گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌ها
تازه‌ها

کمباین، ماشین برداشت محصولات دانه‌دار کشاورزی

استفاده از کمباین یکی از موثرترین و با بهره‌ترین روش‌های برداشت محصول است که به کمک آن می‌توان حداقل کارگر را برای محصول داشت.

کمباین ماشین برداشت محصولات دانه‌دار کشاورزی است نام آن برگرفته از واژه ی انگلیسی combining به معنی ترکیبی است که در اصل به خاطر اینکه این ماشین سه عمل را به صورت سلسله مراتبی انجام می‌دهد:

  1. درو کردن
  2. کوبیدن یا خرمن کوبیدن
  3. جداسازی دانه‌ها از ساقه ی محصولی مانند: گندم،یولاف، چاودار، جو(گیاه)، ذرت و سویا را می‌توان با کمباین درو کرد.

استفاده از کمباین یکی از موثرترین و با بهره‌ترین روش‌های برداشت محصول است که به کمک آن می‌توان حداقل کارگر را برای محصول داشت. ماشين هاي كمباين در دو گروه ماشين هاي كاشت و ماشين هاي برداشت به چشم مي خورند و اساسا با افزودن اسمي به آن، موضوع فعاليت آن مجموعه تركيبي مشخص مي شود. از جمله اين كمباين ها مي توان به كمبينات ( ماشين كاشت ) و كمباين هاروستر ( ماشين برداشت ) اشاره كرد.
کمباین های امروزی ماشین هایی هستند که در شرایط مختلف محصول و مزرعه، به منظور برداشت، کوبیدن، جدا کردن و تمیز کردن دانه ها به کار برده می شوند.

انواع کمباین ها
انواع مختلف كمباين به سه دسته ذيل تقسيم بندي مي شوند.
⦁ كمبايني كه نيروي محركه خود را از تراكتور مي گيرد (كمباين كششي بدون موتور)
⦁ كمبايني كه داراي موتور محرك جداگانه اي بوده و توسط تراكتور كشيده مي شود(كمباين كششي با موتور)
⦁ كمبايني كه بدون استفاده از تراكتور تمام نيروهاي لازم براي كار را، خود تامين مي كند(كمباين خودرو)

 کمباین های کششی (بدون موتور یا با موتور):
کمباین های کششی که توسط تراکتور کشیده می شوند در دو اندازه ساخته شده اند. کمباین های کوچک که به وسیله محور توان دهی، کار درو و برداشت را انجام می دهند. کمباین های کششی بزرگ که به وسیله یک موتور کمکی که بر روی کمباین نصب می شود تمام قسمت های متحرک آن به حرکت در می آیند. سکوی برش کمباین های کششی معمولا سمت راست یا چپ واحد های کوبنده و جدا کننده می باشد. در صورتی که سکوی کمباین های خودرو بیشتر در وسط قرار گرفته است.

کمباین های خودرو:
متداول ترین نوع کمباین های امروزی هستند. کمباین خودرو واحدی کامل هستند که توسط نیروی موتور خود تمامی اعمال را بدون نیاز به نیروی خارجی انجام می دهند. موتور پر قدرت آن می تواند قدرت زیادی برای راندن ماشین در ناهموارترین مزارع به وجود آورده، قدرت مورد نیاز دستگاه های خود را تامین کند و محصولات را با عملکرد بسیار زیاد برداشت نماید. این نوع کمباین داراي سيستم برش عرضي است كه عرض برش آن از۷ تا ۲۲ فوت تغيير مي كند (از ۱۳/۲ تا ۷۰/۶ متر) و بيشتر در مزارع وسيع غلات مورد استفاده قرار مي گيرد.
در ايران كمباين هاي خودرو با عرض برش ۲۷/۴ و ۱۸/۵ متر رايج تر است.
کمباین های خودرو بر اساس محل استفاده به دو دسته کمباین های دشت و کمباین های تپه تقسیم بندی می شوند.
الف- کمباین دشت
کمباین های دشت که مخصوص زمین های مسطح ساخته می شوند، در زمین های شیب دار به علت ثابت بودن اکسلشان فاقد کارآیی لازم اند. زمانی که این کمباین در زمین های ناهموار و شیب دار کار می کند، واحدهای جدا کننده و تمیز کننده نیز با شیب زمین کج می شوند.گرچه واحد های تمیز کننده و جدا کننده تا حدودی می توانند در شیب به کار عادی خود ادامه دهند، اما در صورتی که کمباین بیش از حد کج شود، محصول برداشت شده، در سمتی از کمباین که پایین تر قرار گرفته است، جمع می گردد. این وضعیت باعث کاهش کیفیت عمل جدا کردن و تمیز کردن محصول می شود.
ب- کمباین تپه
کمباین های تپه به وسیله اکسل لولایی حمایت می شود، طوری که در زمان کار در تپه ها با تغییر شیب زمین، شیب کمباین نیز تنظیم می گردد (دارای سیستم های تراز برقی و هیدرولیکی است). واحد های کوبنده، جدا کننده و تمیز کننده به طور خودکار در شیب های تا ۴۵ درصد تراز می شود. با تراز نگه داشتن واحدهای کوبنده، جدا کننده و تمیز کننده، عمل جدا کردن و تمیز کردن با حداکثر بازدهی انجام می گیرد، زیرا مواد به طور یکنواخت در قسمت های یاد شده پخش می شود.

کمباین ساقه‌ها و برگ‌های زاید درو را در کنار خود بر روی زمین رها می‌کند که می‌توان برای غذای چهارپایان یا به عنوان کود گیاهی از آن ها استفاده کرد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ویکی پدیاکمباین داران فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا