گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

پسته‌کاری در دامغان و طرح طلایی اشتغال نیروهای بومی

پسته‌کاری در دامغان، قطب این محصول در ایران، سرمایه‌گذاری قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، برداشت این محصول راهبردی در استان سمنان در تابستان سرآغاز طرحی شده است که باید آن را به عنوان فرصتی طلایی برای اشتغال نیروی بومی به فال نیک گرفت.

سطح کل باغ‌های پسته شهرستان دامغان ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار است که از این میزان ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ مُثمر پسته است.  متوسط تولید پسته تازه در هر هکتار، حدود ۳.۵ تن و عملکرد پسته تازه در سال‌های پربار، تا حدود ۴۵ هزار تن در سال ثبت شده است.

برداشت پسته به عنوان محصول دارای ارزش اقتصادی قابل توجه موضوع مهمی است که این روزها به دغدغه‌ای برای باغداران و مسوولان شهرستان دامغان در استان سمنان تبدیل شده است. همه‌ساله در فصل برداشت پسته، هزاران نفر از افراد غیربومی برای برداشت این محصول به این شهرستان سفر می‌کنند و به مدت سه ماه در منطقه اقامت دارند.

برداشت محصول پسته توسط افراد محلی، فرصتی ویژه برای کمک به اقتصاد شهرستان است که باید این ظرفیت مورد توجه مردم منطقه قرار گیرد.بسیاری از این افراد پس از حضور در منطقه و آشنایی با شرایط کار خوب، در شهرستان به صورت دائم ساکن می‌شوند که این اقدام بر تعداد افراد غیربومی منطقه می‌افزاید.

در سال جاری، مسوولان به دنبال یک طرح پنج ساله به دنبال کاهش تعداد نیروهای غیربومی و استفاده از توان افراد محلی هستند که از سال جاری این طرح اجرایی می‌شود.

بازدهی اقتصادی، افزایش توان نیروی کار بومی، استفاده از فرصت طلایی برداشت پسته، آشنایی افراد محلی با فرآیند کاشت، داشت و برداشت پسته، امنیت و آرامش اجتماعی در منطقه و جلوگیری از سکونت افراد غیربومی، از مهم‌ترین فواید پسته‌چینی توسط نیروهای بومی است.

هزینه ۶۰۰ میلیارد ریالی پسته‌چینی در دامغان

فرماندار دامغان در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: برداشت محصول پسته توسط جوانان و افراد محلی، می‌تواند فرصتی ویژه برای کمک به اقتصاد شهرستان باشد.

علی اصغر مجد اظهار داشت: در سال‌های پربار پسته، سالانه ۱۳ هزار و در سال های کم بار، هشت هزار کارگر در بخش برداشت پسته در باغات شهرستان مشغول به فعالیت هستند که طبق آمارها، حدود ۷۵ درصد از این تعداد را افراد غیربومی تشکیل می‌دهند.

وی افزود: حق الزحمه سالانه پسته چینی در دامغان بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال است که می‌تواند برای مردم و به ویژه جوانان شهرستان، فرصت اقتصادی بی نظیر باشد.

مجد ادامه داد: محصول پسته، یک ظرفیت و فرصت اقتصادی برای شهرستان است که باید با استفاده از فرصت طلایی بهره‌مندی از نیروی کار بومی، آن را به فرصتی طلایی تبدیل کرد.

وی اضافه کرد: تلاش می شود تا طبق یک برنامه جهادی پنج ساله، مردم شهرستان به مشارکت حداکثری در پسته چینی تشویق شوند تا بتوان با این فرصت، نقدینگی را به شاهرگ های اقتصادی شهر بازگرداند.

مجد تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی های انجام شده، بسیاری از پسته کاران بزرگ شهرستان از این برنامه استقبال کردند و حدود ۵۰۰ فرد بومی نیز برای این منظور شناسایی شدند.

وی افزود: مردم شهرستان باید با استفاده از تمام توان خود در بخش‌های تخصصی و پسته چینی ورود کنند تا بتوان این طرح پنج ساله با موفقیت به سرانجام برسد.

مجد گفت: یکی دیگر از آسیب‌های شناسایی شده در بخش پسته، خروج سرمایه از شهر است، این مساله درحالی رخ می دهد ‌که کشاورزان و باغداران باید با استفاده از سرمایه خود، در جهت توسعه شهرستان گام بردارند.

فرماندار دامغان گفت: مسوولان، سازمان‌های مردم نهاد، مردم و کشاورزان باید در کنار یکدیگر از تمامی فرصت‌های موجود در پسته‌کاری به شیوه صحیح استفاده کنند تا بتوانیم با بهره‌مندی از این نقدینگی، شهر را در بسیاری از زمینه‌ها متحول سازیم.

 تمایل ۱۵ پیمانکار برداشت پسته به استفاده از نیروهای بومی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: برداشت پسته در تابستان، فرصتی طلایی برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان‌ و دانشجویان و بهره مندی از این ظرفیت اقتصادی است.

سیدمحسن طباطبائیان اضافه کرد: تیم‌های برداشت و پیمانکاران مرتبط با پسته در دامغان از نیروی انسانی بومی که سلامت کاری داشته باشند، استقبال می‌کنند.

وی ادامه داد: بسیج، آموزش و پرورش، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و دیگر نهادهای مرتبط، به منظور شناسایی افراد بومی، نماینده‌ای دارند که در زمان برداشت به باغداران اعلام می‌کنند.

طباطبائیان با بیان اینکه، ۱۵ پیمانکار اجرایی رسمی کار برداشت پسته را در منطقه مدیریت می‌کنند، تصریح کرد: عملیات برداشت پسته به منظور جلوگیری از ضرر و زیان وارده به باغداران، به ۲ صورت حجمی و روزمزد انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: بزرگترین هدف از اجرای طرح استفاده از نیروی بومی برای برداشت پسته، کمک به اقتصاد افراد بومی و آشناشدن مردم با فواید سرمایه‌گذاری در امر پسته است که امیدواریم با این طرح، افراد بیشتری به سمت سرمایه گذاری در این محصول راهبردی گام بردارند.

استفاده از نیروهای بومی پشتوانه سرمایه‌گذاری بومی در پسته‌کاری 

یکی از باغداران شهر امیریه در گفت و گو با ایرنا، گفت: با وجود اینکه کارآیی هر نیروی غیربومی، ۲ برابر نیروهای بومی است، در صورت متعهد بودن و پایبندی به قرارداد فصل برداشت، از حضور نیروهای بومی و محلی استقبال می‌کنیم.

عباس تیموری خاطرنشان کرد: در فصل برداشت طی ۲ الی سه ماه از ۵۰ کارگر ثابت استفاده می‌ شود که عمده آن‌ها را نیروهای غیربومی تشکیل می‌دهند.

وی افزود: کمک به اقتصاد منطقه از آرزوهای هر کشاورز و سرمایه‌گذاری در این بخش است که امیدواریم با حضور نیروهای بومی این امر محقق شود.

این باغدار، تصریح کرد: اجرای طرح استفاده از نیروهای بومی می‌تواند پسته‌کاران را در امر برداشت پسته به خودکفایی برساند و کشاورزان نیز در این امر، از اشتغال به کار نیروهای بومی استقبال می کنند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا