گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاطيور

اهمیت مدیریت آبخوری در تأمین رفاه طیور

سرمایه های قابل توجهی به منظور توسعۀ سیستم آبخوری – بخصوص در سیستم های بسته – هزینه شده تا به مرغدار در پرورش گلۀ سالم و سودآوری بیشتر کمک کرده باشد.

سرمایه های قابل توجهی به منظور توسعۀ سیستم آبخوری –  بخصوص در سیستم های بسته – هزینه شده تا به مرغدار در پرورش گلۀ سالم و سودآوری بیشتر کمک کرده باشد.
کمپانی Ziggity که یک شرکت راه اندازی سیستم های آبخوری در مرغداری است بر روی اهمیت سیستمِ مناسب آبخوری به لحاظ ارتفاع آبخوری از زمین ، فشار مناسب آب و چالش های دیگر تأکید می کند.
این اصول و قواعد به ویژه در هفتۀ اول بسیار اهمیت دارند. بدین ترتیب چالش های مربوط به سلامتی و بیماری جوجه ها و سایر مشکلاتی که به دنبال خیس بودنِ بستر طیور پدید می آید نیز کنترل می گردد چرا که :
۱)بستر خیس و نمناک طیور بستر انواع بیماری هاست.
۲)بستر خیس و نمناک آمونیاک منتشر می کند.
۳)بازدهی طیور را پایین می آورد (ضریب تبدیل خوراک و سرزندگی جوجه ها را کاهش می دهد.)
تهویه هم در رفع رطوبت بستر طیور کمک کننده است اما از نظر کمپانی Ziggity پیشگیری همیشه بهتر است!
بهتر است از همان ابتدا از نمناک شدنِ بستر ممانعت کنیم.
سلامت طیور معمولاً به دنبال فقدان بهداشت آب آشامیدنی که در سیستم آب آشامیدنی باز هست تهدید می گردد. از آنجائیکه این نوع سیستم در محیط اطراف و در معرض انواع باکتری ها هستند بیماری را سریع تر به طیور انتقال می دهند. علاوه بر این، در این نوع سیستم های آب آشامیدنی خیس شدن بستر طیور نیز بیشتر اتفاق می افتد.
اما در مقابل، در سیستم آب آشامیدنی بسته که جوجه ها از نیپل ها آب می خورند آب پاکیزه و بهداشتی مستقیماً وارد نوک جوجه ها می شود و بدین ترتیب از هدررفت آب و خیس شدن بستر طیور جلوگیری می گردد.
آب مصرفی  =  آب مصرف شده توسط جوجه ها + آب هدر رفته
آب مصرفی کل آب موجود در سیستم آبیاری مرغداری است. به هنگام نوشیدن آب توسط جوجه درصدی از آب واقعاً به مصرف و بلع جوجه می رود این آب مصرف شده است. اما در عین حال، مقداری از آب هم ریخته می شود و به مصرف جوجه نمی رود و این آب هدر رفته است.
مرغداران به خوبی می دانند که هر چه مصرف آب آشامیدنی جوجه ها بیشتر باشد، بیشتر هم تغذیه می کنند و زودتر هم بزرگ می شوند و رشد بهتری خواهند داشت.
نکتۀ قابل توجه اینجاست که ممکن است این اشتباه پیش آید که مرغدار آب مصرفی (کل مقدار آب) را برابر با آب مصرف شده توسط جوجه ها بداند و بنابراین به دنبال این تصور غلط فشار آب موجود در خطوط سیستم آبیاری را بیشتر کند تا جوجه ها بیشتر آب بنوشند و افزایش وزن گیری داشته باشند. نتیجه ای که حاصل خواهد شد این خواهد بود که نوک جوجه ها قادر به تحمل این افزایش فشار آب نخواهد بود و در نتیجه بیشتر آب هدر رفته و خیس شدن بستر طیور را شاهد خواهد بود.
بنابراین رعایت اصول اولیۀ سیستم آبیاری و مدیریت خوب آن در گرفتن نتیجۀ ایده آل و سودآوری بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
itpnews
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا