گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاطيور

نقش حیاتی هفت روز اول جوجه ها در کیفیت مرغ گوشتی

دکتر رابینوف دامپزشک در سخنرانی خود در سمینار دامپزشکان طیور کالج امریکا اذعان داشت مدیریت خوب فارم در مسألۀ مرگ و میر طیور نقش مهمی ایفا می کند به ویژه در شیوۀ پرورش طیور در محیط باز و بدون قفس.

دکتر رابینوف دامپزشک در سخنرانی خود در سمینار دامپزشکان طیور کالج امریکا اذعان داشت مدیریت خوب فارم در مسألۀ مرگ و میر طیور نقش مهمی ایفا می کند به ویژه در شیوۀ پرورش طیور در محیط باز و بدون قفس.
یکی از مهم ترین عوامل در مرگ و میر طیور دسترسی به آب تازه است. دکتر رابینوف در ادامه افزود: “چنانچه جوجه ها آب تازه و پاکیزه در اختیار نداشته باشند خورد و خوراک خوبی هم نخواهند داشت و در نتیجه آمار مرگ و میر بالایی خواهند داشت. “
حفظ نور و روشنایی متناسب نیز تأثیر بزرگی بر سلامت جوجه ها دارد دکتر رابینوف پیشنهاد می کند در هفتۀ اول حیات جوجه ها بایستی ۴۰ – ۵۰ lux روشنایی بر روی خوراک و آب جوجه ها باشد.
خطر رطوبت برای جوجه ها
دکتر رابینوف توصیه می کند “برای جوجه های leghorn دمای ۳۲ تا ۳۳ درجۀ سانتیگراد و برای جوجه های قهوه ای ۳۵ تا ۳۶ درجۀ سانتیگراد دمای ایده آلی محسوب می شود و به ازای هر هفته ۱ تا ۲ درجه از دما کاسته شود تا به ۲۱ درجه برسد؛ اما رطوبت پایین دشمن جوجه هاست.”
صرفنظر از دمای مطلوب و رطوبت مناسب حتماً نظارت خوب و دقیق بر روی رفتار جوجه ها داشته باشید تا از رفاه حال آنها اطمینان حاصل کنید. برای این منظور می توانید با نصب دوربین هایی در زوایای مناسب نظارت دائم داشته باشید.
انجام امور به بهترین نحو برای جوجۀ یکروزه
دکتر رابینوف اذعان می دارد: “با توجه به اینکه تولیدکنندگان دیگر مجاز به استفاده از آنتی بیوتیک ها بخصوص برای جوجۀ یکروزه نیستند بنابراین بایستی احتیاط ها و مراقبت های بیشتری به منظور جلوگیری از بیمار شدن جوجه ها انجام شود که خیلی هم نشدنی نیست!”
انجام به موقع برنامۀ واکسیناسیون نقش بسزایی در سلامت جوجه ها خواهد داشت. دکتر رابینوف در سخنرانی خود گفت: “امیدوار هستیم که با انجام منظم واکسیناسیون نسل جدید مارک سروتیپ ۱ که برای طیور در سرتاسر جهان انجام می شود، دیگر نگرانی بابت بیماری مارک نخواهیم داشت.”
واکسیناسیون از طریق اسپری برای بیماری های تنفسی مانند برونشیت مزمن و نیوکاسل نیز امری رایج است اما عملکرد ضعیف در این زمینه منجر به مرگ و میر خواهد شد.
دکتر رابینوف با اشاره به دو باکتری آنتروکوک و آسپرژیلوس توضیح داد: “بیماری های قارچی و باکتریایی از مواردی هستند که می بایست نگران آنها بود. به دنبال عفونت باکتریایی، منحنی مرگ و میر بسته به اینکه عفونت در فارم اتفاق افتاده باشد یا در جوجه کشی تفاوت می کند. مرگ و میر مربوط به جوجه کشی معمولا به مدت ۳ تا ۶ روز در اوج خواهد بود و پس از ۱۴ روز فروکش می کند؛ در حالیکه در رابطه با فارم این زمان ۵ تا ۸ روز خواهد بود.
نقش پرورش دهنده
بنابر اعتقاد دکتر رابینف گلۀ مرغ مادر بر روی سرزندگی و کیفیت جوجه ها تأثیر دارد. ویروس های تنفسی که از جمله بیماری های قابل انتقال از مادر به جوجه نیستند نیز بر روی کیفیت تخم مرغ و کیفیت جوجه ها و سرحال بودنشان تأثیرگذار است.
تغذیۀ خوب مرغ مادر نیز بسیار اهمیت دارد؛ کمبود ویتامین های محلول در چربی و ب کمپلکس بر روی جنین و کیفیت پوسته تخم مرغ تأثیرگذار است.
محیط پیرامون نیز بسیار مؤثر است چرا که افزایش یا کاهش دما منجر به استرس در طیور پایین آمدن کیفیت تخم مرغ و جوجه کشی خواهد شد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
itpnews
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا