گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

آنان درد حیوانات بی زبان را می‌فهمند

فهم زبان موجودات بی‌زبان، کار ساده‌ای نیست، علم، تخصص و تعهد می‌خواهد، تعهدی که علاوه برکاستن درد و رنج موجودات کم‌توان، سلامت غذا از مزرعه تا سفره را نیز تضمین می‌کند.

۲۵ آوریل مصادف با ششم اردیبهشت به عنوان روز جهانی بزرگداشت دامپزشک نامگذاری شده تا بار دیگر همه نگاه ها به سوی اقدام مدافعان سلامت در جامعه باز گردد.

یک دامپزشک باید بتواند تمام وقت آماده به خدمت باشد و از دل و جان مایه بگذارد، او با طیف گسترده ای از حیوانات خانگی، دام، طیور و موجودات حیات وحش در ارتباط است، او با نجات یک دام به ارتقای سلامت عمومی کمک می کند و با تخصص خود از شیوع بیماری های مشترک انسان و حیوان که به بیش از ۷۰۰ بیماری می رسد، جلوگیری می کند.

استان کرمانشاه نزدیک به ۲۳۰ دامپزشک مشغول به کار دارد، که نزدیک به ۱۷۰ نفر در بخش خصوصی و مابقی در اداره کل دامپزشکی مشعول به خدمت هستند.

همانطور که از شعار سازمان دامپزشکی مشخص است، دام سال، غذای سالم و انسان سالم را به دنبال دارد و براساس آمار جهانی بیش از ۶۰ درصد بیماری های عفونی، ۷۵ درصد بیماری های نوپدید و ۸۰ درصد عوامل بیماری زا در جامعه انسانی منشاء حیوانی دارد و دامپزشکان با کنترل، درمان و پیشگیری برای داشتن دام سالم و در نتیجه جامعه ای شاد و به دور از بیماری می کوشند.

برخی از آنان با حقوقی ناچیز و اندک در روستاها و مناطق صعب العبور استان التیام بخش درد می شوند و خطر ابتلا به بیماری های مشترک را به جان می خرند و بدیهی است که داشتن بیمه برای همه آنان پشتوانه ای بزرگ و حق طبیعی محسوب می شود.

او مسوولیت شناسایی وضعیت بیماری‌های دامی و حفاظت از محیط زیست را برعهده دارد و نظارت بر نحوه مصرف داروها در دامها به منظور کاهش درد و بیماری برعهده وی قرار دارد.

یک دامپزشک از سوی دیگر با برپاکردن کلینیک و مراکز درمانی به سلامت حیوانات خانگی کمک می کند، گاه دلسوزانه زخم حیوان را می شوید و مرهم می شود و گاه صبورانه در برابر ناآرامی و بیقراری این موجودات بی زبان درنگ می کند که در این بین، به روز شدن تجهیزات و امکانات درمانی برای تشخیص درست بیماری و تصمیم گیری منطقی و سریع، اولویت دارد.

مشخص است که برخی از آنان به دلیل علم، اعتماد و توانمندی به درآمد خوبی رسیده اند و برخی دیگر بدون کوچکترین چشمداشت مالی به درمان حیواناتی می پردازند که در زندگی شهری به دلیل یک حادثه گاه سهوی و گاه از سوی برخی افراد که نام انسان برخود می گذارند، زخم دیده اند و مجروح شده اند.

یک دامپزشک حامی اصلی حقوق حیوانات است، امکانات و اعطای واکسن کافی باکیفیت و کارایی بالا باید در همه مناطق به نسبت مساوی توزیع شود، وجود نظارت منسجم بر فعالیت دامپزشکان ضرورت دارد و باید مانع از فعالیت افرادی شد که صلاحیت ندارند و نام دامپزشک برخود می گذارند و تعرفه های گوناگون وضع می کنند.

نامگذاری جهانی این روز به نام دامپزشک به این دلیل است تا یادمان نرود بهداشت و سلامت جامعه و سفره ای که در هر خانه ای برپا می شود مدیون افرادی است که علاوه بر درمان حیوانات، با تعهد و طیف گسترده ای از رسالت خطیر دامپزشکی روبه رو هستند.

در سال ۲۰۰۰ جامعه جهانی دامپزشکی آخرین شنبه آپریل هر سال را به نام روز جهانی دامپزشکی نامگذاری کرد تا نگاه‌ها را در سراسر دنیا به سمت راه‌های مختلفی که دامپزشکان در سلامت و رفاه دام و انسان نقش دارند معطوف نماید.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.
در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.
در این استان همچنین ۲۵ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا