گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

اجرای طرح استارت آپ زنبورداری و کمک به کاهش چالش‌های محیط زیستی

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: طرح استارت آپ(شرکت نوپا) زنبورداری خانگی- دانش آموززنبوردار، برای اولین بار در کشور به صورت پایلوت در خراسان جنوبی اجرایی می شود.

اسدالله حاتمی، با اشاره به اینکه این طرح در بخش فناوری‌های سبز دومین جشنواره ملی آب به عنوان طرح برتر دانشجویی انتخاب شده است، گفت: این طرح به عنوان یکی از ۳ طرح برگزیده کشور است که قرار است توسط عرب دانشجوی دکترای زنبورعسل از دانشگاه تهران در استان خراسان جنوبی به صورت پایلوت اجرا شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: این طرح قرار بود در سال ۱۳۹۹ اجرایی شود که به دلیل شرایط کرونا اجرا نشد و امسال با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی و سازمان دانش آموزی بیرجند اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

وی گفت: این طرح قرار است در ابتدا با مشارکت ۳۰ نفر از دانش آموزان دوره متوسطه اول برگزار و دوره‌های آموزشی تئوری و عملی آن با هدف تصمیم بر تغییر نسل و تغییر رویکرد از سیستم زنبورداری سنتی به زنبورداری نوین و اقتصادی برگزار شود.

حاتمی یکی از چالش‌های اصلی محیط زیست را انقراض گونه‌های گیاهی مرتبط عنوان کرد و گفت: انقراض گونه‌های گیاهی تبعات گسترده‌ای به همراه خواهد داشت که بستر ساز چالش‌های محیط زیستی گسترده تری از جمله فرسایش خاک و سیلاب خواهد شد.

وی یکی از دلایل اصلی انقراض گونه‌های گیاهی را چالش‌های مرتبط با گرده افشانی عنوان کرد و از بین روش‌های گرده افشانی بهره گیری از ویژگی‌های زنبور عسل را با اهمیت خواند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست محیط زیست با اشاره به موضوع طرح که زنبورداری است، بیان کرد: سهم عمده فعالیت زنبور عسل به گرده افشانی و حفظ اکوسیتم معطوف می‌شود و از این طریق بر بخش‌های مختلف تولیدی بویژه بخش کشاورزی تاثیرات کمی و کیفی گسترده و چشمگیری خواهد داشت تا جایی که در مواردی عملکرد کمی تولید محصولات کشاورزی در شرایط فعالیت زنبور عسل تا ۱۰ برابر نسبت به عدم فعالیت زنبور عسل ارتقا می‌یابد و محصول تولیدی بازار پسندتر خواهد بود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: علاوه بر بخش محیط زیست و کشاورزی بخش اقتصادی تولید عسل نیز از منظر درآمدزایی و امنیت غذایی حایز اهمیت بوده و تولید عسل نه تنها از لحاظ اقتصادی، دارویی و غذایی حایز اهمیت هست بلکه بدون مصرف آب می‌توان انتظار تولید گسترده را داشت و یکی از مصادیق اصلی توسعه آب اندوز است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا