گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کشت ۵۰ نوع گیاه دارویی با ارزش صادراتی در خوزستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به شرایط اقلیمی مناسب برای کشت گیاهان دارویی در استان گفت: خوزستان با داشتن ظرفیت و پتانسیل های بالا و دارا بودن چهار اقلیم مختلف آب و هوایی، دارای بیش از ۵۰ گونه دارویی با ارزش صادراتی و بیش از ۳۰ گونه مهم قابل کشت و توسعه است.

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، محمد حسنی نسب مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه ستاد گیاهان دارویی که با حضور مجری طرح گیاهان دارویی کشور، رییس سازمان، معاونان، مدیران و اساتید دانشگاهی و محققان برگزار شد گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان از ۲۶ هکتار در سال ۱۳۹۰ به ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار در سال ۱۳۹۸ ارتقاء یافته و میزان تولید نیز به ۱۶ هزار و ۸۹۰ تن رسیده است.

وی افزود: استان خوزستان با داشتن چهار اقلیم مختلف آب و هوایی ، دارای بیش از ۵۰ گونه دارویی با ارزش صادراتی و بیش از ۳۰ گونه مهم قابل کشت و توسعه می باش.

محمد حسنی نسب افزود: وجود این گیاهان علاوه بر ایجاد اشتغال  باعث  استفاده مطلوب از آب و خاک، بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود می شود.

وی سطح زیر کشت گیاهان دارویی در ۹ ماهه سال جاری را یک هزار و ۱۸۱ هکتار و میزان تولید را ۱۲ هزار و ۳۰۰ تن عنوان کرد و افزود: خام فروشی یکی از معضلات اساسی این بخش بوده و کشاورزان گیاه برداشت شده را با قیمت پایین به افراد درجه ۲ و ۳ می فروشند.

وی ادامه داد: سال گذشته ۳ میلیارد تومان برای ۲۰ فقره در سطح ۲۸ هکتار تسهیلات پرداخت شده است.

حسنی نسب با بیان اینکه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان موافقت نامه ای برای توسعه کشت گیاهان دارویی محدودتر که بازار بهتری دارد منعقد شده اظهار داشت: در این تفاهم نامه کشت گیاهان گشنیز، بابونه و چای ترش در سطح یک هزار هکتار، مورد، کور و موسیر در سطح ۲۶ هکتار ذکر شده است همچنین کاسنی، موسیر و نعنا فلفلی به عنوان چند ساله های توسعه یافته در سطح ۲۲۹ هکتار و به لیمو، رزماری، بومادران و آلوئه ورا در سطح ۱۰۶ هکتار به عنوان چند ساله های در حال توسعه عنوان شده است.

وی عدم تامین به موقع تسهیلات بانکی و اعتبارات مالی، عدم تامین به موقع نهاده های تکثیری و استاندارد، بذر، نشا، قلمه و عدم تامین کننده مشخص، عدم وجود بازار مشخص برای فروش محصولات تولیدی کشاورزان، عدم وجود واحدهای فرآوری اسانس و عرقیات گیاهی متناسب با وضعیت تولید، عدم وجود دستگاه های کاشت و برداشت گیاهان دارویی، عدم وجود تشکل های قوی صادراتی و نیاز به آموزش و افزایش اطلاعات را از مهم‌ترین مشکلات استان در کشت گیاهان دارویی دانست.

در ادامه ژاله کریمی نژاد مشاور رییس سازمان و مسئول دفتر محیط زیست و سلامت غذا گفت: حدود ۲ سال است که با راه اندازی پنجره الکترونیک سرگانیک استاندارد سازی محصولات به صورت جدی پیگیری می شود و در همین راستا مدیران کنترل کیفی تربیت شده است.

وی افزود: از کشاورزانی که می خواهند گیاهان دارویی کشت کنند درخواست می کنیم قبل از کشت به کلینیک های گیاه پزشکی و مدیران کنترل کیفی مراجعه و با آنها قرارداد ببندند و از آنجا که استاندارد کشور ایران بسیار سختگیر می باشد امکان فروش گیاهان دارویی استاندارد در خارج از کشور بهتر فراهم می شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا