گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

چرا کشاورزی در ایران سود ندارد؟

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی گفت: در حالی که سود اسمی حاصل از بخش کشاورزی حدود ۲۵ تا ۲۷ درصد است کشاورزان با در نظر گرفتن تورم سالانه و سود بانکی ۱۸ درصدی باید ۳۸ درصد هزینه بپردازند که بیشتر از عایدی آنها است و سود خالص شان منفی می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حسین شیرزاد امروز در همایش ملی کشاورزی و رونق تولید اظهار کرد: باید زمینه پایداری تولید در بخش کشاورزی را فراهم کرد زیرا این بخش نیروهای متعددی دارد.

وی افزود: شرکتهای بخش کشاورزی کمتر برای حضور در تجارت داخلی و خارجی آمادگی دارد و شرکتهای معدودی در این بخش داریم که به اصطلاح حرفه‌ای باشند.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی گفت: سیاستهای پولی و مالی کشور، وجود تورم، سود سپرده ۲۰درصدی و بهره بانکی ۱۸ درصدی شرایطی را به وجود آوردند که امکان کسب و کار و فعالیت اقتصادی در این بخش بسیار دشوار است.

* مجموع هزینه‌های تورم و بهره بانکی بیشتر از عایدی کشاورزان است

وی گفت: در حالی که سود حاصل از بخش کشاورزی حدود ۲۵ تا ۲۷ درصد است کشاورزان با در نظر گرفتن تورم بیشتر سالانه و سود بانکی ۱۸ درصدی باید ۳۸ درصد هزینه بپردازند که بیشتر از عایدی آنها است؛ در این شرایط چگونه می‌توان از بخش کشاورزی انتظار داشت که فعالیت آنها حاشیه سود داشته باشد و بتواند اشتغالی پایدار ایجاد کند.

مدیرعامل سازمان تعاونی روستایی گفت: موضوع انتظار یا عدم انتظار همه به سیاستهای واردات و صادرات مربوط می‌شود و در صورتی که این سیاست‌ها به نفع تولید باشد منجر به رونق تولید شده و در غیر این صورت به تولید لطمه وارد می‌کند.

شیرزاد گفت: ترکیه ۱۷۰ میلیارد دلار به بخش کشاورزی اعطا می‌کند اما دعوای ما هنوز بر سر آن است که یارانه به مصرف کننده بدهیم یا به تولید کننده ، این در حالی است که دنیا سالها است یارانه را به زنجیره تولید می‌دهد.

وی به اهمیت آزادسازی غیرضروری دولتی گفت: بنگاهداری دولتی در دنیا امری پذیرفته نیست زیرا دولت تولیدکننده، سرمایه‌گذار و تاجر خوبی به حساب نمی‌آید و کارها باید به تشکل‌ها ، اتحادیه‌ها و صنوف واگذار شود.

شیرزاد افزود: مقررات موجود در کشور امکان واگذاری امور به بخش خصوصی را نمی‌دهد و باید در این ارتباط مقررات‌زدایی صورت گیرد.

* نظام بیمه بخش کشاورزی در چمبره بانکها دست و پا می‌زند

وی گفت: نظام تامین اجتماعی در حوزه کارگران زراعی روستایی و بازنشستگی و از کارآفتادگی کشاورزان مناسب نیست.

شیرزاد گفت: بسته‌هایی حمایتی باید در این بخش در نظر گرفته شود که وضعیت آن در شرایط فعلی بسیار ضعیف است؛ همچنین نظام بیمه ما در بخش کشاورزی در چمبره بانکها دست و پا می‌زند.

* حجم پولی که به صندوقهای بیمه کشاورزی تزریق میشود یک شانزدهم خسارت وارد شده است

وی گفت:حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان حجم واردات به بخش کشاورزی است اما پولی که به صندوقهای بیمه تزریق می‌شود یک چهاردهم تا یک شانزدهم است و مدیریت ریسک را با چالش مواجه می‌کند.

شیرزاد در پایان سخنان خود گفت: سرکوب قیمت‌ها در بخش کشاورزی فاجعه به بار می‌آورد و حاشیه سود و سرمایه‌گذاری را در این بخش می‌کاهد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا