گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

مصرف سموم در ایران کمتر از میانگین جهانی

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: میزان مصرف سم برای از بین بردن آفات نباتی در کشورمان بطور متوسط ۳۰ تا ۳۵ هزار تن در سال است.

به گزارش روز دوشنبه وزارت جهاد کشاورزی، « کیخسرو چنگلوایی » با اشاره به اینکه وظیفه داریم از بخش خصوصی و تولید کننده ها حمایت کنیم، افزود: این کار در اولویت کاری نخست ماست اما در گام بعدی باید تلاش کنیم تکنیکال را هم در کشور خودمان تولید کنیم.

وی اظهارداشت: امسال ۷۵ درصد آفت کش ها ناشی از واردات مواد اولیه موثره و یا تکنیکال از خارج است و ۲۵ درصد محصول نهایی وارد می شود.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد در گذشته سموم به طور کامل وارداتی بود، اما اکنون برای به صفر رساندن واردات تلاش می شود.

چنگلوایی افزود: پارسال ۱۷ قلم از واردات سموم به علت وجود مشابه داخلی حذف شد و امسال هم ۲۰ قلم در دست بررسی است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: برای کاهش واردات محصولات نمی توان یک شبه عمل کرد بلکه باید ساز و کار آن دیده و این کار به تدریج انجام شود زیرا وارد کننده هم تشکیلات و کارگرانی دارد و نباید به یک باره آن را قطع کرد.

چنگلوایی اظهارداشت:  ۴۰ شرکت از شرکت های عضو انجمن تولید کنندگان سموم، اکنون وارد کننده سموم محسوب می شوند.

منع واردات سمومی که مشابه داخلی دارد 

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: کل سمومی که توان تولید داخل را داشته باشیم بر اساس برنامه، واردات آن را به صفر می رسانیم ولی این کار امسال اتفاق نخواهد افتاد، زیرا ثبت سفارشات امسال انجام شده است.

چنگلوایی افزود: قرار است از دو هفته آینده هر ثبت سفارش جدیدی که نمونه تولید داخلی آن موجود باشد، برای حمایت از تولید اجازه واردات آن محصول را نخواهیم داد .

به گفته رییس سازمان حفظ نباتات کشور، تفاهمنامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از شرکت های دانش بنیان برای تولید مواد اولیه سموم امضا شده است.

وی با اشاره به اینکه سموم ما سرطان زا نیست، اضافه کرد: اکنون متوسط استفاده از سم در دنیا در هر هکتار ۲.۸ کیلوگرم و در کشور ما ۲.۲ کیلوگرم است و همچنین به ازای هر کیلوگرم محصولی که در دنیا تولید می شود ۰.۶۵ گرم سم استفاده می شود ولی در کشور ما ۰.۳۵ گرم است.

چنگلوایی گفت: وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همه سموم را کنترل می کنند و بیشتر محصولاتی که تولید می شود در رده محصولات سالم قرار دارند.

به گزارش ایرنا، برای توسعه روش های جایگزین مصرف سموم شیمیایی، طبق آمارها سالانه ۱.۵ میلیون هکتار مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی انجام می شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا