گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

پای نخبگان این روستا تا «مایکروسافت» هم کشیده

روستای قباق تپه در ۲۰ کیلومتری مرکز کبودراهنگ با ۴۰۰۰ نفر جمعیت و ۱۲۰ خانوار است که گام های استوار نخبگان این روستا تا شرکت مایکروسافت آمریکا هم رسیده و ۹۹ درصد مردم روستا باسوادند و ۵۰ درصد نیز تحصیلات دانشگاهی دارند، ورزشکارانش هم راه قهرمانی باشگاه های جهانی را پیموده اند.

در پی آوازه موفقیت و همت جوانان روستای قباق تپه بر آن شدیم واقعیت ها را از زبان دهیار روستا جویا شویم. نخستین موضوعی که در بین صحبت ها متوجه آن شدم و امروزه در کشورمان به ویژه روستا ها کمتر شاهد آن هستیم این بود که جوانان تحصیلکرده روستای قباق تپه منتظر میز و پست اداری نمی مانند و بلافاصله پس از اتمام تحصیل اقدام به ایجاد شغل برای خود و جوانان هم روستایی‌شان می کنند.

دهیار روستا ابتدا با معرفی جغرافیای روستایشان به خبرنگار ایسنا گفت: روستای قباق تپه در ۲۰ کیلومتری مرکز شهرستان و ۸۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده و به علت داشتن خاک مرغوب و مردمی با پشتکار و همت بالا یکی از قطب های  کشاورزی و دامداری شهر ستان کبودراهنگ محسوب می شود.

رضا طیبی که از سال ۸۶ همزمان با تأسیس دهیاری به عنوان دهیار در روستا فعالیت دارد، اظهار کرد: مشاغل خانگی در روستاهای کبودراهنگ رونق خوبی دارد و خیاطی، عروسک سازی، پخت نان محلی، گلدوزی، رشته بری و میناکاری مشاغلی هستند که دختران و بانوان روستای قباق تپه کسب درآمد خوبی از این مشاغل دارند.

وی از بی مهری مسؤلان و صنف فرشبافی استان و شهرستان نیز گله مند بود و مطرح کرد: با پیگیری هایی که انجام دادیم سال ۸۸ کارگاه آموزش فرشبافی در روستای قباق تپه راه اندازی شد و استقبا گسترده ای از این کارگاه داشتیم و ۴۰ نفر از بانوان روستا در این کارگاه ثبت کرده و آموزش دیدند اما قرار شد پس از اتمام آموزش وام هایی در اختیار کارآموزان قرار گیرد تا امکانات دار قالی را در منازل خود ایجاد کنند و فرشبافی در روستاها رونق یابد که این موضوع در حد حرف به تاریخ پیوست و هیچ گونه حمایتی از سوی مسئولان از این فرش صورت نگرفت.

دهیار روستای قباق تپه از اجرای ورزش و بازی های بومی محلی در این روستا خبر داد و خاطرنشان کرد: تا قبل از شیوع کروناویروس در همه مناسبت ها بازی های بومی محلی برگزار می کردیم که با شیوع کرونا همه این برنامه ها تعطیل شده است.

وی وجود باشگاه ورزشی در روستای قباق تپه را فرصت خوبی دانست و مطرح کرد: جوانان و نوجوانان در این باشگاه توانایی و همت خود را به نمایش می گذارند و در این باشگاه رشته های کیگ بوکسینگ، کاراته، ژیمیناستیک و بوکس علاقمندان زیادی دارد و ورزشکاران رشته کیگ بوکسینگ سال ۸۹ در مسابقات استانی حضور یافته و مقام برتر استانی و مدال استانی را نیز از آن خود کردند و در سال ۸۸ در رشته کاراته به مسابقات بین المللی راه یافتند.

طیبی برگزاری جشن بی سوادی در سال ۸۸ را از افتخارات مردم این روستا برشمرد و ادامه داد: ۴۰ درصد مردم تحصیلات دانشگاهی و ۵ درصد تحصیلات تکمیلی دارند، ۵۰ درصد جمعیت روستا نیز در نهادهای دولتی مشغول به خدمت هستند.

وی افراد موفق روستا را نیز با افتخار معرفی کرد: افرادی مانند جواد طاهری یکی از پرسنل شرکت مایکروسافت آمریکا، دکتر رضا طاهری رئیس سابق  دانشگاه پیام نور همدان و یکی از اعضای هیئت علمی و از اساتید برجسته دانشگاه های استان، رضایی سرهنگ بازنشسته سپاه و عضو سابق شورای شهر همدان، رضا اسفندیاری از وکلای پایه یک بین المللی و رضا نراقی مؤلف کشوری جزء افتخارات روستای قباق تپه هستند.

دهیار روستای قباق تپه وجود ارزشمند ۳۶ شهید، ۲۰۰ جانباز و ۶۰۰ رزمنده دفاع مقدس را از برکات ارزشمند این روستا دانست و اظهار کرد: مسئولان هیئتی و فرهنگی روستا با حمایت مالی مردم جزء نخستین گروه هایی بودند که در سال ۹۵ موکب کبودراهنگی ها را در ایام اربعین به راه انداختند.

وی راه اندازی شرکت تولیدی بذر کشاورزی امید قباق تپه را از دیگر توانمندی ها و همت جوانان روستا برشمرد و گفت:  شش جوان تحصیلکرده به صورت مستقیم در این شرکت مشغول به تولید و بوجاری انواع بذور کشاورزی هستند که تولیدات خود را به اکثر شهرستان های استان و دیگر استان ها صادر می کنند که از سال ۸۶ تاکنون هر سال به عنوان تولیدکننده نمونه کشوری معرفی شده اند.

طیبی افزود: این جوانان در بحث فرهنگ سازی و جذب مردم برای عضویت در صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر نیز موفق عمل کرده اند به طوریکه ۱۰۰ درصد مردم روستا عضو صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر هستند و امسال به عنوان کارگزار نمونه استانی و کشوری معرفی شدند.

وی گریزی هم به فعالیت کتابخانه عمومی روستا زد و خاطرنشان کرد: کتابخانه قباق تپه ۱۲ هزار جلد کتاب و ۱۰۰۰ نفر عضو فعال دارد و مردم روستا نیز اکثرأ اهل مطالعه هستند. در هر خانواده دو یا سه جوان تحصیلات دانشگاهی دارند.

وی در پاسخ به اینکه وضعیت مهاجرت در روستا چگونه است؟ گفت: در سال های اخیر مهاجرت در روستا معکوس شده و از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۰ خانوار که قبلأ به مرکز استان و دیگر استان های کشور مهاجرت کرده بودند، به روستا برگشته اند و مشغول به ساخت خانه هستند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا