گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای دل در کردستان

روستای دل کهن و تاریخی قدمتی بیش از ۵۰۰ سال دارد و این موضوع را کارشناسان بر اساس وجود کوه ها، دشت ها و مکان هایی که در این منطقه وجود دارد متوجه شده اند و همین موضوع دلالتی بر قدیمی بودن روستای دل در کردستان دارد.  

روستای دل کهن و تاریخی قدمتی بیش از ۵۰۰ سال دارد و این موضوع را کارشناسان بر اساس وجود کوه ها، دشت ها و مکان هایی که در این منطقه وجود دارد متوجه شده اند و همین موضوع دلالتی بر قدیمی بودن روستای دل در کردستان دارد.

کردستان استانی سرسبز و خرم با وسعتی معادل ۲۸ هزار و ۲۰۳ کیلومتر مربع در غرب ایران و در مجاورت بخش شرقی کشور عراق قرار دارد.

این استان که در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده سلسله جبال زاگرس میانی قرار گرفته است، از شمال به استان‌های آذربایجان غربی و زنجان، از شرق به همدان و زنجان، از جنوب به استان کرمانشاه و از غرب به کشور عراق محدود است.

روستای دل در فاصله ۳۴کیلومتری از سروآباد قرار گرفته که این روستا در میان کوه قرارگرفته و رودخانه سیروان از پایین آن می گذرد.

علت نامگذاری روستای دل در کردستان

متاسفانه هیچگونه دلیل و سند محکمی در خصوص نام این روستا وجود ندارد اما در لغت نامه ی دهخدا معنای آن جسور و چالاک است.

جاذبه‌های گردشگری روستا

  • رودخانه سیروان

مهم‏ترین جاذبه ‏های طبیعی روستا رودخانه سیروان از به هم پیوستن تمامی رودهای بخش جنوبی غربی، غرب و مرکز استان، مانند رودخانه‏های قشلاق، گاو رود و گردلان، تشکیل یافته است. این رودخانه  در پایان به رودخانه الوند (حلوان) می‏پیوندد و با نام دیاله در خاک عراق به دجله می‏ریزد. اطراف این رودخانه، بسیار زیبا و محل زیست انواع پرندگان و ماهیان است.

  • چشمه گول گولین

چشمه گول گولین زمانی محل جذب دسته عظیمی از ماهیان ازنوع قاشانی بود که زمینه کسب درآمد را برای اهالی روستا در بخشی از سال فراهم می نمود و این ماهیان در اواخر شهریور تا اواسط آذر داخل چشمه می شدند و مردم روستا با صید آنها نیاز غدایی خود را تامین کرده و مازاد آن را به سایر روستاها با سایر اقلام خوراکی مبادله می کردند و به این گونه نیاز غذایی خود را برای تمام سال تهیه می کردند.

محصولات روستای دل

این روستای دیدنی و تاریخی جالب است بدانید که مهد تولید کفش های سنتی کردی یا همان کلاش یا گیوه می باشد. هم اکنون با توجه به مشغول بودن اکثر جوانان و زنان روستا به این هنر دستی منطقه اورامان بیکاری در سطح روستا در حد بسیار پایینی است.

از دیگر مواردی که در این روستا وجود دارد می توانید به محصولات کشاورزی، دامداری، باغداری، جاجیم و ساخت چاقو نیز اشاره کرد.

با توجه به تنوع پوشش گیاهی که در این منطقه وجود دارد و انواع درختانی نظیر عناب و زرشک در آن پرورش می یابند این روستای برای نگهداری زنبور عسل بسیار مناسب است.

منابع

۱ – دَل، روستای ۵۰۰۰ ساله در دل کردستان – الی گشت
۲ – دل (سروآباد) – ویکی پدیا
۳ – روستای دل – سی ایران

 

با سایر روستاها آشنا شوید:

روستای بوریدر
محصولات كشاورزي و صنايع دستي روستاي هورامان
روستای پالنگان کردستان

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا