گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

مرغ‌ها گرسنه و مرغداران سیر از وعده‌ها/ نهاده کی می‌رسد؟

مرغداران از گرسنگی مرغ‌هایشان می‌گویند اما مسئولان این روزها فقط وعده تحویل می‌دهند، مرغداری‌ها در آستانه تعطیلی هستند و معلوم نیست نهاده‌های دامی کی می‌رسد.

مرغداران از گرسنگی مرغ‌هایشان می‌گویند اما مسئولان این روزها فقط وعده تحویل می‌دهند، مرغداری‌ها در آستانه تعطیلی هستند و معلوم نیست نهاده‌های دامی کی می‌رسد.
واحدهای مرغداری لرستان یکی پس از دیگری در حال تعطیلی است، مرغ‌ها در این واحدها به دلیل نبود نهاده‌های دامی و گرسنگی در حال تلف شدن هستند و این در حالیست که همچنان تولیدکنندگان این حوزه معطل تصمیم و اقدام متولیان امر برای رفع این مشکل باقی مانده‌اند.
مسئولان متولی لرستان، تحریم‌ها، عدم تأمین ارز برای واردات نهاده‌ها، مشکل در سامانه خرید نهاده‌ها و… را بهانه عدم رفع مشکل تأمین نهاده‌های دامی در استان کرده‌اند تا همین امر موجب شود که واحدهای مرغداری در شرایط سخت اقتصادی کاسه چه کنم به دست بگیرند.مرغ‌های واحد من ۴۸ ساعت است که گرسنه هستند
یک مرغدار لرستانی در این رابطه با بیان اینکه در انبارهای ما حتی ذره‌ای سویا وجود ندارد، اظهار داشت: مرغ‌های ما به دلیل نبود نهاده‌های دامی سویا و ذرت بالای ۴۸ ساعت است که هیچ گونه تغذیه‌ای نداشته‌اند.
وی، عنوان کرد: تولید کننده‌ای که زحمت می‌کشد اگر مشکلات نهاده‌ها، سویا و ذرت را هم داشته باشد که دیگر شوقی برای جوجه ریزی در واحد خود ندارد.اختصاص تنها ۲۰۰ گرم سویا!
یکی دیگر از مرغداران لرستانی با بیان اینکه طی ۴۰ روز گذشته تنها دو تن سویا به مرغداری من داده شده است، عنوان کرد: در هر دوره باید بین پنج تا شش کیلو دانه مصرفی داشته باشیم اما الان به ما تنها ۲۰۰ گرم سویا داده شده است.
وی، بیان داشت: از یک طرف بانک به ما فشار می‌آورد و هر روز یقه ما را می‌گیرد که وام‌های خود را پرداخت کنید، از طرف دیگر وضعیت اختصاص نهاده‌ها به ما اینگونه است.
این مرغدار لرستانی، تصریح کرد: ما باید به جای تولید، به پرداخت وام‌ها فکر کنیم.استفاده از سویا انسانی در مرغداری‌ها
یکی دیگر از مرغداران لرستانی در این رابطه، گفت: اگر وضعیت به همین گونه در مرغداری‌ها ادامه داشته باشد، بانک باید واحدهای ما را دیگر مصادره کند چرا که توان پرداخت وام‌ها را نداریم.
وی، گفت: عدم اختصاص نهاده‌های دامی به مرغداری‌ها، باعث شده که ما مجبور شویم از سویا انسانی در واحدها استفاده کنیم.
این مرغدار لرستان، بیان داشت: سویا حیوانی برای استفاده در واحدهای مرغداری وجود ندارد، مرغ‌ها گرسنه هستند.

نهاده‌های دامی با تأخیر به دست تولید کننده می‌رسد
این سخنان در حالی مطرح می‌شود که رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تأیید مشکل کمبود نهاده‌های دامی در این استان، اظهار داشت: میزان کمبود نهاده‌های دامی در سایر استان‌ها نسبت به لرستان بیشتر است.
اسفندیار حسنی مقدم با تاکید بر اینکه کشور در شرایط تحریم و نبرد اقتصادی نابرابر قرار دارد، گفت: در این شرایط جنگ اقتصادی مسئولان، تولید کنندگان و… باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.
وی، ادامه داد: تأمین ارز برای خرید نهاده‌های دامی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت باید صورت گیرد.
حسنی مقدم با بیان اینکه در شرایط تحریم، نهاده‌های دامی به سختی خرید، حمل و نقل و تأمین ارز می‌شوند، افزود: در این راستا نهاده‌های دامی با تأخیر به دست تولید کننده می‌رسد.

نیاز ۸ هزار تنی کنجاله سویا برای مرغداری‌ها
وی با اشاره به اینکه ماهانه حدود هشت هزار تن کنجاله سویا مورد نیاز ۶۵۰ واحد مرغداری در استان است، افزود: میزان جوجه ریزی در این واحدهای مرغداری در طول یک دوره ۳.۶ میلیون قطعه است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه میزان جوجه ریزی سالانه در این واحدهای مرغداری ۴۲ میلیون قطعه است، گفت: در این واحدهای مرغداری، ۱۰۰ هزار تن گوشت سفید تولید می‌شود.
حسنی مقدم با تاکید بر اینکه خرید نهاده‌های دامی در خارج از کشور است، بیان داشت: حمل و نقل این نهاده‌های دامی از طریق کشتی به بنادر کشور صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به بحث تأمین ارز برای ترخیص از بنادر، افزود: این موارد جز اختیارات سازمان جهاد کشاورزی استان نیست، وقفه‌ای در بحث تأمین ارز و ترخیص این نهاده‌های دامی وجود دارد، چاره‌ای جز این نیست که این قضیه را تحمل کنیم تا این نهاده به دست واحدهای مرغداری و تولید کنندگان برسد.

تأمین کنجاله سویا واحدهای مرغداری به اندازه نصف مورد نیاز
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نهاده ذرت که مورد نیاز مرغداری‌ها بوده نیز، بیان داشت: هر قطعه مرغ در یک دوره ۴۵ روزه حدود ۳.۲ کیلوگرم ذرت و ۱.۵ کیلوگرم کنجاله سویا مصرف می‌کند.
حسنی مقدم با بیان اینکه در مورد تأمین ذرت خوشبختانه مشکل حاد و خاصی نداریم، ادامه داد: اما نصف نیاز واحدهای مرغداری، کنجاله سویا تأمین شده است.
وی با تاکید بر اینکه یک سری انبار ذخیره استراتژیک در کشور وجود دارد که یکی از آنها در لرستان قرار دارد، تصریح کرد: اگر ذخیره‌ای در این انبار وجود داشته باشد، برای شرایط بحرانی است و بعضاً ناچارا از این ذخایر یک تا دو بار امسال استفاده کرده‌ایم تا به تولید استان خدشه‌ای وارد نشود.

سامانه خرید نهاده‌های دامی اصلاح می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، بیان داشت: خرید نهاده‌های دامی از طریق سامانه صورت می‌گیرد، این سامانه از سوی وزارت کشاورزی در حال بازنگری است که ثبت سفارش‌ها از این طریق باشد.
حسنی مقدم با تاکید بر اینکه وزارت کشاورزی نواقص این سامانه را شناسایی کرده است، گفت: این نواقص در حال رفع هستند و ظرف یک تا دو هفته آینده این نواقص حل خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه همه تلاش وزارت کشاورزی این است که سهمیه نهاده‌های دامی به دست تولید کننده واقعی برسد، ادامه داد: منکر وجود تخلفات در این زمینه نیستیم اما همه تلاش ما این است که این تخلفات به حداقل ممکن برسد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
itpnews
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا