گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاگلخانهگياه

موسی در گهواره یا رهوئو

گیاهی است زیبا از خانواده ی گل برگ بیدی یا کاملیناسه و زادگاهش مکزیک، با برگ های پهن و نیم گوشتی به طول سی سانتی متر که در حول یک محور روییده اند.

گیاه موسی در گهواره یا زیپلین که با نام انگلیسی موسی در نیزار یا Moses in the bullrushe و نام علمی Rhoeo discolor شناخته می شود و در فارسی رایج نیز به این گل رهوئو گفته می شود که یکی از گیاهان آپارتمانی زیباست که ساقه آن دیده نمیشود و از همون ابتدای رشد دارای برگ هست موسی در گهواره می باشد و از خانواده برگ بیدی و بومی مکزیک می باشد. برگهای پهن و نیم گوشتی به طول سی سانتیمتر که در حول یک محور روییده اند، رنگ برگها سبز براق بارگه های ارغوانی و پشت انها ارغوانی تند، در برابر سایه مقاومت خوبی نشان میدهند و گلهای سفید و زیبایی در لابلای برگها ظاهر می شود.

نیازها و نگهداری موسی در گهواره

نور: نور ملایم خورشید را دوست دارد ولی نور مستقیم را دوست ندارد و کمبود نور هم باعث رنگ پریدگی در برگها گیاه شما خواهد شد پس در تامین نور مناسب بسایر دقت کنید.

دما: دمای حدود ۲۵ درجه برای آن مناسب است، تا حدود صفر درجه ممکن است زنده بماند ولی برگ ها سیاه می شوند و ظاهر بدی پیدا می کند و بهتر است که دما از ۱۵ درجه کاهش پیدا نکند.

آبیاری: این گیاه به کم آبی بسیار مقاوم هست ولی این به این معنی نیست که گیاه رو کم آب بدید، در تابستان ۲-۳ بار در هفته و در زمستان یکبار در هفته آبیاری کنید. آبیاری را به هر ۱۰ روز یکبار کاهش دهید،از آب سبک بدون املاح ولرم استفاده کنید. خاک را در هر حال مرطوب نگهدارید.

خاک: خاک کمپوست یا بنفشه برایش کافی است. استفاده از خاک های سنگین احتمال پوسیدگی و از بین رفتن گیاه را افزایش می دهد.

رطوبت: در فصل تابستان گیاه را هر هفته ۲ بار غبارپاشی کنید و اگر دمای محیط بیشتر از ۲۵ درجه است میزان غبار پاشی را افزایش دهید، در زمستان از آب ولرم استفاده کنید.

تعویض گلدان: موسی در گهواره رشد خوبی داره و تا زمانی که ریشه های گیاه از زیر گلدان خارج نشده اقدام به تعویض گلدان نکنید ولی به احتمال زیاد سالی یکبار تعویض گلدان خواهد داشت. اگر گیاه شما به اندازه ای بزرگ شد که برگها توانای ماند روی گیاه را نداشته بشاند حتما باید تعویض گلدان انجام شود.

کوددهی و تغذیه: حتما در فصل رشد که بهار و تابستان هست هر دوهفته یکبار با کودهای مایع یا محلول در آب گیاه را تغذیه کنید با کودهای مایع یا جامد محلول در آب های مخصوص گلهای زینتی طبق دستور هر دو هفته یکبار گیاه را تغذیه مصنوعی کنید، نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده کافی است.

تکثیر: زمانی که احساس کردی  که گیاه شما داره دراز میشه و برگهای پایینی اون داره میریزه یعنی سن موسی در گهواره شما بالا رفته و باید حتما اقدام به تکثیر کنید. از طریق جدا کردن پاجوش هایی که در کنار گیاه مادری اضافه می شود و قرار دادن آن در گلدان جداگانه می توانید آن را تکثیر کنید ولی توجه داشته باشید که دو روز اول آبیاری نکنید و در سایه نگهدارید.

نکاتی در مورد تکثیر موسی در گهواره:

  • گل زپلین را می توان از روش جدا کردن پا گیاه از پایین گیاه مادری در فصل بهار و یا فصل تابستان
  • و یا روش تقسیم ریشه در فصل بهار تکثیر کرد
  • پس از ظهور گل پا گیاه نیز از کنار بوته مادری شروع به رشد می کند
  • زمانی که پا جوش ها به ارتفاع ۱۰ سانتی متری رسیدند گیاه را از گلدان خارج کنید
  • و به آرامی پا گیاه را از گلدان خارج کنید و به آرامی پا گیاه را جدا نمایید ،
  • گلدان های کوچک تر را تهیه و پا گیاه جدا شده از مادر را درون گلدان با پیت و شن کاشت کنید
  • دو روز اول آبیاری انجام ندهید و گل زپلین را در سایه نگهداری کنید

عوارض و درمان موسی در گهواره

لکه های قهوه ای در مرکز حاشیه برگ ها:در آفتاب غبارپاشی انجام شده است، عبور اشعه آفتاب از قطرات به جا مانده روی برگ ها مانند عبور اشعه از شیشه است که صدماتی به برگ ها وارد می کند، غبارپاشی را یا صبح یا عصر انجام دهید.

جمع شدن حاشه برگها به داخل: هوای سرد باعث به وجود آمدن این مشکل میشود موسی در گهواره را به محلی با دمای بالاتر منتقل کنید.

پوسیدگی ساقه و ریز برگهای پایینی: میزان آبیاری زیاده بوده و رطوبت خاک گلدان بالا می باشد آبیاری را متوقف کنید و رطوبت خاک زیاد است، اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو آبیاری خشک و سپس آبیاری کنید، زهکش را بازدید کنید.

سوختگی و قهوه ای شدن نوک برگ ها: رطوبت محیط کم هست و یا گیاه تشنه است و یا هوا خشک است، در صورت لزوم آبیاری کنید، گلدان را غبارپاشی کنید.

حشرات ریز و تارهای عنکبوت در زیر برگ ها مشاهده می شوند: کنه ریز قرمز عامل آن است، گیاه را با سم کنه کش هر ۱۴ روز یکبار، سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند، غبارپاشی در کاهش آفت موثر است.

برگ ها رنگ پریده و گیاه خسته به نظر می رسد: نور کافی نیست . شرایط را بازبینی کنید و گیاه را به محل پر نور تری منتقل کنید.

بیشتر بخوانید:
گل آپارتمانی سینگونیوم
دانستني هاي پرورش گلهای آپارتمانی
سانسوریا مقاوم ترین گیاه آپارتمانی

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا