گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

فائو: ایران رتبه ۹ دنیا در ذخیره سازی غلات شد

فائو از تولید ۲۱.۶ میلیون تن غله در ایران طی سال زراعی گذشته خبر داد و اعلام کرد ایران از نظر حجم ذخایر غلات رتبه ۹ جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جدیدترین گزارش خود موسوم به «دورنمای محصولات و وضعیت غذایی»، از تولید ۲۱.۶ میلیون تن غله در ایران طی سال زراعی ۹۹-۹۸ خبر داد و گفت این کشور از لحاظ ذخیره‌سازی غلات در رتبه نهم جهان ایستاده است.

بر اساس برآورد فائو، تولید غلات ایران طی سال زراعی ۹۹-۹۸ با افت ۰.۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. در سال قبل ۲۱.۷ میلیون تن غلات در کشور تولید شده بود.

بر اساس این گزارش، تولید گندم ایران در سال زراعی گذشته ۵۰۰ هزار تن نسبت به سال قبل کاهش داشته است و به ۱۴ میلیون تن رسیده است. اما تولید برنج در کشور با رشد ۲۰۰ هزار تنی مواجه شده و بالغ بر ۳.۳ میلیون تن شده است. ایران در سال پیش از آن ۳.۱ میلیون تن برنج تولید کرده بود.

تولید سایر غلات نیز رشد ۲۰۰ هزار تنی داشته و از ۴.۱ میلیون تن در سال زراعی ۹۸-۹۷ به ۴.۳ میلیون تن طی سال زراعی ۹۹-۹۸ رسیده است.

سال زراعی در ایران از مهر هر سال آغاز می‌شود.

*ایران در ذخیره‌سازی غلات رتبه ۹ دنیا را دارد

فائو در بخش دیگری از گزارش خود به بررسی میزان ذخایر غلات در کشورهای مختلف از جمله ایران پرداخته است. این نهاد بین‌المللی، کل ذخایر غلات ایران در سال ۲۰۲۰ را ۹.۷ میلیون تن برآورد کرده است که رشد ۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن دارد. ایران در سال ۲۰۱۹ بیش از ۹.۱ میلیون تن ذخیره غلات داشته است.

کل ذخایر غلات دنیا در سال جاری میلادی ۸۸۰.۹ میلیون تن برآورد شده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن، حدود ۱۳ میلیون تن افت داشته است. ذخایر غلات دنیا در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۸۶۸.۱ میلیون تن اعلام شده بود. گندم مهم‌ترین غله ذخیره شده در جهان است، به طوری که ۲۷۶.۶ میلیون تن از این محصول توسط کشورهای مختلف در سال ۲۰۲۰ نگهداری شده است. میزان ذخایر برنج جهان نیز ۱۸۳.۱ میلیون تن اعلام شده است.

سهم ایران از کل ذخایر غلات دنیا ۱.۱ درصد محاسبه شده است. ایران که از نظر جمعیتی در جایگاه هفدهم جهان قرار دارد از نظر حجم ذخایر غلات، رتبه ۹ جهانی را به خود اختصاص داده است. فقط کشورهای کانادا، اتحادیه اروپا، روسیه، آمریکا، چین، هند، آرژانتین و برزیل ذخایر غلات بیشتری در سال ۲۰۲۰ نسبت به ایران دارند.

*نصف ذخایر غلات دنیا در چین قرار دارد

به گزارش رادار اقتصاد چین با ذخیره غلات ۴۳۵.۶ میلیون تنی در رتبه نخست از نظر میزان ذخیره‌سازی غلات قرار گرفته و تقریباً نصف ذخایر غلات دنیا را به خود اختصاص داده است. آمریکا با ۸۹.۱ میلیون تن و هند با ۵۷.۵ میلیون تن در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

میزان ذخیره غلات برخی کشورهای دیگر عبارت است از: کانادا ۱۰.۴ میلیون تن، اتحادیه اروپا ۴۶.۹ میلیون تن، روسیه ۱۲.۴ میلیون تن، ژاپن ۶.۷ میلیون تن، پاکستان ۲.۲ میلیون تن، ترکیه ۸.۳ میلیون تن، مصر ۶.۷ میلیون تن و تونس ۱.۲ میلیون تن.

فائو پیش‌بینی کرده است ذخایر غلات ایران در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۱۸ درصدی نسبت به امسال، به ۱۱.۵ میلیون تن برسد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا