گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای تنگی سر سنندج

راه رسیدن به این روستا بسیار دیدنی است و پس از گذر از چشمه های همیشه جاری منتهی به رودخانه سیروان، دره های بسیار پست و کوه های سر به فلک کشیده و خشن به این روستای دیدنی می رسید. 

روستای تنگی سر از توابع بخش سیروان شهرستان سنندج در استان کردستان است، و از لحاظ جغرافیایی در قلب کوه های سر به فلک کشیده ی شاهو و در میان شهرستان کامیاران و سنندج نیز واقع می باشد که فاصله این روستا تا سنندج ۶۳ کیلومتر است.

راه رسیدن به این روستا بسیار دیدنی است و پس از گذر از چشمه های همیشه جاری منتهی به رودخانه سیروان، دره های بسیار پست و کوه های سر به فلک کشیده و خشن به این روستای دیدنی می رسید.

آب و هوای روستای تنگی سر سنندج

در منطقه ی روستای تنگی سر با توجه به موقعیت کوهستانی که دارد شرایط آب و هوایی سردی را در زمستان و خنک را در تابستان شاهد خواهید بود، بهترین زمان سفر به این روستا اواسط بهار تا اواخر تابستان می باشد. توجه داشته باشید که در اواسط فصل بهار یعنی اردیبهشت به این روستا بروید چرا که در اواسط فصل به دلیل ذوب شدن برف های زمستان و بارندگی های بهاری شرایط کمی برای گشت و گذار در روستا مشکل می شود، اما از اواسط بهار می توانید به راحتی به این روستا سفر کنید. فصل تابستان هم شرایط بدی در این روستا برقرار نیست و به نسبت دیگر شهرهای ایران آب و هوای معتدلی در انتظارتان است.

برای سفر به روستای تنگی سرد در سنندج دو فصل پاییز و زمستان به دلیل این که سطح آب رودخانه بالا می آید و مشکلاتی در مسیر عبور و مرور روستا ایجاد می شود پیشنهاد نمی شود که به آن سفر کنید. البته در اواخر اسفندماه برگزاری مراسم نوروز بهانه ای می شود تا گردشگران علیرغم سردی هوا باز هم به تنگی سر بروند.

مردم روستای تنگی سر

مردم ساکن در روستای تنگی سر کرد زبان هستند و پوشش آنها همانند سایر مناطق روستایی در استان کردستان لباس محلی است.

شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی و کشت محصولاتی نظیر توت، گردو و دامداری می باشد. به دلیل صعب العبور بودن منطقه کشاورزی کردن دردسرهای خاص خودش را دارد که شاخص‌ترین محصول این خطه از کشور توت فرنگی است که البته گردو، آلبالو و سیب نیز در آن به وفور یافت می‌شود. برخی هم دستی در هنر دارند و با ساختن صنایع دستی امرار معاش می کنند.

زبان مردم این روستا کردی بوده و پوشش آن ها لباس های رنگارنگ محلی خودشان است. مراسم های سنتی همچون نوروز با شکوه هر چه تمام تر در میان مردم برگزار می شود و رقص محلی جزء جدانشدنی این مراسم ها در روستای تنگی سر در سنندج به شمار می رود.

دلیل نامگذاری روستای تنگی سر

دلیل نامگذاری این روستا را اهالی چنین بیان کرده اند که وجود دره های پست و کوه های بلند نام تنگی سر را از آن خود کرده است و در میان گردشگران جایگاه ویژ‌ه ای دارد. به عقیده اهالی، افراد در دل کوه خانه ساخته اند و رفته رفته بافت روستا توسعه یافته تا به شکل امروزی درآمده است.

جاذبه های دیدنی روستای تنگی سر

  • معماری پلکانی

اولین چیزی که شما را مبهوت خودش می کند در زمان وارد شدن به روستای تنگی سر در سنندج، معماری پلکانی است که دارا می باشد. این نوع معماری را که مشابه آن در گیلان و روستای ماسوله دارا هستیم به این ترتیب است که حدود ووسعت منازل مسکونی روستا کم و مخروطی می باشد و تقریباً بام هر کس حیاط خانه دیگری می باشد. دلیل ساخت این مدل از خانه ها شیب زیاد این روستا و شکل گیری پلکانی خانه ها نیز بوده است تا افراد مجبور شوند تا برای رسیدن به منازل مسکونی انتهای روستا از تعداد زیادی پله عبور کنند.

متراژ این خانه ها کوچک است و شکلی مخروطی دارند. یکی از دلایل شکل گیری روستا به این صورت تراکم جمعیتی زیاد و وسعت باغات و مراتع می باشد، که زمین کمی را برای ساخت و ساز باقی می گذارند.

  • کوچه‌های مسقف

کوچه‌های مسقف و ساباط‌هایی کهن، از دیدنی‌های روستای تنگی سر است. در سفر به این روستا می‌توانید در این کوچه‌ها قدم بزنید، گذر تاریخ را به تماشا بنشینید و از خنکای مطبوع و دلپذیرش لذت ببرید.

  • رودخانه خروشان

منطقه ی روستای تنگی سر در سنندج، با توجه به کوهستانی بودنش رودخانه ای خروشان دارد که میان کوه های آن می گذرد. این روستا در مسیر چشمه های همیشه جاری قرار دارد که به رودخانه سیروان می پیوندند. سعی کنید به بالاترین نقطه ی روستای تنگی سر بروید و از آن بالا خروش رودخانه را تماشا کنید.

  • کوه های سر به فلک کشیده

این روستا سر در آغوشی یک کوه آرمیده و با زیبایی هایش دلبری می کند اما این کوه یکی از فرزندان طبیعت کوهستانی این منطقه است و کوه های سر به فلک کشیده ی دیگری نیز وجود دارند که از چهار طرف روستای تنگی سر را احاطه کرده اند و به همین دلیل در این روستا بخش محدودی از آسمان مشخص است.

  • جشن نوروز

در چهارمین روز از فروردین ماه، اهالی روستا با برپایی جشنی باشکوه، به پیشواز بهار می‌روند و به رقص و پایکوبی می‌پردازند. هر ساله کردان و فارسی زبانان زیادی از شهرهای مختلف کردستان و حتی استانهای دیگر به روستای تنگی سر می‌آیند تا شاهد این مراسم پرشکوه باشند.

در این مراسم آتش‌های بزرگی که ارتفاع آن‌ها به ۱۳ متر هم می‌رسد افروخته می‌شوند و همه در دایره‌ای بزرگ بازو در بازوی هم رقص مخصوص کردی را انجام می‌دهند. تماشای این اتحاد و صمیمیت و جزئی از آن بودن، احساس فوق العاده‌ای در آدم به وجود می‌آورد.

سایر روستاها

آشنایی با روستای پلکانی اسفراین در رادیو صبا
روستای دیزباد نیشابور، یکی از زیباترین روستاهای پلکانی
روستای سر آقا سید با معماری پلکانی
ماسوله با معماری پلکانی
روستای اسفیدان ، ماسوله خراسان

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا