گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

محصول انار استان یزد با مزیت صادرات

انار از جمله محصولات باغی است که با خاک شور و اقلیم کویری یزد سازگاری زیادی دارد و هرساله بیش از یکصد هزار تن محصول از انارستان های این استان برداشت می شود که برخی از ارقام آن از کیفیت لازم برای صادرات برخوردار است.

حدود ۶ هزار هکتار انارستان در استان کویری یزد وجود دارد که بخش عمده آن در شهرستان‌های میبد، اردکان ، یزد ، تفت و ابرکوه ایجاد شده و از ۴۰ رقم انار که در این استان تولید می‌شود، ۱۱ رقم آن مرغوبیت لازم را برای صادرات دارد .

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه محصول انار مزیت های زیادی برای فروش در داخل کشور و صادرات دارد، گفت: این استان در تولید محصول انار رتبه چهارم کشور دارد و ۱۰ درصد انار ایران در این استان کویری تولید می شود.

اکبر شیخ علیشاهی در گفت وگو با گزارش ایرنا، افزود: امسال از پنج هزار و ۸۹۰ هکتار درختان بارور انارستان های یزد ،  ۱۰۱ هزار و ۵۴۷ تن محصول برداشت شد که این میزان تولید نسبت به سال زراعی گذشته حدود ۱۵ درصد کاهش داشته که علت آن سرمای زودرس بهاره و کاهش دمای هوا و سرمازدگی پاییزه بوده است.

به گفته وی سطح زیرکشت باغ های انار استان در سال زراعی گذشته که ۶ هزار و ۵۹۰ هکتار بوده، امسال با حدود ۱۰ درصد کاهش به پنج هزار و ۸۹۰ هکتار رسید و تغییر الگوی کشت و جایگزینی کاشت محصولات کم آبخواه از دیگر عوامل کاهش انارستان های استان است.

شیخ علیشاهی با بیان اینکه یزد رتبه پنجم سطح زیرکشت و رتبه چهارم تولید انار کشور را دارد، اظهار کرد: میزان عملکرد برداشت انار در واحد سطح در یزد ۱۷ تن و ۳۰۴ کیلوگرم در هر هکتار است که با توجه به اقلیم استان رقم قابل توجهی است .

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد ارقام انار مرغوب استان را ملس یزدی، شیرین شهوازی، زاغ عقدا، قصرالدشت شیرازی، ملس سریزد و گِل تفت ذکر کرد و یادآور شد: از رقم های تولیدی نوع ملس، دانه سیاه، زاغ عقدا و حصیبی آن به عراق و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از این محصول به صورت تازه خوری ، بخشی از آن برای تبدیل به رب انار و ساندیس، فراوری و مقداری هم به‌صورت کنسانتره و اناردان به هند و پاکستان برای تبدیل به ادویه صادر می‌شود.

​توسعه سامانه‌های آبیاری نوین تولید انار ابرکوه را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه نیز با تبیین نقش موثر استفاده از سامانه های آبیاری نوین در افزایش بهره‌وری از آب دربخش کشاورزی گفت: اجرا و توسعه سامانه‌های آبیاری نوین در باغ های انار ، تولید این محصول را به طور متوسط تا ۳۰ درصد و در برخی موارد تا مرز صد درصد افزایش می دهد.

مهدی غیب الهی در گفت و گو با گزارشگر ایرنا افزود: امسال بیش از هزار خانوار کشاورز از ۶۵۰ هکتار انارستان شهرستان با متوسط تولید ۱۵ تن در هر هکتار و در برخی باغ ها تا ۳۰ تن، در مجموع ۱۲ هزار تن انار به ارزش ۷۰۰ میلیارد ریال برداشت و به بازار مصرف کشور عرضه کردند.

وی ادامه داد: بمانعلی رشیدی از باغداران روستای مریم آباد بخش مرکزی ابرکوه در سال جهش تولید با به کارگیری فنون جدید ۷۰ تن انار از هر هکتار برداشت کرد و با این میزان تولید به عنوان انارکار برتر استان یزد انتخاب شد که این مقدار پنج برابر تولید در واحد سطح است.

غیب الهی اظهار کرد : این باغدار ابرکوهی در مجموع از سه هکتار سطح زیرکشت انار ۲۱۰ تن محصول از ارقام شیرین شهباز و میخوش عقدایی تولید کرد که علت افزایش تولید این کشاورز رعایت توصیه های فنی کارشناسان و مبارزه غیرشیمیایی با کرم گلوگاه انار و تغذیه مناسب درختان بوده و در این زمینه کلاس های ترویجی و بازدیدهای آموزشی و ترویجی جهاد کشاورزی نقش موثری در افزایش عملکرد تولید داشته است.

غیب الهی سرمازدگی درختان انار در اواخر سال ۹۸ و  افزایش دمای هوا و گرمازدگی این محصول در تابستان را از عوامل کاهش تولید این محصول در سال زراعی گذشته عنوان کرد.

رییس مرکز جهاد کشاورزی دهستان تیجرد ابرکوه نیز  انتخاب مناسب فواصل کاشت ، رعایت تراکم اصله نهال در هر هکتار ، انجام به موقع ، صحیح و اصولی هرس ، اصلاح و باردهی و حذف پاجوش های نامرغوب ، دستیابی به تولید کمی و کیفی محصول مرغوب و بازار پسند را از عوامل تولید محصول باکیفیت انار برشمرد.

علی محمد هوشمند تصریح کرد: پیشگیری از سرمازدگی، استفاده از کاه و کلش برای ایجاد دود، از بین بردن علف هرز با استفاده از روش مکانیکی و بهره گیری از این روش در کنترل کرم گلوگاه انار و استفاده مناسب از کودهای حیوانی و آلی و روش چالکود در افزایش کمی و کیفیت تولید انار موثر است .

وی یادآور شد: احمد رشیدی فرزند بمانعلی رشیدی نیز با استفاده از تجربه پدرش در سال ۱۳۹۷ به عنوان انار کار نمونه استانی با عملکرد ۱۳۳ تن در هر هکتار انتخاب شد.

هوشمند خاطرنشان کرد: استفاده از ارقام سازگار با اقلیم منطقه مانند شیرین شهواز ، ابرکوه و میخوش یزد بر اساس نظر کارشناسان مرکز تحقیقات ، تفکیک باغ های انار با سایر درختان ، بسترسازی و طراحی مناسب در زمان کاشت و استفاده از زیرشکن برای اصلاح ساختار خاک علت موفقیت باغدار نمونه استان بوده است.

بمانعلی رشیدی انارکار نمونه استان یزد نیز در گفت و گو با گزارشگر ایرنا علت افزایش تولید انار را بهره وری مناسب از آب و کود حیوانی و شیمیایی شامل پتاسه و فسفاته که زمان مناسب آن اواخر اسفند ماه است، ذکر کرد.

وی افزود: افزایش راندمان تولید انار با آبیاری مناسب به خصوص در ماه های تیر و مرداد با دوره ۶ تا هشت روزه و  هرس درختان در فصل زمستان حاصل شد.

۴۰ بهره‌بردار ابرکوهی در میان کشاورزان نمونه ملی، استانی و شهرستانی

مسوول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه نیز در خصوص تولیدات باغی این شهرستان گفت: هم اکنون ۱۰ هزار هکتار از ۱۵ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی این شهرستان به کشت محصولات باغی اختصاص دارد .

حسن زارع با بیان اینکه سالانه حدود ۷۰ هزار تن انواع محصول باغی ارگانیک در ابرکوه تولید می شود، افزود: افزون بر ۸۰ درصد محصولات باغی این شهرستان علاوه بر عرضه در بازار برخی استان ها، به دلیل کیفیت بالا عمدتا به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.

وی عمده محصولات باغی شهرستان ابرکوه را انار، پسته ، زردآلو ، هلو، انجیر، بادمجان و گوجه فرنگی ذکر کرد و ادامه داد: متوسط تولید برخی از این محصولات در این شهرستان تا چند برابر میزان تولید در واحد سطح است.

زارع از حمایت دولت از سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی و تاسیس سردخانه برای نگهداری میوه در شهرستان ابرکوه خبرداد و یادآور شد: با ایجاد واحدهای فراوری، فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران در ایجاد اشتغال و تولید فراهم می شود که افزایش درآمد کشاورزان را نیز به دنبال دارد.

تجهیز ۳۱ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان به سامانه آبیاری نوین

رییس سازمان جهادکشاورزی استان یزد نیز در گفت و گو با گزارشگر ایرنا گفت: با وجود وقوع پدیده خشکسالی شدید در سال‌های اخیر، تولیدات کشاورزی استان از رشد مناسبی برخوردار بوده، بطوریکه در ۷ ساله اخیر افزایش ۴۸ درصدی در تولیدات باغی ،۴۲ درصدی در محصولات زراعی و ۶۱ درصدی تولیدات گلخانه‌ای را در استان شاهد بودیم و این در حالی است که توسعه کمی اراضی زراعی متوقف و حتی سیر نزولی داشته است.

سیدجمال سجادی‌پور گفت: یکی از مهمترین اقدامات و برنامه‌های این سازمان کاهش سطح زیرکشت محصولات زراعی پرآبخواه و جایگزین کردن آن با محصولات کم آبخواه، محصولات باغی و گلخانه‌ای است که در این راستا اصلاح الگوی کشت محصولات زارعی و باغی، گسترش کشت‌های نشایی ،توسعه کشت گیاهان دارویی و همچنین انتقال کشت‌های باز به محیط های کنترل شده از اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر بوده است.

​وی با بیان اینکه بهترین روش برای حفظ منابع آب موجود و افزایش بهره وری از آن استفاده از سامانه های آبیاری نوین  است، خاطر نشان کرد: از سال ۱۳۷۰ تاکنون برای بهره وری بهتر از منابع آبی ۳۱ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان به سامانه آبیاری نوین تجهیز شده که ۱۶ هزار و  ۸۰۹ هکتار آن در هفت سال گذشته اجرا شده و در دولت های یازدهم و دوازهم برای تجهیز این اراضی به سامانه آبیاری نوین یک هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به کشاورزان پرداخت شده است .

سجادی پور تصریح  کرد: هم اکنون دولت برای اجرا طرح های آبیاری نوین شامل کم فشار، قطره ای ، زیرسطحی و تیپ برای هر هکتار از ۷۰ میلیون تا ۱۷۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می کند.

کشت حدود ۱۱۰ نوع محصول زراعی و باغی دریزد 

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد ادامه داد: در این استان حدود ۱۱۰ نوع محصولات زراعی و باغی کشت می شود اما بخش عمده درآمد کشاورزان یزد مربوط به باغبانی است که ۷۱ درصد اراضی قابل کشت را باغات تشکیل می دهند و محصولات عمده این باغ ها پسته، انار و زردآلو است.

اقلیم کویری یزد به عنوان کم بارش‌ترین استان کشور باعث محدودیت کشاورزی در این استان شده و کاهش منابع آب‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی، ضرورت تغییر الگوی کشت و استفاده از  محصولات کم آبخواه ، در کنار استفاده از روش‌های نوین آبیاری را دوچندان کرده است .

با وجود آنکه بخش اعظم وسعت استان یزد را کویر فراگرفته و تداوم ۲۵ ساله خشکسالی و کم آبی کشاورزان یزد را با مشقت فراوان مواجه کرده اما افزایش حدود ۵۰ درصدی تولید محصولات کشاورزی در هفت سال گذشته با استفاده از روش آبیاری نوین، بالا بردن کیفیت محصولات و افزایش کشت محصولات کم آبخواه حاصل تلاش خستگی ناپذیر کشاورزان این دیار است.

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد ، ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زراعی و  ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار( ۷۱ درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

۵۹۰ هزار تن محصول زراعی، ۲۵۳ هزار تن محصول باغی، ۵۳۳ هزار تن محصول گلخانه ای و ۳۹۲ هزار تن محصولات دامی حاصل تلاش حدود حدود ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ کشاورز، دامدار و بهره بردار  استان یزد است که در مجموع سالانه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزارتن محصول تولید می کنند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا