گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای چوپانان منظم ترین روستای خشتی جهان

از همان ابتدا بافت این روستا به طوری مهندسی شده است که هیچ گونه کوچه بن بستی در آن نخواهید دید و شما می توانید انتهای آبادی را در غرب یا شرق از هر کوچه ببینید و از نمای بالا مانند یک صفحه شطرنج تجلی می شود.

روستای چوپانان دارای جمعیتی حدود دو هزار و ۳۰۰ نفر است که از شمال به ریگ جن و استان سمنان و از جنوب به استان یزد از غرب به انارک واز شرق به شهرستان خور منتهی می‌شود.  روستاهای ساخته شده در مناطق کویری همواره به دلیل ساختار شهری و بافت درهم‌ پیچیدهای که دارند از جذابیت های زیادی برای گردشگران برخوردار بوده و سالانه تعداد زیادی از آنان را به خود جذب میکنند.

از همان ابتدا بافت این روستا به طوری مهندسی شده است که هیچ گونه کوچه بن بستی در آن نخواهید دید و شما می توانید انتهای آبادی را در غرب یا شرق از هر کوچه ببینید و از نمای بالا مانند یک صفحه شطرنج تجلی می شود.

زمانی که وارد این روستای منحصر به فرد میشوید نخلستانهای حاضر در آن چشم های شما را به خود خیره می کند و البته وجود بوته هایی در این روستا منجر شده این منطقه شبیه به یک منطقه جنگلی باشد.

تاریخچه

این روستای اصفهان در سال ۱۲۸۰ و پس از آنکه اهالی بخشهای قدیمی روستای چوپانان اصفهان از وجود مقدار زیاد آب در قنات تازه حفرشدۀ روستا آگاه میشوند تصمیم میگیرند تا روستایی جدید رابه نام روستای چوپانان در آن منطقه بنا کنند که نتیجۀ آن روستایی میشود که امروزه شاهد آن هستیم.

این منطقه زیبا از جنوب به استان یزد می رسد که راه دسترسی این دو منطقه با عنوان جاده چوپانان که نامی شناخته شده برای اهالی آن استان است شهرت دارد. ازجمله بناهای تاریخی آن منطقه میتوان به کاروانسرای عباس آباد اشاره کرد که قدمت آن به دوران شاه عباس صفوی باز می گردد.

این کاروانسرا نیز مانند همنوعان خود مکانی برای استراحت کاروانها و مسافرانی بوده است که اغلب قصد رسیدن به خراسان را داشته و برای رفتن به مشهد ناچار بوده اند تا از بخشهای کویری گسترده ای عبور کنند که بدون وجود چنین کاروانسراهایی سفرهای آنها غیر ممکن میشده است.

این روستا به‌دلیل این‌‌که در قلب کویر مرکزی ایران واقع شده از نظر اقلیمی زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های بسیار گرمی دارد با این وصف از نظر منابع آبی در فصول بهار ‌و زمستان با توجه به بارش مناسب، روستا از منابع آبی قابل قبولی در دل کویر خشک برخوردار است.

جمعیت روستای چوپانان

تقریبا ۲۳۰۰ نفر در این روستا زندگی میکنند، این روستا از شمال به استان سمنان و ریگ جن و از جنوب استان یزد، از شرق به شهرستان خور و از غرب به انارک ختم می شود.

لهجه مردم روستای چوپانان

لهجه محلی مردم چوپانان لهجه چوپونونی نامیده می‌شود بیش از ۹۴ درصد واژگان آن با فارسی مشترک است.

فعالیت اهالی روستا

دامداری و کشاورزی و از محصولات کشاورزی این روستا می توان انار، انجیر، گندم، جو، یونجه، پسته و صیفی کاری و هندوانه های ابوجهل نیز از آن دسته گیاهان خودرو در این منطقه است که بهترین درمان برای بیماری دیابت محسوب می شود.

جاذبه های گردشگری روستای چوپانان

از جمله جاذبه های گردشگری روستای چوپانان می توان به قلعه کبودان، مسجد جامع چوپانان، ریگ جن، حوزه ابریشم، کشکی، حوض شیخ حسن، برجک های بادشکن دشت، حوض حاج مدرحیم، کاروانسرای مشجری، هِجَرگ، صُوَر، چشمه سارهای گراز، کرسم و کاروانسرای عباسی عباس آباد اشاره کرد.

یکی از جذابیت های این روستا قرارگیری آن روی ارتفاع می باشد و همچنین خاک قرمز رنگی که در ساخت خانه ها به کار رفته جذابیت دو چندان به این روستا بخشیده است.

وجود ۱۲۰ بادگیر زنده به عنوان کولر‌های طبیعی این روستا را در کویر مرکزی ایران به عنوان یک مکان گردشگری در مسیر طبیعتگردی کویر معرفی کرده است.

همچنین وجود زمین های کشاورزی، طبیعت کویری، خدمات زیر ساختی و دامداری در حاشیه این روستا باعث می شود زیرساخت های گردشگری افزایش یافته و این روستا به عنوان مقصد گردشگری پر طرفدار شناخته شود.

سایر روستاها:

روستای رشم در دل کویر مرکزی ایران
روستای فهرج روستایی با قدمت ۵هزار سال در دل کویر
روستا گرمه ؛ روستایی شگفت انگیز در دل کویر مرکزی ایران

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا