چرا مردم به مصرف مرغهای درشت و سنگین تمایل دارند؟
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران به تمایل کشتارگاهها و خردهفروشان برای فروش مرغ سنگین اشاره کرد و گفت: خرده فروشان ترجیح میدهند برای دریافت پول بیشتر مرغ سنگینتر در ترازو بگذارند زیرا میتوانند پول بیشتری از مردم دریافت کنند.
«محمدعلی کمالی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره گلوگاههای تولید و عرضه مرغ سایز افزود: پیش از دوران دفاع مقدس، مردم ما نیز مرغ سایز با وزنهای ۱.۲ تا ۱.۴ کیلوگرم همانند کشورهای منطقه و دیگر کشورهای دنیا مصرف میکردند، اما در دوران جنگ فرهنگ مصرف مرغ درشت رایج شد.
دوران کوپنی علت اقبال مردم به سمت مصرف مرغ درشت
وی با بیان اینکه مصرف مرغ درشت یک مسئله فرهنگی ناشی از زمان جنگ و دوران ارائه مرغ کوپنی است، اظهارداشت: در آن زمان مرغداران یا کشتارگاهها و آنهایی که مرغ از مرغداران خریداری و به دولت تحویل میدادند سهمیه کوپنی و سهمیه خود را ممکن بود مرغهای نامرغوب تحویل بدهند و مرغهای مرغوب را به اصطلاح در بازار آزاد به فروش برسانند، بنابراین از همان موقع در ذهن مردم مصرف مرغهای سنگین جا افتاد.
منافع کشتارگاهها و خرده فروشیها در مرغ سنگین وزن است
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی تصریح کرد: البته عدهای به لحاظ اقتصادی منافعی در تولید و عرضه مرغ سنگین وزن دارند به طوری که مرغ سنگین برای کشتارگاههای که مرغ را خریداری میکنند و میفروشند، به دلیل کاهش ضایعات، سود بیشتری دارد.
وی اضافه کرد: البته کشتار مرغ سنگین وزن برای کشتارگاههایی که حق العمل کاری فعالیت میکنند، سود چندانی ندارد به طور مثال کشتار دو مرغ سبک وزن دو دل، دو جگر و دو سر و ضایعات بیشتری دارد اما زمانی که مرغ سنگین کشتار میشود ضایعات کمتری را شامل میشود.
کمالی گفت: با توجه به اینکه مرغ سنگین، قیمت گرانتری نسبت به مرغ سبک دارد از لحاظ کشتارگاهها نیز کشتار یک مرغ سنگین از دو عدد مرغ سبک سود بیشتری دارد.
وی به تمایل خرده فروشان برای فروش مرغ سنگین اشاره کرد و افزود: از سوی دیگر چون مردم مرغ را عددی از خرده فروشیها خریداری میکنند، خرده فروشان نیز ترجیح میدهند برای دریافت پول بیشتر مرغ سنگینتر در ترازو بگذارند زیرا میتوانند پول بیشتری دریافت کند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی تصریح کرد: البته طبق قانون باید کشتارگاهها مرغ سنگین وزن را برای قطعه بندی استفاده کنند اما تاکنون این موضوع عملیاتی نشده است.
وی یکی دیگر از عوامل مهم در عرضه و فروش مرغهای سنگین وزن را ذهنیت و فرهنگ مردم دانست و اظهارداشت: ذهنیت اشتباه مصرف کنندگان باعث شده که تولید و فروش مرغهای سنگین وزن در کشور نهادینه شود درحالی که مصرف مرغ سنگین علاوه بر ضایعات و چربی دارای باقیمانده آنتی بیوتیکی است که میتواند برای سلامت جامعه مضر باشد.
کمالی افزود: همچنین مدت زمان نگهداری مرغهای سنگین به دلیل داشتن چربی در بافت گوشت و ماهیچهها کمتر است زیرا این نوع گوشت مرغ زودتر اکسید میشود و مصرف آن مطلوب نیست به طور مثال گوشت مرغی که از فریزر خارج میشود اگر دارای لکههای گرد سفید رنگ باشد، نشانه اکسیده شدن است.
وی گفت: به طور قطع مصرف مرغ سایز علاوه بر تولیدکننده و مصرف کننده برای منافع ملی کشور سودمند است زیرا تولیدکنندگان نیز از نهاده کمتری برای تولید مرغ کیفی استفاده میکنند.
بازار مرغ کاملاً رقابتی است
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه بازار مرغ یک بازار کاملاً رقابتی است، افزود: مرغداران به سمت شرکتها و مجموعهای که مدیریت جوجه ریزی دارد و خدمات بهتری ارائه میدهند، میروند اما مرغ آرین به دلیل اینکه در ساختار دولتی شکل گرفت نتوانست آن رقابتی که لازمه یک بازار رقابتی است را با شرکتهای قدر خارجی انجام بدهند.
وی اظهارداشت: حتی نتوانستند ظرفیتهای آن را آنگونه که مناسب است تبلیغ کنند، به طور طبیعی این مسائل باعث شد که مقداری مرغ آرین عقب بیفتد و نتواند جایگاه خود را در بازار حفظ کند و عملاً از بازار خارج شد.
کمالی تصریح کرد: اکنون که با تشدید تحریمها و مشکلات ارزی برای واردات نژادهای تجاری دیگر روبرو شدیم، دولت به این نتیجه رسید که ما از این ظرفیت مرغ آرین استفاده کنیم که در مقابل تحریمها بتوانیم مقاومت کنیم به همین دلیل دوباره به سمت احیای مرغ آرین گام برداشتهاند.
وی گفت: از زمانی که به طور جدی احیا و ارتقای مرغ آرین در دستور کار قرار گرفته، فضاهای خوبی ایجاد شده است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی سیگنالهای احیای مرغ آرین را امیدوار کننده دانست و ادامه داد: امیدواریم کسانی که به این سمت میروند مورد حمایت تحقیقاتی و اقتصادی لازم قرار بگیرند تا این مرغ بتواند در بازار رقابتی به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.
وی افزود: آزمایشها و فعالیتهای تحقیقاتی نشان میدهد مرغ آرین حداقل تا ۳۷ روزگی فاصله زیادی با نژادهای تجاری دیگر ندارد و به طور طبیعی میتواند در شرایط تحریم جایگزین نژادهای دیگر شود.
به گزارش ایرنا، سال گذشته (۱۳۹۸) بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه شد.