گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تولید ۷۰۰ تن ماهی در قفس در مازندران/ صادرات ۱۸ میلیون دلاری فراورده های شیلاتی

معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات مازندران گفت: سال گذشته 500 تن ماهی در قفس تولید شد که پیش‌بینی امسال افزون بر 700 تن است.

محمد مهدی عباس‌زاده در گفت‌و‌گو با  خبرنگار فارس در ساری  با بیان اینکه شیلات مازندران به عنوان سردمدار تولید آبزیان و قطب اصلی شیلاتی کشور است، گفت: پرورش ماهی در قفس، پرورش ماهی خاویاری، توسعه و افزایش بهره‌وری ماهیان سردابی و گرمابی، پیگیری دریافت تسهیلات آبزی‌پروان از مواردی بود که سال گذشته دربخش شیلات پیگیری شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۰۰ هزار تن ماهی در مازندران صید شد، ادامه داد: ۳ هزار و ۶۰۰ مرکز آبزی پروری فعال با تولید ۸۰ هزار تنی  در مازندران وجود دارد که برای ۶ هزار و ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات مازندران بیان کرد: بازسازی ذخایر آبزیان نقش مهمی در بخش شیلات دارد و به همین منظور همه ساله اگر بحث تامین پشتوانه ذخایر آبزیان صورت نمی‌گرفت امروزه در سبد صید صیادان وجود ماهیان استخوانی را نداشتیم.

این مسؤول از فعالیت دو مرکز بازسازی ذخایر در استان خبر داد و افزود: در این مراکز انواع ماهیان استخوانی وجود دارد که سال گذشته ۸۰ میلیون قطعه ماهیان استخوانی در دریا رهاسازی شد.

وی با بیان اینکه سالانه ۸۵ میلیون قطعه رهاسازی بچه ماهی در کارگاه شهید رجایی انجام می‌شود، گفت: از سال ۸۶ تاکنون ۱۱۳ میلیون قطعه تکثیر طبیعی بچه ماهی انجام شد که کمک به تکثیرافزایش ماهی سفید شده است.

عباس‌زاده به اختصاص تسهیلات و حمایت‌های تسهیلاتی به فعالان عرصه آبزی‌پروران اشاره کرد و گفت: از محل سامانه بهین‌یاب، سیتا و صندوق توسعه ملی به طرح‌های آبزی‌پروری تسهیلات پرداخت می‌شود.

معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات مازندران بیان کرد: ۵۳ پره صیادی در استان فعال هستند و فرآوری و بسته‌بندی سالانه ۴۰۰ تن فیله و ۴ هزار تن روغن ماهی جزء فعالیت‌های صنایع شیلاتی است که در استان انجام می شود.

این مسؤول اظهار کرد: پرورش ماهی در قفس یکی از گونه‌های پرورش ماهی است که دنیا به این سمت در حال حرکت است و به دلیل اینکه منابع آب های داخلی محدود است، پرورش ماهی در قفس را در دستورکار خود قرار دادند.

عباس‌زاده با بیان اینکه پرورش ماهی در قفس نیازمند یکسری زیرساخت‌ها است، گفت: زمین‌های ساحلی که به عنوان زمین پشتیبان قفس هستند که قفس‌ها را سرهم بندی می‌کنند و به داخل آب انتقال می‌دهند و مرحله بعدی زیرساخت، اسکله‌های پشتیبان قفس هستند که در مازندران اسکله‌های پشتیبان که جزء ضرورت است وجود ندارد.

معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات مازندران اضافه کرد: سال گذشته ۵۰۰ تن ماهی در قفس تولید شد که پیش‌بینی امسال افزون بر ۷۰۰ تن است.

این مسؤول با بیان اینکه پرورش ماهی خاویاری به دو صورت استفاده از منابع آب داخلی و استفاده از آب دریا انجام می‌شود، گفت: از زمین‌های ساحلی با استفاده از آب دریا برای پرورش ماهیان خاویاری استفاده می کنیم که پتانسیل خوبی برای پرورش است و در این راستا باید زمین تامین شود.

وی اظهار کرد: مازندران رتبه نخست تولید ماهیان خاویاری را در کشور داراست و پرورش ماهیان خاویاری پتانسیل انکارناپذیر در شیلات مازندران است.

معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات مازندران با اشاره به اینکه امسال صادرات ماهیان از لحاظ وزنی هشت هزار و ۶۵۰ تن به ارزش ۱۸ میلیون دلار بوده است، گفت: صادرات شامل خوراک آبزیان، گوشت ماهیان خاویاری، ماهیان سردابی و گرمابی بوده است.

این مسؤول اضافه کرد: ۱۰ ماه امسال افزایش ۱۶ درصدی صادرات را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم که ماهیان خاویاری به کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس، گوشت ماهیان خاویاری به کشورهای روسیه، عراق و افغانستان، خوراک آبزیان به کشورهای ارمنستان، آذربایجان، عراق و افغانستان صادرات داریم.

وی اضافه کرد: تاکنون ۲ هزار و ۱۷۷ کیلوگرم صید ماهیان خاویاری، ۱۱ هزار تن کیلکا و یک هزار و ۳۲۰ تن ماهیان استخوانی در استان صید شد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا