گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای بیاض روستایی به رنگ سفید

هر سال، از روزهای پایانی شهریورماه تا آغازین روزهای دی‌ماه، سراسر روستای بیاض به رنگ سفید درمی‌آید؛ گویی گستره‌ای پهناور، یکسره زیر پوششی از برف آرمیده است. اما آن سفیدی یک دست، برف نیست؛ پوشش سفیدی است از پنبه که طلای سفید خوانده می‌شود.

روستای بیاض در مرکز دشتی به همین نام در شمال استان کرمان و در شهرستان انار به  فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب شهر انار و ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر رفسنجان و بر حاشیه  جاده ارتباطی یزد- کرمان  واقع شده‌است.

معنای بیاض هم جالب است بدانید که در این منطقه سفید معنی می شود و نام آن از پنبه زارهای بیاض برگرفته شده است. این روستا به علت داشتن خاک حاصلخیز و آب فراوانی که در قدیم بواسطه پنج رشته قنات از کوههای غرب آن تامین و در کشاورزی و زراعت فعال بوده است.

جاذبه‌های دیدنی روستای بیاض

وجود بناهای تاریخی، قنات‌ها و آسیاب‌های قدیمی، کاروانسرای عباسی، مسجد سبز پوشان و آب انبار دوقلو­ و قلعه بیاض از جمله جاذبه‌های دیدنی این روستا هستند.

تپه تاریخی قلعه دختر بیاض در ۱۵ کیلومتری غرب روستا و در کوهستان معروف به دهانه بیاض قرار دارد.

قلعه، مسجد های کوچک روستایی، حسینیه و عزاخانه، آب انبار مدرسه علمیه (معروف به خانه آخوند) عمارت خان و دیگر خانه های ارباب و رعیتی عناصر تشکیل دهنده این بافت روستایی است که درون یک شبکه معابر زیبا دسترسی و ارتباط به آنها تعریف شده که قدمت آن به دوره صفویه باز می‌گردد.

بافت تاریخی روستا

اگر از روبروی کاروانسرای شاه عباسی خیابان یادگار را به طول یک کیلومتر به سمت شرق ادامه دهیم پس از عبور از کنار باغ مزار شاه و کشتخوانهای موقوفه بیاض به بافت تاریخی یا همان بیاض قدیم می رسیم این دهکده تاریخی در وسعتی حدود ۳۰ هکتار مجموعه ای است شامل همه عناصر یک روستای سنتی که با وجود متروکه شدن و بی مهری های سالهای اخیر مردم و مسئولان، هنوز هم زیبا و تداعی گر یک روستا در قرون گذشته است.

با سایر روستاها آشنا شوید:

روستای سیرچ در دل کویر کرمان
روستای کبوترخان کرمان با صادرات پسته به تمامي نقاط ايران و اروپا
ایران زیباست؛ پاییز در روستای «سکنج» کرمان

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا