گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای صخره ای میمند شهر بابک

میمند یک روستای صخره‌ای بسیار کهن، با قدمتی حدوداً 8000 تا 12000 ساله است. بخاطر بافت صخره‌ای آن است که تقریباً تمام روستا را در بر گرفته و به‌صورت یک‌دست تماماً صخره‌ای دیده می‌شود.

تاریخچه روستای صخره ای میمند

میمند یک روستای صخره‌ای بسیار کهن، با قدمتی حدوداً ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ ساله است. نمونه‌های معدودی از روستاهای صخره‌ای در دیگر کشورها باقی مانده، اما میمند در نزدیکی شهر بابک به چند دلیل از تمامی این روستاها پیشی گرفته است؛ یکی به‌خاطر بافت صخره‌ای آن است که تقریباً تمام روستا را در بر گرفته و به‌صورت یک‌دست تماماً صخره‌ای دیده می‌شود. و دیگر این‌که بر خلاف روستاهای صخره‌ای دیگر نقاط جهان، در بافت میمند هنوز هم زندگی جاری است؛ مردم در خانه‌های این روستا زندگی می‌کنند، مدرسه دارند و مسجد ساخته‌اند. چشم‌انداز فرهنگی این روستای باستانی در سال ۲۰۱۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. با کی سفر در این نوشتار کوتاه به میمند سفر کنید و از دخمه دخمه‌ی این روستای زیبا لذت ببرید.

راه دسترسی به روستای سنگی میمند

میمند در ۳۸ کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان شهر بابک در عرض ۳۰ درجه و ۱۶ دقیقه و طول ۵۵ درجه و ۲۵ دقیقه قراردارد. ارتفاع آن از سطح دریا ۲,۲۴۰ متر و وسعت آن ۴۲۰ کیلومترمربع است. این روستا بین شهرهای شهر بابک، سیرجان، رفسنجان و انار قرار گرفته است. میمند در دهستان‌ میمند، در شهرستان شهر بابک و در استان کرمان قرار دارد.

آب و هوای میمند و بهترین زمان سفر

میمند در فصل زمستان بسیار سرد می شود و هوا در فصل تابستان هم معتدل و مطبوع است و بهترین زمان بازدید از روستای میمند را می توان فصل تابستان دانست که هم هوا عالی است و هم دشت هایی که در اطراف این روستا قرار دارند سرسبز هستند. این روستا در اطراف خود دشت هایی دارد که در آن انواع درخت های هلو، گلابی و سیب، انجیر و شاتوت رشد می کند و گونه های جانوری ای مثل لاک پشت، خرگوش، مار، سوسمار، کبک وجود دارد. در کوهستان های اطراف این روستا هم حیواناتی مثل آهو، پلنگ، بز کوهی و روباه زیست می کند.

غذاهای محلی روستای میمند

غذاهای محلی روستای میمند عبارتند از:
اسپار یا قاتق مشکی: دوغ را تا اندازه ایی می جوشانند تا غلیظ شود. می گذارند تا سرد شود. بعد به آن مقداری میخک، سیاهدانه، تخم شنبلبله بو داده همراه با نمک میافزایند و به مدت دو ماه در مشک نگه داری میکنند.
اوقاتق : نوشیندی شبیه دوغ که از مخلوط آب و اسپار به دست می آید.
کال جوش: (کم جوش) نوعی غذا که در آن کشک با اسپار را با آب ، روغن زرد و سبزی خشک مانند ترخون و نعنا و گردو مخلوط و با نان ترید شده مصرف می کنند.
قرمه: تکه های گوشت را همراه با چربی و استخوان با مقداری نمک و آب آنقدر میپزند که تمام آب آن تبخیر شود و گوشت درون روغن خود سرخ شود. این گونه گوشت مدتها بدون یخچال سالم می ماند و در ترکیباتی از جمله با تخم مرغ مصرف می شود.
اوغونی : پس از پختن گوشت و پیش از تبخیر آب گوشت و تبدیل آن به قرمه.
اوگرمو: خوارکی که ماده اولیه آن قرمه به همراه سیب زمینی و پیاز ، روغن زرد (روغن حیوانی) ، رب ، ترف (قرقه قورت) و ادویه و زرد چوبه و زیره است و با نان ترید شده میخورند. گاه به آن تخم مرغ اضافه می کنند.
جوپا: مرسوم ترین انواع آش در میمند که مخلوطی از جو ، نخود ، لوبیا ، ترف و ترشک (نوعی سبزی) و آب و گاه قرمه است.
پست سنجد : از آرد سنجد خشک و قرار دادن آن در مشک آبی که به کار نمی آید پس از چند ماه (توده متراکم) شیرینی به این نام بدست می آید.
نان کرنو: نوعی نان تنوری پر طرف دار در منطقه است که خمیر را در آن بر روی قلوه سنگ های داغ می گذارند و نهایتاً نان نسبت کلفتی با نقش قلوه سنگ ها در زیر آن بدست می آید.
نان تاوه: نانی است پهن که بر روی تاوه و در دیدان پخته می شود.
همچنین از صنایع دستی مرسوم در روستای میمند می توان به: محصولات نمدی نظیر، زیرانداز، کلاه نمدی، عبا نمدی، بغل بند، جلیقه نمدی، کیف، بافت پارچه های کرباس، قالیچه، انواع گلیم پشمی، لته ایی، کاموایی و تربه، پلاس (چادر بافته شده از موی بز)، جوال، مشک، سبدهای پهن و بزرگ، گمبر، لانه مرغ، قفس کبک و لوده از جنس ترکه های بادام کوهی یا ترکه های بید، دلو واختنگ، پرده دشتی، ابزار کشاورزی، ابزار دامداری، آهنگری، سنگ تراشی و صحافی اشاره کرد.
روستای میمند از نظر فرهنگی- طبیعی و تاریخی هفتمین روستای جهان شناخته شده است و جایزه مرکوری که از طرف شورای حفاظت از بناها و محوطه های تاریخی از سوی دولت ایتالیا و با همکاری مجامع فرهنگی بین المللی نظیر یونسکو و ایکوموس برگزار می شود به این روستا تعلق گرفت. این روستا همچنین در سال ۱۳۸۵ به عنوان روستای نمونه گردشگری کشور معرفی شده است. معروفترین طایفه میمند از نسل محمود میمندی می باشد که وزیر نادرشاه افشار بوده است.

آثار دیدنی روستای میمند

آثار دیدنی روستای میمند عبارتند از: حمام، مسجد، مدرسه، حسینیه، دشت ها و دامنه ی کوه ها، غارهای کرم، لاخیس و لاشکور، قله تیر خورین و و طبیعت زیبای روستای میمند. در زبان محلی مردم روستای میمند، غار به معنی اشکفت آمده است و بین اشکفت های موجود در این روستا اشکفت یا غار لاشکورگوئیه با دهانه ایی حدود ۱۰۰ متر و ارتفاع و عمق ۵۰ متر بزرگ ترین غار می باشد.

 

بيشتر بخوانيد:

روستا راویز در غرب شهرستان رفسنجان
روستای کبوترخان کرمان با صادرات پسته به تمامي نقاط ايران و اروپا

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا