گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاغذاهای محلی

طعم بی‌نظیر غذاهای چهارمحال و بختیاری

ظرفیت های عالی طبیعی و فرهنگی استان، آن را جشنواره اقوام ایرانی کرده است و شما را به ضیافت نان ها و غذاها و سوغات خوشمزه و صنایع دستی رنگارنگ و متنوع دعوت میکند.

غذاهای محلی مورد استفاده در چهارمحال و بختیاری به فراخور فصل و همچنین طبع افراد مورد استفاده مردم قرار ‌گرفته است.

کباب بختیاری

از لذیذترین و پرطرفدارترین غذاهای چهار محال و بختیاری کباب بختیاری است که نه تنها در استان چهار محال و بختیاری بلکه در تمام شهرهای ایران شعبه دارد و از فيله گوسفند، سينه مرغ، فلفل دلمه‌اي، پياز متوسط، روغن زيتون، پودر سير و زعفران تهيه مي شود. گوشت مرغ و گوسفند را با روغن زيتون و پياز مخلوط مي‌كنند، با زعفران آغشته نموده و سپس يك تكه فيله گوسفند، يك تكه فلفل، يك تكه مرغ و يك تكه پياز را در سيخ مي گذارند و روي آتش كباب مي كنند. اين غذا از خوشمزه ترين غذاهاي استان چهارمحال و بختياري بوده و از شهرت زيادي برخوردار است.

چلو خورش به

از غذاهای پر طرفدار و مجلسی قوم بختیاری پلو خورش به می باشد که طبع معتدل به گرم دارد و خواص فراوانی دارد . این غذا منبع فیبرو سبوس مناسب برای پوکی استخوان ,خونساز است و دارای انواع ویتامین ها می باشد .

اوترشی

اوترشی بیشتر در فصول گرم سال در میان عشایر بختیاری پخته می شود و از جمله غذاهایی است که به سرعت و سادگی تهیه می شود و دارای مزه ملس متمایل به ترش است .این غذا به لحاظ طعم و مزه از طرفداران زیادی در قوم بختیاری برخورداراست و همچنین در مواردی که در حال کوچ و یا در دسترس نبودن امکانات مورد استفاده قرار می گیرد .

گردو پلو

گردو پلو از جمله غذاهای مقوی و سالم است که در بخش هایی از استان چهار محال و بختیاری بخصوص سامان پخت می شود .شهرستان سامان به علت دارا بودن تولیدات باغی بخصوص گردو و بادام در سطح ایران مشهور است .

آش انار

این آش از زمانهای قدیم در برخی از مناطق استان چهار محال وبختیاری از جمله دورک به واسطه بوستانهای انار موجود در منطقه ودر دسترس بودن این میوه و محصولات جانبی این میوه مانند انار خشک شده و رب تهیه شده انار و به عنوان یکی از خاص ترین غذا های این استان مورد استفاده افراد محلی در روستای دورک قرار می گرفته است .این غذا دارای مزه ملس متمایل به ترش ودارای خواص فراوان و طرز تهیه این خوراک مختص این منطقه است.این آش به دلیل ترکیبات استفاده شده در آن یکی از بهترین غذا ها برای خون سازی و پاک کردن کبد است و رنگ رخسار را روشن و گل گون می کند. همچنین از فشار خون و غلظت خون جلوگیری می کند.

پخت این آش ریشه در آیین و سنن قدیمی این منطقه دارد و در شب یلدا و فصل برداشت انار و برای مادران باردار پخته می شود.

کاچی شیر

غذاهای چهارمحال و بختیاری با توجه به محصولات تولیدی دامی و مقتضیات زندگی آنها تهیه و مورد استفاده قرار می گیرد از جمله این غذا ها می توان به کاچی شیر اشاره کرد که با آرد و شیر محلی تهیه می شود و خیلی سریع آماده می شود. از این غذا برای رفع گلو درد وسرما خوردگی وهمچنین به عنوان غذا مورد استفاده قرار می گیرد .برای تهیه این غذا آرد گندم را کمی تفت داده و سپس شیر را به اندازه ای که آرد را رقیق کند به آن اضافه کرده و مرتبا به هم می زنیم تا آرد و شیر را کاملا با هم مخلوط ویک دست شود .بعد از سرد شدن این غذا آماده سرو است.

کشک وکدو

این غذا از جمله خوراک هایی است که در استان چهار محال و بختیاری پخته و به علت تولید مواد اولیه آن در مناطق مختلف استان به عنوان یک غذای بومی استان شناخته شده است. این غذا از طعم خاص رنگ و بو خواص فراوانی برخوردار و مانند دیگر خوراکها استان چهار محال و بختیاری با توجه به تولیدات کشاورزی منطقه تهیه می شود.

شوربای قیمه ریزه

گوشت را با گشنیز و جعفری داخل هاون سنگی ریخته و می کوبند تا نرم شود. سپس آنرا با برنج نیم پخته گلوله کرده در آب قرار می­دهند و کمی برنج و سبزی در آن می ریزند و پس از جوش آمدن آنرا داخل آتش کرده و حرارت می دهند تا کاملاً پخته شود این غذافرادی که که سرماخوردهگی دارند مناسب است.

اُماج (سوپ کلی)

آرد را الک می کنند کمی آب به آرد می زنند و می مالند تا دانه دانه شود. آب را جوش آورده نوعی سبزی کوهی بنام بوسور BOSOR یا لیز Lisکه لعاب دارد و برای سرماخوردگی مفید است شسته به آب جوش می زنند و آرد را اضافه می کنند. چند جوش که زد پیاز را با فلفل به آن می زنند.

پرورد دوغ

اين غذا شامل سبزي آش، برنج، دوغ، آرد و پياز داغ است. سبزي آش را بعد از شستن و خرد كردن مي‌پزند، سپس برنج و دوغ را به آن اضافه مي‌كنند بعد كه برنج پخته شد كمي آرد را در آب حل كرده و به آن مي‌افزايند‌ تا‌ آب ‌آش به ‌صورت‌ غليظ‌ درآيد ‌و ‌پياز ‌داغ‌ را ‌هم ‌اضافه ‌مي‌كنند.

آش دوغ چهار محال و بختیاری

گردشگران طبیعت در روز سیزدهم فروردین که روز طبیعت است همیشه این اش را تهیه میکنند و در کنار غذاهای لذیذ بختیاری نوش جان میکنند. اش دوغ بختیاری همانند کباب بختیاری در این منطقه معروف است و طرفداران زیادی دارد.

این استان سرشار از گیاهان خوشمزه مقوی و پرخاصیت است که یکی از این گیاهان تره کوهی هست که در فصل بهار این گیاه رشد می‌کند یکی از غذاهای استان که با تره‌کوهی طبخ می‌شود.

تاسکباب

تاسکباب نوعی دیگر از غذاهای محلی چهارمحال و بختیاری است که برای پخت آن مرغ رو سرخ کرده و سپس پیاز و گوجه فرنگی حلقه شده را به آن اضافه کرده و بعد از ۵ دقیقه سیب‌زمینی‌های حلقه شده را با زردچوبه، نمک و فلفل و دارچین و کمی آب را اضافه نموده و بعد از ۱۰ دقیقه بادمجان و کدوهای سرخ شده و گرد لیمو رابه غذا اضافه می‌کنند.

آو تفتاله

از غذاهای بومی در استان چهار محال و بختیاری است. مزه اصلی ایت اش خوشمزه بخاطر وجود قیسی و ترشی ناردون ترش است. این اش از آش های اصیل منطقه بختیاری به شمار می رود. مواد لازم عبارت است از:آب، برگه زرد آلو(قیسی)،  روغن، پیاز و ترشی ناردون.

طرز تهیه آو تفتاله به این شرح است که  ابتدا برگه های زرد آلو را در ظرفی جداگانه داخل آب گذاشته تا خیس بخورند. سپس برگه ها را در ظرفی دیگر به همراه مقداری آب روی حرارت می گذارند تا پخته شود. در حین پختن، ترشی ناردون نیز به مواد اضافه می گردد. در آخر این خوراک به همراه پیاز داغ طبخ می شود.

آبریز یا اوبریز

از دیگر غذاهای معروف سنتی استان چهار محال و بختیاری، آبریز است که چرب و خوشمزه و یا پیاز یا تره کوهی در روغن سرخ می شود و معمولا ترشی انار به آن اضافه میکنند. برای خوشمزه شدن غذای آوریز بیشتر از گوشت با استخوان استفاده می‌شود. این غذا بر خلاف نامش، در طبخ آن از آب استفاده نمی‌گردد، بلکه با آب خود گوشت و مقداری روغن پخته و سرخ می‌گردد. غدای آوریز، ریز ریز و به عبارتی کم‌کم و به تدریج پخته می‌گردد.

یعنی با آب گوشت آرام آرام سرخ و پخته می‌شود. معمولاً بخار غذا و روغن در حین پخت به در ظرف برخورد کرده و سپس سرد شده و به صورت قطره به غذا بر می‌گردد. احتمالاً به یقین وجه تسمیه این غذا همین باشد و به همین جهت به این نام معروف شده است.

توله

از دیگر غذاهای چهار محالی ها میتوان به توله اشاره کرده. توله نوعی گیاه با برگهای نسبتا پهن است که در پاییز و زمستان در بیشتر مناطق خوزستان می روید. خوردن این اش خوشمزه بسیار توصیه میشود. مواد لازم برای تهیه توله عبارت است از :  برنج، نمک و روغن. طرز تهیه به این صورت است که پس از شستن  و خرد کردن برگه های توله آن را در آب در حال جوش ریخته و نیم پز می کنند. برنج را به آن می افزایند. پس از آبکش کردن برنج، که با توله مخلوط شده است، آن را دم می کنند به آش توله نارنج یا لیمو خشک اضافه می کنند.

برای تهیه توله، سبزی توله‌های را تفت داده و سپس ترشی را آب‌پز کرده و آب آن را به آن اضافه کرده بعد پیازها، سیر و نمک را سرخ و مخلوط کرده و بعد آن را سرو کرده که این یک غذای مقوی برای عصرانه می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

معرفی خوشمزه ترین غذا های محلی ایلام
غذاهای سنتی استان قم
محبوب‌ترین غذاهای کرمانشاه

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا