گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

گاوها معنی صبر را نمی‌فهمند

مشکل تامین خوراک دام یکی از معضلاتی است که دامداران در هفته‌های اخیر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این مشکل اساسی در چند روز گذشته پیامدهای تلخی همچون کشتن گاوهای آبستن را به همراه داشته است.

حدود ۶۰  دامدار استان همدان در اعتراض به وضعیت جاری در تعاونی دامداران همدان گرد هم آمدند تا شاید پاسخ مناسبی از متولیان امر بشنوند و بتوانند از کشتن دام‌های خود جلوگیری کنند.
یکی از دامداران همدانی گفت: طی روزهای گذشته به دام‌ها خوراک نمی‌دهند و تعاونی دامداران می‌گوید به هر راس، ۱۰ کیلو جو می‌دهیم که بخش زیادی از این سهیمه در حمل و نقل و جابجایی از بین می‌رود.
وی با بیان اینکه گاوها گرسنه‌اند و ما هم چاره‌ای نداریم، ادامه داد: گاوداران استان و از جمله بنده به دلیل نداشتن خوراک دام مجبوریم گاوهای آبستن را سر ببریم، جهاد کشاورزی و اتحادیه دامداران متولی دامداران و تامین علوفه هستند اما این دو نهاد دامداران را به یکدیگر پاس داده و هیچ جوابی به ما نمی‌دهند.
این گاودار اضافه کرد: حدود ۲۰ روز است دام‌ها خوراک ندارند، ما کاه را از صحرا جمع می‌کنیم و به دام‌ها می‌دهیم، همچنین دام‌ها روز به روز لاغرتر و ضعیف‌تر می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه بالا رفتن قیمت کاه و یونجه مشکل کشاورز است، تصریح کرد: دامدارها به اندازه مصرف کاه و یونجه دارند اما یونجه و کاه ۲۰ درصد خوراک دام است در حالی که۸۰ درصد خوراک دام جو، سبوس، ذرت و… است که به تعاونی دامداران مربوط است و ۲۰ روز است یک کیلو نهاده دامی به کسی نداده است.
یک دامدار دیگر هم با اشاره به موضوع خشکسالی در کل کشور، گفت: من به عنوان تولید کننده گندم سالانه ۲۰۰ تن گندم برداشت می‌کردم اما امسال حتی یک کیلو گندم هم برداشت نکردم.
وی مطرح کرد: تعاونی دامدارن می‌گوید باید دامداران یکی دو ماه صبر کنند اما گاو این مشکلات را نمی‌فهمد، از طرفی هیچ‌گونه حمایتی از دامدار نمی‌شود و اگر دامدار بخواهد خوراک را به صورت آزاد بخرد از پس تامین خرج و مخارج بالا برنمی‌آید. از طرفی با وضعیت بازار گوشت و شیر دامداران ضرر و زیان مضاعفی را متحمل می‌شوند.
این دامدار با بیان اینکه مجبوریم یا دام را به کشتار دهیم یا زیر قیمت بفروشیم، گفت: برای مصرف دام کوچک یک کیلو جو برای یک ماه می‌دهند در حالی که این مقدار مصرف دو روز یک گوسفند است نه یک ماه! برای گاو هم ۱۰ کیلو برای یک ماه می‌دهند که مصرف دو روز گاو است.
وی با بیان اینکه چندین روز است که از آشغال‌های میدان بار به دام‌ها می‌دهم، اظهار کرد: دام را ۷ میلیون زیر قیمت فروختم که خوراک بقیه دام‌ها را تامین کنم اما اتحادیه دامداران می‌گوید باید برای دو ماه دیگر نوبت بزنید همچنین به دلیل کمبود علوفه مجبور شدم سه گاو آبستن را بکشم.
این دامدار اضافه کرد: تعاونی می‌گوید ۳۰ درصد خوراک دام را تامین می‌کند در صورتی که با تعرفه‌های اعلام شده مقدار خوراکی که به دام می‌دهند حدود ۱۰ درصد است نه ۳۰ درصد و از طرفی دامدار هم نمی‌تواند ۷۰ درصد مابقی را تامین کند بنابراین وضعیت بحرانی است و فاجعه است دام‌ها آشغال بخورند و این از بین رفتن نسل کشی گاو و گوسفند است.
مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان نیز مشکل اصلی گاوداری‌ها را کمبود علوفه خواند و گفت: با توجه به خشکسالی در سال‌جاری شاهد کمبود علوفه برای دام و گرانی آن هستیم.
علی خدارحمی اظهار کرد: در سال‌جاری با توجه به خشکسالی میزان علوفه(کاه و یونجه) کاهش و ارزش آنها نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافت به‌گونه‌ای که کاه از ۴۰۰ تومان به هزار و ۳۰۰ تومان و یونجه نیز از سه  هزار به هفت هزار تومان رسید.
وی افزود: دامداران در سال‌های گذشته با مشکل خشکسالی مواجه نبودند و دامها به مدت طولانی تر در طبیعت حضور داشتند در حالیکه امسال تنها دو تا سه ماه در طبیعت حضور داشته و مابقی دوره تغذیه آنها توسط دامدار تامین می‌شود.
خدارحمی با بیان اینکه ۶۰ درصد تغذیه دام‌ها با علوفه بوده و ۴۰ درصد دیگر از طریق نهاده‌های دامی تامین می‌شود، تصریح کرد: غذای اصلی نشخوارکنندگان علوفه بوده و در صورت استفاده مداوم از نهاده‌های دامی بیمار می‌شوند و این موضوع گاوداری‌ها را نگران می‌کند که به علت خشکسالی با کمبود علوفه و گرانی آن مواجه هستند که برخی دامداران توان خرید علوفه را ندارند.
مدیر امور دام جهاد کشاورزی با اشاره به تامین نهاده‌ها و افزایش دریافت نهاده‌های دامی در سال‌جاری خاطرنشان کرد: با توجه به پیش بینی‌هایی که از قبل داشتیم میزان تامین نهاده‌های دامی را نسبت به سال‌های گذشته افزایش دادیم و دامداران در صورت درخواست برای دریافت نهاده می‌توانند به تعاونی‌های دامداران مراجعه کنند.
وی گفت: تامین علوفه مشکل اصلی دامداران است که فشار بر روی آنها را مضاعف کرده و این مشکل مختص همدان نبوده و به علت خشکسالی سایر استان‌ها با این موضوع درگیر هستند.
خدارحمی با بیان اینکه بر دامداران فشار مضاعف وارد است و باید بار سنگین سختی‌ها از روی دوش آنها برداشته شود، تاکید کرد: کارخانجاتی که از دامداری‌ها شیر خریداری می‌کنند باید هزینه شیر خریداری شده از دامداران را به موقع پرداخت کنند تا فشار اقتصادی آنها کاسته شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
itpnews
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا