گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاسموم و آفات

انواع کودها و موارد مصرف آن ها

کودهای شیمیایی امروزه یکی از اجزای جدایی ناپذیر دنیای کشاورزی و گلکاری به حساب می آیند که نمی توان جایگزین مقرون به صرفه ای را برای آنها در نظر گرفت.

کودهای شیمیایی امروزه یکی از اجزای جدایی ناپذیر دنیای کشاورزی و گلکاری به حساب می آیند که نمی توان جایگزین مقرون به صرفه ای را برای آنها در نظر گرفت. گل ها و گیاهان مختلف همانگونه که با یکدیگر تفاوت دارند نیاز کودی آنها نیز با یکدیگر متفاوت می باشد. کودها در رشد و گلدهی و خاک گلها اثر مستقیم گذاشته و شکل گیری آنها را تحت الشعاع خود قرار داده اند.

برای اینکه گیاه بتواند در سریع ترین زمان رشد کند باید عناصر مورد نیاز آن را به طور کامل در اختیارش قرار دهیم، این عناصر عبارتند از:

۱- ماکروها (درشت مغذی ): کربن، نیتروژن، هیدروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، گوگرد

۲- میکروها (ریز مغذی ): آهن، منگنز، روی، بر، مس، مولیبدن، کلر، سدیم، سیلیسیم

گیاه در تمامی مراحل به این عناصر به نسبت های متفاوتی نیاز دارد. زمانی گیاه میتواند به بهترین سرعت رشد خود برسد که سبزینگی بالایی داشته باشد زیرا هر چه سبزینگی گیاه بیشتر باشد میزان غذا سازی بالاتری دارد. از این رو در مراحل ابتدایی رشد باید از کودها یی استفاده شود که دارای نیتروژن، کلسیم، منیزیم، گوگرد و آهن باشند.

نیتروژن

این عنصر جزء اصلی بسیاری از اجزای سلول گیاهی از جمله کلروفیل هاست. کلروفیل نقش اساسی در سبزینگی گیاه  و متقابلا در فتوسنتز را دارد از این رو نیتروژن را میتوان اصلی ترین عنصر در سرسبزی گیاه دانست.

کلسیم

این عنصر در گیاه دونقش اساسی را ایفا می کند که یک از این دو، نقش ساختمانی در گیاهان است که دیواره سلولی را می سازد.

منیزیم

یون های منیزیم در سلول های گیاهی نقش ویژه ای در فعال سازی آنزیم های دخیل در فتوسنتز را دارد.همچنین منیزیم بخشی از ساختمان حلقوی مولکول کلروفیل است.

گوگرد

نقش گوگرد بسیار مشابه با نقش نیتروژن در گیاه می باشد زیرا هر دو جزء اصلی پروتیین ها هستند و در سبزینگی گیاه بسیار حائز اهمیت می باشند.

آهن

نقش آهن نیز بسیار به نقش منیزیم در گیاه شبیه است. زیرا آهن در ساخت برخی از کمپلکس های کلروفیل در کلروپلاست ضروری است.

انواع کودها

کود ۱۸-۱۸-۱۸

 این کود تاثیر بسیار بالایی بر روی گیاهان زینتی دارد. دلیل آن بیشتر به خاطر درصد بالای عناصر NPK به همراه ریز مغذی ها است. می توان تاثیر این کود را در گیاهانی که تولید گل می کنند همچون ارکیده ، رز، شمعدانی و بگونیا به وضوح مشاهده کرد. این کود برای گیاهان گلدار در زمان رشد رویشی مناسب می باشد.

کود ۳۶-۱۲-۱۲

کود کامل پودری NPK کمبی فست ۳۶-۱۲-۱۲ شامل عناصر اصلی و ریزمغذی ها می باشد و در میان عناصر اصلی از درصد پتاسیم بالاتری برخوردار است . پتاسیم بیشترین میزان تحرك در گياه را در میان ديگر عناصر مورد نیاز گیاهان دارد و نقش ویژه ای در کمک به جذب سایر عناصر دارد. لذا مصرف این کود در افزایش تحرک و جذب سایر عناصر لازم برای گیاه و تامین پتاسیم بسیار مفید است. این فرمول با توجه به فصل و نوع گیاه و در دفعات قابل مصرف مي باشد.

این نوع کودها کامل حاوی عناصر کم مصرف نظیر بر، مس، آهن، منگنز، مولیبدن و روی می باشد که بسیاری از نیازهای گیاه را تامین می نماید. از طرف دیگر حضور عناصر ریز مغذی به نسبت های تایید شده که همگی به صورت کلات EDTA می باشند باعث جذب بهتر این عناصر شده و همچنین قابلیت تاثیر قابل مشاهده و سریع بر روی گیاه را دارا می باشد.

کود ۱۳-۴۰-۱۳

یکی دیگر از انواع کودها این نوع کود می باشد که از این کود به خاطر اینکه آغاز کننده تحریک ریشه به ویژه در خاک ها سرد و مرطوب است می توان کمال بهره را جهت رشد ریشه برد.

مستر ۱۳-۴۰-۱۳ حاوی۱۳% نیتروژن، ۴۰%فسفر و ۱۳% پتاسیم می باشد که با توجه به بالا بودن نسبت فسفر یک فرمول کودی بسیار مناسب برای انواع محصولات زراعی و باغی بوده که می توان در فاز زایشی و رویشی به منظور توسعه سیستم ریشه، تامین کننده انرژی گیاه و پیش رس شدن محصول جهت افزایش کیفیت و کمیت محصول با ویژگی انبارداری بالا استفاده نمود که هم قابلیت استفاده بصورت محلولپاشی و هم استفاده در سیستم آبیاری را دارد.

کود  ۳۸-۱۱-۳

کود مناسبی جهت کاکتوس هاست. به خاطر پایین بودن ازت و همچنین بالا بودن پتاسیم در آن. این کود بویژه در جوانه های کاکتوس با سن بیش از سه ماه قابل استفاده است. البته برای گلخانه های هیدروپونیک نیز مناسب است.

مستر ۳۸-۱۱-۳ حاوی۳% نیتروژن، ۱۱%فسفر و ۳۸% پتاسیم می باشد که با توجه به بالا بودن نسبت پتاسیم یک فرمول کودی بسیار مناسب برای انواع محصولات زراعی و باغی بوده که می توان در فاز زایشی به  منظور بهبود انتقال ترکیبات فتوسنتزی از منبع به مخزن و افزایش کیفیت و کمیت محصول استفاده نمود.

کود ۳۰-۱۵-۱۵

برای تحریک گل و میوه و همچنین برای همه گیاهان مناسب است.

این کود کامل حاوی سه درصد منیزیم و همچنین سایر عناصر کم مصرف نظیر بر، مس، آهن، منگنز، مولیبدن و روی می باشد که بسیاری از نیازهای گیاه را تامین می نماید. از طرف دیگر حضور عناصر ریز مغذی به نسبت های تایید شده که همگی به صورت کلات EDTA می باشند باعث جذب بهتر این عناصر شده و همچنین تاثیر قابل مشاهده و سریع بر روی گیاه را دارا می باشد.

کود ۲۰-۶-۱۹

کود کامل اختصاصی گیاهان آپارتمانی و فصلی می‌باشد مناسب برای گیاهان دارای گل، گل بریده، درختان میوه، مرکبات، صیفی جات و همچنین غلات و حبوبات که سبب تحریک و توسعه شاخ و برگ می‌شود. و یک ترکیب ایده آل برای تانک های گیاهی به شمار می رود.
این ترکیب کودی فاقد اوره بوده و در گیاهان حساس به اوره از جمله بنفشه توصیه می‌شود.
 در زمان رشد زایشی و لقاح گل‌ها که گیاه نیازمند منابع نیتروژن و پتاسیم و دوزهای پایین فسفر است مناسب می‌باشد.

کود ۳۶-۱۲-۶

یکی دیگر از انواع کودها این نوع کود می باشد که این کود بیشتر به درد محصولات دارای پیاز همچون گل های پیازداری که شدیدا با خاک تثبیت شده با پتاسیم، رشد کرده اند می خورد .

کود ۳۶-۱۲-۷٫۵

مخصوص استفاده برای محصولات هیدروپونیک.

کود ۶-۶-۱۹

این کود را می توان در سبزیجات برگی و گیاهان علفی گلدانی مورد استفاده قرار داد.

کود ۱۰-۵-۲۰

این کود مختص گیاهان آپارتمانی ، بونسای، درخت و درختچه ها می باشد. این کود به دلیل داشتن ازت بالا، برای هر گونه گیاه گلدانی که برگ سبز دارد، همچنین انواع نخل‌ها، گیاهان سوزنی، چمن و درختچه‌های زینتی مناسب است.

مزایای استفاده کود نیتروژن بالا ۱۰-۵-۲۰:

  • ترکیب متعادلی از فرم های مختلف ازت (اوره، آمونیوم و نیترات) مناسب مرحله رویشی گیاه
  • افزایش سطح عناصر غذایی میکرو و ماکرو در گیاه
  • کاملا محلول در آب
  • قابلیت جذب بالا از طریق برگ و ریشه
  • فاقد فلزات سنگین، کلر و سدیم

کود ۲۰-۲۰-۲۰

این کود به خاطر اینکه حاوی عناصر پر مصرف و مورد نیاز گیاهان، همچون نیتروژن ، فسفر و پتاسیم (هرکدام با غلظت ۲۰ درصد )  و همنطور حاوی عناصر کم مصرفی چون مس، بر ، آهن ، روی و… ( به صورت کلات EDTA ) می باشد به عنوان یک کود مناسب و کامل معرفی می گردد. این کود به صورت پودر کریستالی آبی رنگ رائه می شود. به جهت اینکه این کود سبب رشد اولیه گیاه شده و قند آنرا افزایش می دهد و همینطور رنگ و مزه میوه را تقویت می کند برا درختان میوه ، صیفی جات ، سبزیجات و همچنین انواع گل و غلات بسیار مناسب خواهد بود.

 

۰%

امتیاز کاربر: ۰.۲ ( ۱ نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا