گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

نهضت کشاورزی خراسان جنوبی از توسعه گلخانه داری تا ایجاد منطقه هاب شتر

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ایجاد منطقه هاب شتر و توسعه گلخانه داری در سطح هزار هکتار از جمله پروژه‌های کلیدی حوزه کشاورزی استان است که سال گذشته وارد مرحله اجرا شد.

غلامرضا قوسی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه نهضت گلخانه‌ای در حالی در استان شروع شد که بخش عمده‌ای از آب مصرفی منطقه و بیش از ۹۰ درصد آن در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، افزود: تولید بالا و اشتغال زایی مناسب، نیز از دیگر دلایل اجرای این طرح شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در تشریح آخرین وضعیت اجرای این طرح و گفت: سال گذشته تفاهم نامه‌ای بین استانداری و شرکت شهرک‌های کشاورزی منعقد شد تا در سطح هزار هکتار از اراضی استان نهضت ایجاد گلخانه اجرا شود که بر این اساس ۷۰۰ هکتار زیر کشت گلخانه‌ای قرار می‌گیرد و برای عملی شدن آن نیز ۱۹۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌شود تا زمینه تولید ۲۸۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای فراهم شود.

وی با بیان این‌که بر اساس تفاهم نامه یاد شده جهشی ۱۰ برابری در سطح اراضی گلخانه‌ای و رشد ۲۵ برابری در میزان تولید محصولات گلخانه‌ای رخ می‌دهد، اظهار کرد: از زمان انعقاد تفاهم نامه اقدامات اجرایی طرح آغاز شد و احداث ۶۴۰ هکتار گلخانه در شهرستان‌ها مکان‌یابی و برای حدود ۶۰۰ هکتار جواز تأسیس صادر شده است.

قوسی از انجام کارهای مطالعاتی احداث ۱۵۴ هکتار گلخانه خبرداد و اظهار کرد: برای ۲۷۰ هکتار مجوز تأمین آب صادر شده است و هیچ مشکل مالی برای اجرای طرح وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: تامین ۳۰ درصد از مجموع منابع مالی طرح در تعهد استان است که ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تأمین و موافقت نامه ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از محل تبصره ۱۹ نیز مبادله شده است.

وی ادامه داد: استان بیش از ۸۵ هزار بهره‌بردار کشاورز دارد که ۳۵ درصد جمعیت شاغلان راتشکیل می‌دهد؛ بنابراین توسعه کشت گلخانه‌ای در استان کم آب خراسان جنوبی که ۲۰ سال با خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی دست و پنجه نرم کرده است برای این قشر اهمیت زیادی دارد.

قوسی با بیان اینکه نهضت گلخانه‌ای ظرفیت ایجاد اشتغال برای هشت هزار دانش آموخته بخش کشارزی دارد، یادآور شد: وسعت کشت گلخانه‌ای در استان ۷۲ هکتار است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا