گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کشت نشائی بادمجان در ابرکوه مصرف آب و زمان برداشت را کاهش داد

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: با اجرای کشت نشائی محصول بادمجان میزان مصرف آب را تا 30 درصد و زمان برداشت محصول را یک ماه زودتر از موعد برداشت آن کاهش داد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، حسن زارع  روز چهارشنبه در گفت وگو باخبرنگار ایانا، بادمجان را از  محصولات پر آبخواه دانست و افزود: باتوجه به محدویت منابع آب در استان و شهرستان ابرکوه، سطح زیر کشت محصول بادمجان امسال ۱۰ درصد کاهش یافته و از ۱۰۰ هکتار به ۹۰ هکتار رسیده است.

وی متوسط عملکرد تولید بادمجان در شهرستان ابرکوه را ۵۰ تن و در بعضی مزارع تا ۶۰ تن در هکتار اعلام کرد و ادامه داد: امسال حدود پنج هزارتن بادمجان که به تدریج تا اواخر مهرماه برداشت آن ادامه دارد از زمین‌های کشاورزی این شهرستان برداشت می شود.

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه از کشاورزان این شهرستان خواست با توجه به محدویت منابع آبی و افت سطح آب‌های زیرزمینی درپی تداوم ۲ دهه خشکسالی، اجرای طرحهای آبیاری نوین و  کاشت گیاهان کم آبخواه را جایگزین محصولات آب بر کنند.

زارع یادآورشد : با هدف تغییر الگوی کشت از سنتی به آبیاری نوین، کاهش مصرف آب و افزایش راندمان تولید ، کشت محصولات گیاهای به صورت نشایی از جمله بادمجان، گوجه فرنگی، خیار سبز، کاهو سالادی، پیاز، فلفل دلمه‌ای و بامیه  در ۱۴۰ هکتار از اراضی شهرستان ابرکوه اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت و پر آبخواه بودن محصول بادمجان، کشت آن به روش سنتی به لحاظ افزایش مصرف آب مقرون به صرفه نیست .

زارع خاطر نشان کرد: قابلیت کشت نشایی برای تمامی محصولات زراعی به ‌جز گندم ، جو و سیب ‌زمینی در این شهرستان فراهم  شده است.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و خشکسالی،  ۱۵ هزار هکتار آن به کشت محصول اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار باغ‌های میوه و بقیه اراضی زراعی است.

۴۰ درصد اشتغال ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار و  ۵۰۰ خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات تأمین می‌شود و سالانه ۲۰۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا