گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

منافعی که در واردات نهاده دارد اجازه ورود به بخش خصوصی را نمی‌دهند

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران گفت: اقتصاد دولتی دیگر جواب نمی‌دهد و امروزه منافعی که در واردات نهاده‌ها وجود دارد، اجازه ورود بخش خصوصی را نمی‌دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز امین شالچیان مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران در نشست خبری اعلام کرد: منافعی که در واردات نهاده‌ها وجود دارد، باعث شده اجازه ورود به بخش خصوصی را ندهند.

وی تأکید کرد: اقتصاد دولتی امروز در کشور جواب نمی‌دهد و سابقه سالهای گذشته هم نشان می‌دهد که اوج شکوفایی اقتصادی کشور زمانی بوده که کشور از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کرده است.

وی به تأثیر منفی مدیریت دولتی اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های تولید مرغ، تخم‌مرغ و گوشت به شدت کاهش یافته، ارزش زعفران از کیلویی ۱۴۰۰ دلار به ۵۰۰ دلار افت کرده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که وضعیت تولید تخم‌مرغ در سال آینده هم کاهشی باشد، چرا که در زمینه واردات اجداد و والدین مشکل داشتیم و جوجه‌ریزی هم کمتر شده است.

شالچیان گفت: انحصار دولتی واردات نهاده باعث شده که ما در زمان ارزانی نتوانیم وارد کنیم و اکنون بازارهای جهانی بیش از ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته و همه اینها منابع ارزی است که باید از کشور خارج شود.

وی گفت: چند ماه پیش بارها به دولت هشدار دادیم که اکنون فصل خرید نهاده است اما آنها بی‌توجهی کردند، اکنون باید با ۳۰ درصد افزایش قیمت آن را خریداری کنند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران تأکید کرد: عدم نظارت هم در بخش دولتی موج می‌زند که بخشی از آنها به صورت تعمدی است و سود برخی‌ها در آن تأمین می‌شود، مثلاً دولت برای واردات از شمال و جنوب کشور تفاوت قائل است و برخی از این تفاوت قیمت‌ها منتفع می‌شوند.

وی تأکید کرد: این در حالی است که روزبه‌روز فشار دولت بر اتحادیه‌ها و بخش خصوصی که از رأی مردم بالا آمده‌اند بیشتر می‌شود و فعالیت آنها را محدودتر می‌کنند.

شالچیان همچنین گفت: علی‌رغم مکاتبه با رئیس‌جمهور هنوز پاسخی نداده‌اند و مکاتبه با وزیر جهاد کشاورزی برای بررسی مشکلات نیز به نتیجه‌ای نرسیده است.

نکاتی که تولید کنندگان از وزیر جهاد میخواهند

وی در پاسخ به اینکه اگر امروز با وزیر جهاد مذاکره داشتید به چه مواردی اشاره می‌کردید، گفت: تأکید می‌کردم که کشاورزی امروز به صورت وارونه اداره می‌شود، اول باید محصول تولیدی صادر شود و بعد برای تولید برنامه‌ریزی کنیم و به ساختار معیوب بخش کشاورزی اشاره می‌کردم که میلیاردها تومان را به هدر می‌دهد.

وی افزود: اعتقاد دارم که با تیم دولتی و تفکر دولتی نمی‌شود کشاورزی کشور را اداره کرد و تصمیم‌گیری و اجرا باید به بخش خصوصی منتقل شود.

شالچیان گفت: وزیر جهاد کشاورزی بداند که بدون ثبات در قوانین، امکان توسعه پایدار وجود ندارد. تصمیم‌گیری امروز در این بخش، یک‌شبه است. نکته بعد اینکه به کشاورزی کشور باید بها داده شود و این بخش به عنوان یکی از پایه‌های اصلی رهایی از اقتصاد نفتی تلقی شود.

وی اضافه کرد: دخالت در امور تشکل‌ها با زور و تهدید نتیجه‌ای جز ضعف بخش کشاورزی نیست و اعتمادسازی هم به راحتی انجام نخواهد شد.

وی تصریح کرد: با هر روشی که پول از جیب مردم برداشته می‌شود اسم آن دزدی است و باید برنامه‌های وزارتخانه در جهت تأمین منافع مردم باشد.

شالچیان در بخش دیگری از صحبت‌ها تأکید کرد که در بدنه وزارت جهاد کشاورزی باید اقتصاددان حضور داشته باشد و نمی‌توان با کارشناسان زراعت تصمیم‌گیری‌های کلان این بخش را مدیریت کرد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا