گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

بازار جهانی کالاهای اساسی همچنان متاثر از تحولات نظامی روسیه و اوکراین

در آخرین روز کاری این هفته بازارهای جهانی کالاهای اساسی از جمله گندم و خوراک دام رکوردهای جدید قیمت را ثبت کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، امروز در بازارهای جهانی قیمت انواع کالاهای اساسی از گندم گرفته تا ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود با رشد قابل ملاحظه قیمت مواجه شد.

در آخرین روز کاری بازارهای جهانی قیمت گندم ۷۵ دلار در هر بوشل رشد کرد و در همین زمان قیمت ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود رشد ۶.۵ دلاری داشت. البته دانه‌های روغنی هم از این افزایش قیمت‌ها عقب نماندند و سویای روغنی بیش از هفت دلار رشد قیمت داشت.

پس از شیوع بیماری کرونا رشد قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی شتاب گرفت اما در ۱۰ روز گذشته با افزایش مناقشات بین روسیه و اوکراین بازار کالاهای اساسی تحت تاثیر این تحولات بود از آنجایی که روسیه و اوکراین حدود ۳۰ درصد غلات دنیا را تامین می‌کنند بدیهی است که بازارهای جهانی تحت تاثیر این تحولات باشند.

دریای سیاه که بندر مشترک دو کشور اوکراین و روسیه برای بارگیری کشتی‌هاست، به‌دلیل عملیات نظامی بسیاری از کشتی ها از این بندر بارگیری نمی کنند. از سوی دیگر برخی کشورها خرید خود را به دلیل نگرانی از اختلال در آینده افزایش دادند. این شرایط موجب از بین رفتن تعادل در عرضه و تقاضا و افزایش قیمت‌ها شده است.

در دو روز گذشته روسیه عوارض مالیاتی و گمرکی کالاهای اساسی را از جمله گندم و ذرت را کاهش داده و مفهوم آن این است که وارد کننده‌های این کالای اساسی را تشویق می‌کند تا از روسیه خریداری کنند. البته پیش از این روسیه در زمان آغاز شیوع بیماری کووید ۱۹ با هدف اولویت دادن به تامین داخل، مالیات صادرات کالاهای اساسی را دو برابر کرده بود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا