گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

زمینِ گرم تر، غذای کمتر

کارشناسان هشدار می دهند که افزایش دمای کره زمین می تواند تاثیرات مخربی بر تولید محصولات غذایی داشته باشد.

بر اساس گزارش هیئت بین دولتی تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (IPCC) اگر انتشار گازهای گلخانه ای که موجب گرمایش زمین می شوند به شدت مهار نشود، نزدیک به یک سوم مزارع کشاورزی و مراتع دام ها در جهان تا پایان قرن جاری میلادی برای تولید مواد غذایی نامناسب خواهند شد.

یکی از کارشناسان دانشگاه “کرنل” آمریکا در این زمینه گفت: اگر اقدامی انجام ندهیم، آینده تاریک به نظر می رسد و هیچ منطقه ای در امان نخواهد بود.

به گفته متخصصان، بدترین اثرات تغییرات اقلیمی زمانی شروع می شود که افزایش دمای کره زمین نسبت به دوران پیشاصنعتی از ۱.۵ درجه سلسیوس فراتر رود که انتظار می رود این افزایش دمای جهانی تا دو دهه دیگر به آستانه ۱.۵ درجه سلسیوس برسد.

 

پیامدهای برگشت ناپذیر تغییرات اقلیمی برای زمین

تولید جهانی غذا هنوز در حال افزایش است اما سرعت آن نسبت به گذشته کاهش یافته است‌. بنابر گزارش سازمان ملل متحد، تغییرات آب و هوایی در حال حاضر از رشد تولید تا حدود ۲۱ درصد در شش دهه گذشته جلوگیری کرده است.

بارش باران های شدید، دمای بالا، کیفیت پایین تر خاک، افزایش آفاتی مانند ملخ و کاهش گرده افشان های مفید مانند زنبور عسل باعث از بین رفتن ذخایر غلات می شود.

اثرات تغییرات اقلیمی تنها به خشکی محدود نمی شود به طوری که امواج گرمای دریایی، اسیدی شدن اقیانوس ها، نفوذ آب شور به مناطق آب شیرین و..‌. به ماهی ها و سایر غذاهای دریایی نیز آسیب می زند.

ماهی در حال حاضر حدود ۱۷ درصد از مصرف جهانی گوشت را تشکیل می دهد و پیش بینی می شود که این میزان افزایش یابد. طبق گزارش هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم، محصولات جهانی شیلات به دلیل تغییرات آب و هوایی بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۲۰۱۰ میلادی، ۴.۱ درصد کاهش یافته است که با ادامه افزایش دمای کره زمین، انتظار می رود این روند نیز ادامه یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این گزارش در عین حال بر استفاده از روش های کشاورزی که برای طبیعت مضر نیستند تاکید دارد. همچنین تغییر رژیم غذایی افراد به جای استفاده صرف از گوشت و لبنیات نیز کمک کننده خواهد بود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا