گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

چرا پیاز پیازکاران جنوب روی دست‌شان ماند؟

مدیرکل محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی به دلایل تولید بیش از اندازه پیاز و افت قیمت بازار و راهکارهایی برای مقابله با آن در سالهای بعد اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسین اصغری مدیرکل محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی درخصوص مازاد تولید پیاز، که باعث شده نرخ خرید از کشاورز به ۶۰۰ تومان برسد و تولید کنندگان انتقادات زیادی داشته باشند توضیحاتی به این شرح داده است:

۱- هر ساله با توجه به سیاست‌های این معاونت، تخمین میزان محصول مورد نیاز داخل بر اساس جمعیت (کشش بازار که از مولفه‌های الگوی کشت می‌باشد)، خاصیت انبارمانی، صادرات، ضایعات و… در قالب برنامه کشت محصولات سبزی و صیفی که کشاورزی تعیین و به مناطق اعلام می‌گردد. آنچه به صورت مشخص در مورد پیاز اتفاق افتاده، کشت فراتر از برنامه ابلاغی در منطقه جنوب کرمان است به طوری که برنامه ابلاغی ۵۵۰۰ هکتاری (کشت زمستانه و بهاره پیاز) که برای تولید ۳۲۰ هزارتن پیاز ابلاغ شده بود در سطح ۱۵۲۰۰ هکتار با پیش بینی تولید ۸۶۵ هزارتن اجرا شده است. بدیهی است کشش بازار برای مازاد محصول تولیدی در داخل کشور وجود ندارد و تقاضا و زیرساخت‌های صادراتی نیز توان صادرات این مقدار محصول را ندارند. شایان ذکر است بر اساس گزارش‌های گمرک ج.ا.ایران در سال ۹۹ میزان ۴۸۶ هزار تن پیاز صادر شده است که بسیار بالاتر از میانگین صادرات ۳ ساله گذشته این محصول بوده است (متوسط ۳ سال ۹۶ الی ۹۸ معادل ۲۹۲ هزار تن است.) البته تخطی از برنامه ابلاغی برای سایر سبزیجات در طول سال در مقاطعی هر ساله رخ می‌دهد که سوژه تکراری رسانه‌ها است.

۲- معاونت امور زراعت به عنوان یک بخش فنی و تولیدی امکان و ابزاری برای مدیریت بازار ندارد و بارها بر اساس گزارشات کشت و بازدید از مناطق تولید هشدارها و اطلاع رسانی لازم را به مراجع ذیربط انجام داده است. ضمن اینکه خرید تضمینی یکی از راهکارهای مقطی دولت برای جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و آثار منفی ناشی از آن و حمایت حداقلی از کشاورزان بوده و براساس قانون افزایش بهره وری محصولات کشاورزی و تبصره ۶ ماده ۶ این قانون، خرید‌های تضمینی در محصولات غیر اساسی منوط به پذیرش شرایط الگوی کشت از طرف کشاورزان و تولید کنندگان می‌باشد. همچنین در وضعیت کنونی و با اعلام کف هزینه‌های تولید به عنوان نرخ خرید تضمینی، شاهد عدم اجرای برنامه و افزایش بی‌رویه کشت هستیم. بدیهی است هر گونه افزایش غیر متعارف قیمت تضمینی موجب بالا رفتن سطح زیرکشت محصول پیاز می‌شود که علاوه بر ایجاد ضرر و زیان به کشاورزان، موجب هدررفت منابع و نهاده‌ها و اثرات تخریبی محیط زیستی خواهد شد.

۳- سیاست‌گذاری و حمایت از ایجاد زیرساخت‌ها، احداث سردخانه و انبارهای فنی، بازاریابی و گسترش آن برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله پیشنهادهای معاونت امور زراعت برای مدیریت مسائل پیش آمده است که تا کنون مورد توجه قرار نگرفته است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا