گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تاب آوری دربخش کشاورزی بدون توسعه فناوری امکان‌پذیر نیست

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی گفت: بحث تاب‌آوری در بسیاری از بخش‌های کشور وجود دارد، تاب‌آوری دربخش کشاورزی بدون توسعه فناوری امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، جانعلی بهزاد نسب روز یکشنبه در «رویداد مجازی معرفی نیازهای فناورانه کشاورزی و صنایع وابسته» درصندوق نوآوری وشکوفایی افزود: بخش کشاورزی اهمیت زیادی در عرصه اقتصادی کشور و نقش بارزی در تولید ناخالص داخلی و توسعه اقتصادی ایران دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که بخش های مختلف اقتصاد رشد منفی داشته اما بخش کشاورزی رشد مثبت دارده و توانستیم علاوه بر امنیت غذایی، امنیت کشاورزان را رقم بزنیم چرا که  این دو مقوله بهم گره خورده است، بخشی از  توسعه کشاورزی با جامعه روستایی گره خورده است، بخش کشاورزی تولید کننده مواد غذایی نیست، حدود ۴ و نیم میلیون بهره بردار در این بخش کار می کنند که در فرآیند توسعه کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: وزارت جهادکشاورزی برای توسعه کشاورزی  سیاست هایی را در نظر گرفته  که دنبال می کند، یکی از آنها، سیاست های اصولی تکمیل زنجیره  تولید و عرضه است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی گفت: شرکت های دانش بنیان علاوه بر پوشش حلقه های مفقوده  در این زمینه می توانند به خلق محصولات فناورانه  نیز کمک کنند.

بهزاد نسب افزود: حمایت از کشاورزی قراردادی یکی دیگر از سیاست های وزارت جعاد کشاورزی است که حمایت از فعالیت شرکت های دانش بنیان می تواند  یکی از بخش های این سیاست باشد، رسوخ هرچه بیشتر دانش فناورانه  به این بخش ودانش بنیان کردن تولید و مصرف در بخش کشاورزی شامل این بخش می شود.

وی ادامه داد: امروزه بحث تاب آوری در بسیاری از بخش های کشور وجود دارد، در تاب آوری دربخش کشاورزی بدون توسعه فناوری امکان پذیر نیست، با توسعه فناوری در کشاورزی می توانیم علاوه بر جایگزینی بر محصولات وارداتی در این حوزه  باعث خلاقیت در تولید محصولات داخلی باشیم و ارزش افزوده محصولات کشاورزی را بالا ببریم.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی یادآور شد: ماشین آلات، ادوات، تولید انواع بذر، سموم، روش های علمی بیولوژیک مقابله با آفات، احیای شرایط سنتی برای بالابردن راندمان بخش کشاورزی و از جمله نیازهای کشاورزی که شرکت های دانش بنیان می توانند د ر آن ورود کنند.

بهزاد نسب همچنین در خصوص فعالیت صندوق های توسعه سرمایه گذاری کشاورزی گفت: این صندوق محل تلاقی منابع دولت و بخش غیر دولتی است که بر اساس مقررات موجود سرمایه صندوق ۵۱ درصد از ناحیه غیردولتی و ۴۹ درصد از سوی دولت به عنوان مشارکت در صندوق های تامین می شود.

وی یادآور شد: این صندوق ها  در حال حاضر در پنج گروه  فعال هستند، صندوق های ملی که ۱۰ صندوق فعال است، ۳۲ صندوق استانی  به عنوان سرمایه هر استان شکل گرفته، ۱۹صندوق در زمینه فعالیت زنان  شکل گرفته، ۱۰ صندوق منابع طبیعی و ۸۳ صندوق نیز در شهرستان ها شکل گرفته است و هر کدام  شخصیت خود را داشته  و سهامی خاصی شکل گرفته اند.

وی تصریح کرد: تجهیز و تخصیص بهینه منابع  هدف اصلی شکل گیری این صندوق ها است، صندوق ها ظرفیت بالای اجتماعی دارند بیش از هشت هزار تشکل، اتحادیه، تعاونی و شرکتهای تعاونی عضو هستندو دو نیم میلیون نفر بهره بردار را شامل می شود که ۱۲۰ هزار نفر بهره بردار در صندوق ملی و شهرستان ها فعال هستند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی گفت: در این صندوق ها بسترهایی برای دانش بنیان کردن کشاورزی فراهم است، این صندوق ها علاوه بر این که  بخشی از شرکت ها یا خود شرکت را  دارند، می توانند صندوق ها را به سمت تخصیص بخشی از سرمایه خود به شرکت های دانش بنیان سوق دهند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا