گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تولید علوفه در کشور سالانه ۵ درصد افزایش می‌یابد

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برنامه داریم تا تولید علوفه در کشور را سالانه ۵ تا ۶ درصد و متعاقب آن، تولید شیر را سالانه ۳ تا ۴ درصد افزایش دهیم.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، فرامک عزیز کریمی مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه «روز مزرعه انواع محصولات علوفه ای پاییزه» با اشاره به اینکه تولید علوفه برای امنیت غذایی در کشور بسیار حائز اهمیت است، گفت: تامین گوشت، شیر و مایحتاج مردم در گرو تولید علوفه است.

وی ادامه داد: سالانه در حدود ۲۰ میلیون تن محصولات علوفه ای در کشور تولید می‌شود که بیش از ۸۵ درصد این تولیدات شامل دو محصول یونجه و ذرت علوفه ای است.

کریمی با بیان اینکه فصل رشد این محصول در فصل گرم و تابستان است، تصریح کرد: برای تولید این محصول آب زیادی مصرف می شود و این در حالی است که کشور ما شرایط خوبی به لحاظ منابع آب ندارد و ما موظف هستیم به دنبال محصولاتی باشیم که به لحاظ بهره‌وری شاخص‌های بالاتری داشته باشند و بتوانیم از بارندگی های فصل پاییز و زمستان استفاده کنیم.

وی ادامه داد:  گیاهان گرامینه (گراس ها) پتانسیل تولید در پاییز را دارد؛ در حال حاضر این تولید به صورت نمونه  در کرت های حدود ۱۰ و ۱۵  متری تولید شده و امروز تعدادی از همکاران، کشاورزان و دامداران پیشرو از نزدیک آنها را مشاهده کنند؛ یقین می‌یابند که علوفه تنها در فصل تابستان رویش ندارد و می توانیم با توجه به بارش باران این مزارع را رشد دهیم و تنها و یک تا دو بار آن را آبیاری کنیم.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی یادآور شد: این گیاهان با بهره‌وری بالا و کمترین آب مصرفی، تولید خوبی دارند، هر کدام از این رقم‌ها برای اقلیم و منطقه خاصی قابل رشد هستند.

وی ادامه داد: هدف ما در طرح علوفه آن است که فشار تولید علوفه را به فصل پاییز و زمستان منتقل کنیم تا از آب باران و کم بودن تبخیر در فصل پاییز و زمستان بهره مند شویم.

وی با تاکید بر اینکه این ارقام می‌تواند جایگزین خوبی برای سال هایی با تابستان گرم باشند، ادامه داد: انشاالله این ارقام را به عرصه ببریم و در توسط کشاورزان توسعه دهیم و بخشی از نیاز را مرتفع کنیم.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی گفت: برنامه داریم تا تولید علوفه در کشور را سالانه ۵ تا ۶ درصد و متعاقب آن، تولید شیر را سالانه ۳ تا ۴ درصد افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: با توجه به علوفه کیفی و کم آب بری که در یک برنامه ۵ ساله تولید می شود، پیش بینی می کنیم جهش خوبی را در تولید شیر و علوفه داشته باشیم.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی در پایان خطاب به کشاورزان و دامداران گفت: تفکر تولید علوفه نباید محدود به تابستان باشد و در پاییز می‌توانید با بهترین شرایط و کمترین آب، تولیدات خوب و کیفی داشته باشید.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاري فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا