گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

صادرات ۱۹۰ میلیون دلاری زعفران ایران به ۶۰ کشور جهان در سال ۱۳۹۹

در سال ۹۹ بیش از ۳۲۴تن زعفران با ارزش بیش از ۱۹۰میلیون دلار به ۶۰کشور صادر شد که پنج کشور هنگ کنگ، امارات، اسپانیا، چین و افغانستان، ۷۹درصد وزن و ۷۸درصد ارزش کل صادرات این محصول ایرانی را به خود اختصاص دادند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سید روح اله لطیفی،سخنگوی گمرک اظهار داشت:۳۲۴هزار و ۵۸۹کیلوگرم  طلای سرخ، در سال گذشته به ۶۰کشور دنیا به ارزش  ۱۹۰میلیون و ۳۲۳هزار و ۳۰۶دلار صادر شده است.

هنگ کنگ، اولین مقصد زعفران ایرانی در سال گذشته  بود که  ۷۴هزار و ۵۷۸ کیلوگرم  زعفران به ارزش ۴۶ میلیون و ۶۲۶هزار و ۲۱۶ دلار  را خریداری کرده است که ۲۳درصد وزن و ۲۴.۵درصد ارزش کل زعفران صادراتی کشور را به خود اختصاص داده است.

سخنگوی گمرک در خصوص دیگر کشورهای خریدار زعفران ایرانی توضیح داد: امارات با خرید ۵۹هزار و ۷۹۱کیلوگرم به ارزش ۳۳میلیون و ۹۴۲هزار و ۲۷دلار و سهم ۱۸.۴درصد وزن و ۱۷.۸درصد ارزش دومین خریدار زعفران ایرانی در سال ۹۹بود و پس از آن اسپانیا با ۴۹هزار و ۲۵کیلوگرم و ارزش ۲۶میلیون و ۴۴۰هزار و ۳۱۳دلار و سهم وزنی ۱۵درصدی و ارزش حدودا ۱۴درصدی  کشور سوم بوده است.

چین با  خرید چهل هزار و ۱۳۹کیلوگرم زعفران به ارزش ۲۲میلیون و  ۵۰۴هزار و ۴۴۰دلار و سهم ۱۲.۳درصدی وزن و ۱۱.۸درصدی ارزش در جایگاه چهارم و نهایتا افغانستان با خرید ۳۳هزار و ۷۸۱کیلوگرم زعفران به ارزش ۱۹میلیون و ۱۶۸هزار و ۶۰۸دلار پنجمین کشور خریدار زعفران ایرانی، با سهم خرید ۱۰.۴درصدی وزن و ۱۰درصدی ارزش کل زعفران صادر شده کشور در سال ۹۹ بوده است.

باوجود صادرات زعفران به ۶۰کشور دنیا، پنج کشور هنگ کنگ، امارات، اسپانیا، چین و افغانستان، ۲۵۷هزار و ۳۱۴کیلوگرم زعفران  به ارزش ۱۴۸میلیون و ۶۸۱هزار و ۶۰۴دلار را خریداری کردند که ۷۹ درصد وزن و ۷۸درصد ارزش کل صادرات این کالا در سال گذشته بوده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا