گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هازراعت

مختصری در مورد زراعت گندم

گندم از خانواده غلات و دارای ريشه های كم عمق و افشان است. ساقه گندم از لحاظ مقاومت به خوابيدگی دارای اهميّت زيادی می باشد بطوريكه هرچه ساقه هايش كوتاهتر و ضخيم تر باشند، مقاومت بيشتری خواهند داشت.

مختصری در مورد زراعت گندم

گندم از خانواده غلات و دارای ريشه های كم عمق و افشان است. ساقه گندم از لحاظ مقاومت به خوابيدگی دارای اهميّت زيادی می باشد بطوريكه هرچه ساقه هايش كوتاهتر و ضخيم تر باشند، مقاومت بيشتری خواهند داشت. گندم قادر است ساقه های جديد متعددی را در محل طوقۀ خود توليد كند وليكن فقط پنجه های اوليه اش توليد خوشه می نمايند.

انتخاب نوع بذر :

الف- مناطق سرد: ارقام بزوستايا، اميد، نويد

ب – مناطق معتدل: ارقام آذر، آزادي، البرز، اينيا

پ – مناطق گرمسير: ارقام اروند، بيات، فلات، روشن، شعله

مقدار بذر مصرفي:

مقدار بذر مصرفي گندم را مي توان از ۲۰۰ – ۱۲۰ كيلوگرم در هكتار با در نظر گرفتن وضعيت زمين، آب،رقم گندم و شرايط آب و هوايي منطقه تغيير داد.

زمان كاشت:

براي گندم هاي پائيزه به شرح زير عمل مي شود:

الف- مناطق سرد : ماه هاي شهريور تا مهر

ب – مناطق نيمه سرد تا معتدل : ماه هاي آبان تا آذر

پ – مناطق گرمسير : ماه هاي آذر تا دي

مقدار كود:

در زمين هاي شني و فقير ، براي زراعت هاي آبي و گندم هاي پاكوتاه به كودهاي بيشتري نيازمنديم. مقدار كود لازم براي زراعت هاي آبياري شونده شامل حدود ۱۵۰ – ۱۲۰ كيلو گرم اوره و حدود ۱۰۰ كيلوگرم فسفات آمونيوم در هكتار مي باشد كه كودهاي فسفاته را در زمان كاشت و نيمي از كودهاي ازته را در زمان كاشت و نيمي ديگر را به صورت سرپاش در اوايل ساقه دهي استفاده مي نمايند.

روش كاشت:

گندم را به صورت خطي و با عمق ۵ – ۳ سانتيمتر توسط بذركار مي كارند وليكن مي توان بذور آنرا با دست بر روي زمين هی آمادۀ کاشت پاشيد و سپس با ديسك يا وسايل ديگر با خاك مخلوط نمود.

گندم در زمان پنجه زني يعني قبل از ساقه رفتن به سرما و كاربرد علف كش ها بسيار مقاوم مي باشد.

گندم ها را زماني با داس هاي سنتي و يا كمباين برداشت مي كنند كه برگ هايش زرد شده و دانه هايش در بين دو انگشت شست و سبابه لِه نشوند و در ضمن براحتي از سنبله ها جدا گردند . هرگونه تأخير در برداشت گندم هاي رسيده موجب افزايش مقدار ريزش دانه ها و اُفت محصول مي شود .

زراعت گندم تا حدود زيادي مشابه زراعت جو است وليكن گياه گندم نسبت به جو نيازمند آب و كود بيشتري است زيرا ديرتر مي رسد و اغلب عملكرد بيشتري دارد . گياه گندم در مقايسه با گياه جو نسبت به سرما مقاوم تر ولي نسبت به شوري حساس تر است.

منبع:

گیاهان زراعتی – تالیف: اسماعیل پورکاظم

بیشتر بخوانید:

سم‌پاشی و کانون‌کوبی از راه‌های مقابله با رنگ زرد گندم
با استفاده بهینه از بذور اصلاح شده و کود پایه، می‌توان راندمان تولید گندم آبی را افزایش داد

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا