گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاسایر

خواص زعفران برای پوست ومو

زعفران یک ماده غذایی بسیاز خوشرنگ و خوش بو است که علاوه بر طباخی، در مصارف زیبایی و پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. چیزی که ما از آن به عنوان زعفران یاد می‌کنیم درواقع رشته‌های میانی گل این گیاه بوده که به رنگ قرمز تا نارنجی است. این گیاه ارزشمند فقط در برخی از کشورهای دنیا تولید می‌شود که ایران یکی از این کشورها بوده به طوری که به عنوان اولین تولیدکننده و صادر کننده زعفران در دنیا شناخته می‌شود.

زعفران ماده‌ای بسیار ارزشمند است که به دلیل دارا بودن بیش از ۱۵۰ ترکیب آنتی اکسیدانی از جمله کاروتنوئیدها، سافرانال، کروکین، کروکتین، پیکرکروکین، فوکوس و کروک و نیز بسیاری از مواد معدنی هم­ چون ویتامین A، اسید فولیک، مس، پتاسیم، کلسیم، منگنز، آهن، سلنیوم، روی، منیزیم، ریبوفلاوین و تیامین، خواص درمانی زیادی داشته و در درمان اختلالات قاعدگی، دیابت، آسم، افسردگی، کبد چرب، درمان ناباروری در مردان و تحریک جنسی آن­ها، سوء‌هاضمه، زخم معده، فشارخون، سنگ کلیه، کم خونی، درمان بی خوابی و پارکینسون و آلزایمر موثر است. اما علاوه بر همه این موارد نمی‌توان از تاثیر بسیار زیاد این ماده بر سلامت و زیبایی پوست و مو غافل شد. همین فواید سبب شده که متخصصین پوست و مو به این طلای سرخ توجه ویژه‌ای کنند.

جلوگیری از ریزش مو:  مخلوطی از زعفران، شیر و شیرین بیان یک ترکیب فوق‌العاده برای جلوگیری از ریزش مو و تاسی است. نحوه‌ی مصرف این ترکیب، قرار دادن آن روی پوست سر است.

روشن کردن پوست: چند رشته زعفران را در مقداری شیر بریزید(بخیسانید) تا زمانی­که رنگ شیر تغییر رنگ دهد و خواص زعفران وارد شیر شود. مدت زمان نیم ساعت برای این کار کافی است. وسپس مقداری پودر سندل سفید را به آن اضافه کنید و از این ماسک تهیه شده به صورت و گردن خود بزنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد بشویید. استفاده مکرر از این ماسک به روشن تر شدن پوست کمک می ­کند.

از بین بردن جوش و آکنه: ترکیب زعفران و ریحان سبب از بین بردن آکنه، انواع جوش‌ها و لکه‌های پوستی می‌شود. هم­چنین سبب جلوگیری از بروز چین و چروک‌های پوستی می‌شود. برای تهیه این ماسک می‌توانید ۱۰ رشته زعفران را با ۶ یا ۷ برگ ریحان خوب بکوبید و آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس آن را با آب ولرم به خوبی شست و شو دهید.

منبع غنی B2: زعفران جزو معدود مواد گیاهی است که سرشار از ریبوفلاوین یا همان B2 است. این ویتامین تاثیر بسیار زیادی در سلامت و زیبایی پوست و مو دارد. این گیاه می‌تواند از ترک خوردن لب‌ها، ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن پوست مخصوصا در نواحی حساس، تورم و سوزش‌های پوستی جلوگیری کند.

کاهش دهنده‌ی استرس: امروزه استرس و عوارض جبران‌ناپذیر آن بر سلامت، مخصوصا سلامت پوست و مو بر کسی پوشیده نیست. زعفران که به عنوان گیاه شادی آور نیز شناخته می‌شود موجب کاهش استرس شده و به این ترتیب کمک زیادی به جلوگیری از ریزش مو، چروک شدن پوست، ایجاد حلقه‌های سیاه اطراف چشم و به طور کلی طراوت و شادابی پوست می‌شود.

از بین بردن تیرگی ناشی از آفتاب سوختگی: اگر در اثر زیاد ماندن در معرض آفتاب یا برنزه کردن، فرد دچار آفتاب سوختگی شود ترکیب زعفران با شیر و قرار دادن آن بر روی پوست و اندکی ماساژ دادن پوست با آن به سرعت سبب از بین رفتن آثار سوختگی می‌گردد.

تقویت و افزایش رشد مو: ترکیب شیر و زعفران و قرار دادن آن بر روی پوست سر به مدت ۳۰ دقیقه تاثیر بسیار زیادی در تقویت موها داشته و از ریزش آن‌ها نیز جلوگیری می‌نماید.

پوست درخشان: در فصل زمستان،گاهی پوست افراد خشک و تیره رنگ می ­شود. از ترکیب زعفران و عسل برای بازگرداندن لطافت و درخشندگی به پوست می ­توان استفاده کرد. چند رشته زعفران را به یک قاشق عسل اضافه کنید. آن­ها را باهم ترکیب کنید و به پوست صورت بزنید. ویژگی آبرسانی عسل و درمان کنندگی زعفران، گردش خون را در پوست بهبود می ­بخشد و درخشندگی را به پوست باز می ­گرداند.

جوانسازی پوست: از پاک کننده­ ها برای تمیز کردن پوست استفاده می­ کنید، اما اگر نوع طبیعی آن را ترجیح می دهید، زعفران را با گلاب ترکیب کنید تا زمانی که رنگ زعفران با  گلاب ترکیب شود و با یک پنبه تمام صورت را آغشته کنید.
طریقه نگهداری از زعفران:
به دلیل گران بودن قیمت زعفران، باید طریقه نگهداری آن را نیز یاد بگیریم. زعفران را باید در یک ظرف غیر قابل نفوذ از هوا (ترجیحآ ظرف شیشه ای در دار) و در جای خشک و خنک و به دور از نور و رطوبت نگهداری کرد. اگر از زعفران به روش گفته شده نگهداری کنیم می­ توانیم به مدت چندین سال از تغییر رنگ و خواص آن جلوگیری کنیم واز اثرات معجزه گر آن بهره ببریم.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
مجله اینترنتی دکتر دکترسایت بیتوتهویکی پدیا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا