گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

صادرات ۳۱۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی در ده ماهه نخست امسال

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: بخش کشاورزی هم در بحث اشتغال و هم در تولید ناخالص داخلی و ملی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در گفتگوی زنده رادیویی با صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی ـ برنامه چرتکه که با محوریت نقش کشاورزی در اقتصاد استان و اقتصاد ملی و همچنین فعالیت های سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در رونق تولید برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: در استان آذربایجان شرقی نزدیک به ۲۱ درصد اشتغال در بخش کشاورزی قرار دارد و این در حالتی است که میانگین کشوری در حدود ۱۹ درصد است یعنی ۲ درصد بیشتر از میانگین کشوری، اشتغال استان در بخش کشاورزی است

وی ادامه داد: اگر بخش کشاورزی بخواهد به طرف مکانیزاسیون پیش رفته و بهره وری افزایش یابد، باید اشتغال در این بخش کاهش یابد بخش کشاورزی موجب ایجاد ارزش افزوده می شود؛ وقتی بذر گندم در خاک کاشت می گردد ۶۸ الی ۷۰ درصد ارزش افزوده ایجاد می کند که اگر به طور مثال ارزش تولیدات هر هکتار در اراضی دیم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد ۷۰ درصد این مبلغ به عنوان ارزش افزوده در بخش محاسبه می‌شود.

 فتحی اظهار کرد: بخش کشاورزی علاوه بر این موتور محرکه ای برای صنایع غذایی محسوب می شود، ۹۰ درصد تولیدات کشاورزی در سایر صنایع از جمله صنایع غذایی مانند تولید ماکارونی و صنعت شکلات سازی تامین کننده مواد اولیه این صنایع است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از صادرات ۳۱۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از استان آذربایجان شرقی در ده ماهه نخست سالجاری خبر داد و گفت: میزان صادرات محصولات کشاورزی استان در طول سالجاری نسبت به سال ۹۷ از افزایش ۴۶ درصدی برخوردار است.

وی، ادامه داد: نوسانات ارزی در دو سال اخیر که در سطح کشور اتفاق افتاد، اعتماد به نفس مضاعفی به بخش کشاورزی استان و کشور بخشید بطوریکه میزان سرمایه گذاری های انجام شده در بخش کشاورزی و افزایش تولیدات کشاورزی موید این مهم است که بخش کشاورزی به خوبی توانسته سرپا بایستد و به فعالیت های خود ادامه دهد.

 فتحی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری های انجام شده در بخش کشاورزی شامل سرمایه گذاری های دولتی و بخش خصوصی می باشد، افزود: در سال ۹۸ نزدیک به ۳۰۰۰ میلیارد تومان انواع پروژه های کشاورزی طی دو مرحله سفر جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم، یک مرحله در بزرگداشت هفته جهادکشاورزی، یک مرحله در هفته دولت و یک مرحله در ایام مبارک دهه فجر در سطح استان یا افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی با ابراز خرسندی از این موضوع که در سالهای اخیر سرمایه گذاری های انجام شده در بخش کشاورزی استان در قالب زنجیره تولید انجام می شود، اظهار نمود: زنجیره تولید از مرحله تامین نهاده شروع و در مرحله سفره مصرف کنندگان پایان می پذیرد، در زنجیره تولید تولیدکننده پس از تولید محصولات هیچ دغدغه ای بابت فروش و بازار مصرف نداشته و متحمل ضرر و زیان نخواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به نامگذاری سال ۹۸ به عنوان سال رونق تولید از طرف مقام معظم رهبری، گفت: یکی از مشکلات عمده در بخش کشاورزی استان، فرآیند طولانی صدور مجوزها بود که موجب کاهش تولیدات کشاورزی و به تبع آن عدم رونق تولید در این بخش می شد. سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در قالب کارگروه تخصصی نسبت به حذف استعلام های زائد و کوتاه کردن فرآیند صدور مجوزها اقدام کرد، در حال حاضر هرگونه مجوز قانونی برای واحدهای تولیدی حداکثر ظرف یک ماه صادر و تحویل متقاضیان می گردد.

 فتحی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی استان عدم تامین و پشتیبانی های مالی از واحدهای تولیدی در قالب تسهیلات ارزان قیمت بود خوشبختانه در سالجاری تسهیلات ارزان قیمت با بهره ۸ درصدی از محل صندوق توسعه ملی، در مناطق محروم ۴ درصدی و در مکانیزاسیون تسهیلات ۱۵ درصدی به کشاورزان و بهره برداران کشاورزی استان پرداخت می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متعادل کردن عرضه و تقاضا یک هنر مدیریتی در بخش کشاورزی است، تولیدکنندگان بخش کشاورزی با توجه به میزان تقاضا و بازار فروش باید واحدهای تولیدی خود را در قالب زنجیره تولید طراحی نمایند تا محصول تولیدی در زمان مناسب با صرفه اقتصادی به فروش برسد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به کوچک بودن اراضی کشاورزی در کشور و استان، تصریح نمود: کوچک بودن اراضی زراعی استان و کشور یکی از چالش های اساسی در این بخش می باشد، سطح اراضی کشاورزی استان هم در باغات و هم در اراضی زراعی و هم در فعالیت های دامپروری و طیور نسبت به سایر استانها کوچک مقیاس است که این عوامل تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده محصولات می گذارد و برای اینکه بتوانیم واحدهای تولیدی را در ظرفیت اقتصادی مدیریت نمائیم باید قیمت تمام شده محصولات خود را کاهش دهیم.

 فتحی در بخش پایانی سخنان خود گفت: مکانیزه کردن کشاورزی هم به لحاظ کاهش هزینه های تولید و هم در جهت افزایش تولید محصولات کشاورزی یک ضرورت است و باید توجه نمود که مکانیزاسیون کشاورزی صرفاً در اراضی بزرگ مقیاس مقدور بوده و امکانپذیر است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا