گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هازراعت

کاشت و پرورش گوجه فرنگی در گلدان

گوجه فرنگی را می توان از پر خاصیت ترین سبزیها دانست و به صورت های مختلف می توان آن را مورد استفاده و مصرف قرار داد،کاربردهای درمانی، خواص گوجه فرنگی وکاربرد فراوان این سبزی مفید در پخت انواع غذاها آن را به یکی از سبزیهای دائمی مورد نیاز در هر خانه‌ای تبدیل کرده است.

مراحل کاشت و پرورش گوجه فرنگی در گلدان به شرح زیر میباشد:

    • گلدان مورد نظر خود برای کاشت را انتخاب کنید. بهترین گلدان برای کاشت گیاه گوجه ، گلدان های گلی با لعاب شیشه ای است، زیرا خاک این گلدانها به سرعت خشک نمی شوند و در سایزهای مختلفی هم وجود دارند. همچنین استفاده از باکسهای پرورش گل وگیاه که برای فضای بالکن ها تهیه شده نیز انتخاب مناسبی خواهد بود.
    • گلدان را با خاک حاصلخیز باغ پر کنید. لازم است بدانید، خاک باغ در برخی مناطق بیش از حد سنگین بوده، و زمانی که در گلدان از آن استفاده می شود سخت و فشرده می شود. بنابراین توصیه میشود آن را با قطعات خزه، ورمیکولیت و یا پرلیت ترکیب کنید تا زهکشی بهتر صورت گیرد. این مواد را میتوانید از یک مرکز باغبانی خوب به صورت فله تهیه کنید تا در هزینه های شما صرفه جویی شود.
    • برای شروع کار اگر از طریق کاشت بذر اقدام به پرورش گوجه فرنگی نموده اید، ابتدا بذرها را در سینی نشا حاوی خاک غنی با زهکشی خوب به عمق ۶ میلیمتر بکارید و لایه نازکی از خاک را بر روی بذرها بپاشید. سینی نشاء را در یک مکان دارای نور کافی قرار دهید. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر گوجه،۲۳ تا ۲۶ درجه سانتیگراد است. همچنین بلافاصله بعد از کاشت بذر گوجه‌فرنگی، گلدان یا سینی نشا را با پلاستیک بپوشانید تا از خشک شدن خاک جلوگیری شود. بذرهای گوجه‌فرنگی طی مدت ۵ تا ۱۰ روز جوانه می‌زنند.
    • بعد از جوانه‌زنی گوجه‌ها، پوشش پلاستیکی را بردارید و برای نهال‌های خود نور کافی و مناسب فراهم کنید. اگر پنجره جنوبی دارید گلدان‌ها را در مقابل پنجره قرار دهید. اگر پنجره جنوبی ندارید برای نهال‌های گوجه فرنگی نور مصنوعی فراهم نمایید.
    • نشاءهای جوانه زده را به گلدان‌های بزرگتر منتقل کنید. اگر کاشت نشاء آماده را برای پرورش گوجه در منزل انتخاب کرده اید، از این مرحله همراه ما باشید.کاشت و پرورش گوجه فرنگی در خانه
  • برای انتقال نشاء ها توجه داشته باشید، ریشه‌های گوجه‌فرنگی آسیب نبینند. گلدان را با خاک مناسب پر کنید و نشاء را با ملایمت در خاک بکارید.
  • بعد از انتقال نشاء به گلدان بزرگ‌تر، لازم است که به طور مرتب به گیاه آب دهید.
    کاشت و پرورش گوجه فرنگی در خانه

  • انگشت خود را در خاک فرو کنید، اگر خاک گلدان خشک بود به گیاه آب دهید، اگر سطح خاک خشک ولی زیر آن مرطوب بود، کمی دیرتر به گیاه آب دهید.
  • در حدود دو هفته بعد از کاشت گوجه فرنگی، ساقه ها باید با نخ نرم، نوار پارچه و یا رشته ایی به چوب یا میله بسته شوند.
  • بعد از گذشت حدود دو ماه بوته ابتدا گلهای ریز  می دهد و بعد از آن گوجه های سبز رنگ ریز شکل می گیرند.

    کاشت و پرورش گوجه فرنگی در خانه

  • تقریبا ۴۰ روز بعداز گل دادن گیاه یا ۶۵ تا ۸۰ روز بعد از انتقال نشاءها، اولین گرجه فرنگی ها نمایان میشوند. برای بدست آوردن بهترین طعم و مزه باید صبر کنید تا گوجه فرنگیهایتان به رنگ کامل برای چیدن برسند .
  • برای جدا کردن گوجه فرنگی‌ها، آن را در نزدیکی ساقه خود در نظر بگیرید و تا زمانی که جدا شود آن را بچرخانید.
  • اینکه چقدر طول میکشد تا گوجه های پرورش یافته شما رسیده و آماده برداشت شوند بستگی به اندازه، رقم گوجه، شرایط محیط و دیگر عوامل دارد . مطمئن باشید بعد از کاشت اولین بوته ها تجربه شما در این زمینه بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

برداشت ۵۶۵ هزار تن گوجه فرنگی در استان بوشهر / قیمت افت می‌کند
برای حمایت از کشاورزان، صادرات گوجه فرنگی آزاد شد
آفات گوجه فرنگی

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا