گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای جواهرده در رامسر

روستای جواهرده روستای زیبا که به دالان بهشتی در عروس شهرهای ایران در رامسر معروف است که این منطقه رویایی، شاهکار طبیعت و نگین فیروزه فام کوه های البرز به شمار می‌رود.

روستای جواهرده یکی از منطقه های بسیار زیبا در استان مازندران و شهرستان رامسر است که از لحاظ جغرافیایی این روستا در ۲۷ کیلومتری شهرستان رامسر و در ارتفاعات ۲۰۰۰ متری البرز قرار گرفته است. این روستا در دامنه کوه‌های سماموس قرار گرفته است. وقتی به رامسر بروید باید بازار این شهرستان را پشت سر بگذرانید. سپس به یک سه راهی به نام فلسطین می‌رسید بعد از سپری کردن این مسیر که تقریبا در جنوب رامسر قرار دارد وارد جواهرده خواهید شد. جواهرده از طریق کوهستان به قزوین هم راه پیدا می‌کند.

جواهرده (جئورده) در گویش محلی به معنی ده یا روستای بالادست است. برخی نام روستا را برگرفته از نام زنی می‌دانند که در گذشته در این منطقه حمکرانی ‌کرده است و برخی زمین‌های حاصلخیز و جواهرنشان و نعمت‌های خدادی و همچنین وجود سکه‌ها، جواهرات و اشیا قیمتی در خاک این روستا را دلیل نامگذاری آن می‌دانند.

دور و اطراف جواهرده آبشارهای دائمی و فصلی زیادی جاری است و دشت‌ها و کوچه باغ‌های روستا کاملا تماشایی هستند. یکی دیگر از جذابیت‌های طبیعی جواهرده، دریاچه قو است که دریاچه قو به اندازه نامی که برایش انتخاب کرده اند، آرام و باوقار است، بر فراز تپه ای آرام گرفته است. چشمه های سلیمان، کوه کنین و برشی هم از جمله چشمه های نزدیک روستا هستند که آب آشامیدنی اهالی را تامین می کنند.

همچنین مسجد آدینه یکی دیگر جاذبه های روستای جواهرده می باشد که این مسجد ۷۰۰ سال پیش به همت “شل شریف” از بزرگان جواهرده برپا شد و نام او را در میان مردم روستا جاودانه کرد. در مسجد تاریخی آدینه در رامسر جشن های مذهبی و سنتی گلکاری دیوارهای مسجد آدینه با نام قدیمی “دزگا مزگتی” جز یکی از رسم هایی بوده که مردم از گوشه و کنار مازندران، گیلان و الموت در جواهرده کنار هم می آیند و از احوال یکدیگر باخبر می شوند.

شغل اصلی مردم روستا، کشاورزی، دامداری و باغداری است هرچند از طریق فروش محصولات دامی، صنایع دستی و اجاره دادن خانه و ویلاهای خود از گردشگران نیز کسب درآمد می کنند. صنایع دستی از جمله نمدمالی، سفال، آهنگری، مسگری، تولید انواع ترشی‎های خانگی، دست‎بافته‎های بانوان و همچنین نان محلی از جمله سوغاتی‌های روستای جواهرده به شمار می‎روند.

بیشتر بخوانید:

روستای گرسماسر ییلاق زیبا رامسر
روستاي نوا از استان مازندران
روستای لاویج مازندران با تلفیق چشمه آب گرم و جنگل

 

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا