گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

با آفات گیاهی زمستانه چه کنیم؟

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت: آفات زمستانه‌ای وجود دارند که به جان درختان و گیاهان در این فصل افتاده و موجب کاهش عملکرد می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، مریم جوادی بایگی اظهار کرد: سمپاشی زمستانه با سم اتیون و روغن ولک برای کنترل شپشک‌ها و تخم سایر آفات روی درختان میوه  هسته دار، دانه دار، پسته و زرشک استفاده می‌شود.

وی افزود: اتیون خاصیت تخم‌کشی و شپشک‌کشی دارد و روغن ولک نیز منافذ تنفسی در سطح بدن شپشک و تخم حشرات را می‌بندد و مانع تنفس و موجب مرگ آن‌ها  می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با بیان اینکه همچنین روغن لک  برای تامین نیاز سرمایی درختان پسته نیز استفاده می‌شود، بیان کرد: زمان مناسب مبارزه زمستانه بهمن و اسفندماه بوده که باید یک هفته قبل از تورم جوانه‌ها سمپاشی‌ها به اتمام برسد.

جوادی بایگی ادامه داد: شته روسی، یکی از آفات مهم غلات است که که با مکیدن شیره گیاهی باعث ضعف گیاه و کاهش عملکرد آن می‌شود.

وی افزود: مهم‌ترین علامت خسارت آن ارغوانی شدن برگ‌های گندم و جو به صورت نواری است و جمعیت این شته با تنش خشکی افزایش می‌یابد.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه اظهار کرد: اوره نیز در افزایش جمعیت آن موثر بوده و اگر در زمان شروع آلودگی بارندگی باشد، جمعیت این شته تا ۵۰ درصد کنترل خواهد شد.

جوادی بایگی ادامه داد: بعد می‌توان با بررسی جمعیت شته و نظر کارشناس، سم کمتری مصرف کرد و چنانچه بارندگی نباشد و تراکم شته رو به افزایش باشد، در اسرع وقت باید سمپاشی انجام شود.

وی افزود: در گیاه زعفران با رسیدن به ماه‌های بهمن و اسفند و تشکیل پیازهای دختری، پیاز مادری که امسال گل یا برگ داده شروع به از بین رفتن می‌کند و همزمان با از بین رفتن پیازهای مادری، ریشه‌های متصل به آن نیز به تدریج تحلیل می‌رود.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه خاطرنشان کرد: اینجاست که تغذیه پیازهای دختری تازه تشکیل  از طریق محلول پاشی برگ اهمیت خیلی زیادی پیدا می‌کند و توصیه می‌شود دو نوبت محلول پاشی در ماه‌های بهمن و اسفند با توجه به آنالیز آب و خاک و در صورت امکان تجزیه برگی بر اساس توصیه کارشناسان صورت پذیرد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا