گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

«معجزه آبخیزداری»|یک راه تأمین هوای پاک شهرها / نقش کشاورزی شهری در مدیریت سیل چیست؟

تحقیقات نشان می دهد کشاورزی شهری علاوه بر مزیت های اقتصادی، می تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و نیز مدیریت سیل در شهرها داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده معجزه آبخیزداری»؛ طبق تحقیقات انجام شده، کشاورزی شهری دارای کارکردهای متعدد اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی است. مطالعه ای که در در دانشگاه تبریز و با عنوان «تحلیل ظرفیت های کشاورزی شهری از دیدگاه دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز» و با مشارکت ۱۴۸ نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری انجام شده است، نشان می دهد به اذعان این دانشجویان از جمله مهمترین کارکردها و مزایای کشاورزی شهری، بهبود کیفیت هوای شهرها و مقابله با آلودگی هوا است. در این تحقیق اثر بهداشتی کشاورزی شهری بر کاهش آلودگی هوا به اجماع دانشجویان در رتبه اول کارکردهای کشاورزی شهری به نسبت دیگر کارکردها قرار گرفته است.

تأثیر اقتصادی کشاورزی شهری

همچنین یافته های این تحقیق نشان می دهد به لحاظ اقتصادی، تاثیر کشاورزی شهری در کاهش هزینه های شهری در اولویت نظرات دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی بوده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد اثر کشاورزی شهری بر درآمدزایی زنان خانه دار شهری بیشترین وزن در تبیین واریانس عامل اقتصادی دارد و چنانچه کشاورزی شهری در شهرها توسعه یابد می تواند از طریق درآمدزایی برای زنان خانه دار کمک شایانی به اقتصاد خانه نماید و از آنجا که غالبا زنان خانه دار جزء اقشار محروم هستند، بنابراین می توان از ظرفیت های کشاورزی شهری برای توانمندسازی آنها استفاده نمود.

افزایش پایداری روابط اجتماعی با کشاورزی شهری

همچنین طبق یافته های این تحقیق، افزایش پایداری روابط اجتماعی بیشترین تاثیر در تبیین واریانس عامل اجتماعی دارد، بدین مفهوم که کشاورزی شهری می تواند با تمهید شرایط به بروز رفتارهای سالم از طریق ایجاد فضای آرام در محیط زندگی،  به بهبود سلامت روحی و جسمی شهروندان و نیز ترویج انسجام اجتماعی ایفای منجر شود.  از نظر زیبایی شناختی نیز تلفیق یکی از عناصر ذاتی کشاورزی شهری همچون رنگ با اصول معماری شهری می تواند به خلق چشم اندازهای جذاب در شهر بینجامد که نقش بی بدیلی در بهبود طراحی های شهری و سلامت روح روان انسان ها داشته باشد.

تأثیر کشاورزی شهری بر مدیریت صحیح آب های سطحی

نتیجه دیگر این تحقیق نقش کشاورزی شهری بر مدیریت آب های سطحی و سیل های احتمالی است؛ این تحقیق نشان می دهد استفاده از آب های سطحی در تغذیه سفره های زیرزمینی بیشترین تاثیر در تبیین واریانس عامل مدیریت آب های سطحی دارد. از آنجایی که بخش عمده از منابع آب شیرین در شهرها استفاده می شود و نیز به جهت بحران فرونشست اراضی به دلیل استفاده بی رویه از منابع آب های زیرزمینی چنانچه به ترویج کشاورزی شهری توجه بایسته صورت گیرد می تواند ضمن کمک به بازیافت آب های غیرقابل استفاده و همچنین مدیریت سیلاب، منجر به کاهش فشار برای برداشت مضاعف از آب های زیرزمینی شود که با توجه به چالش های آب در کشور ارزش حیاتی محسوب می شود.

تاثیر کشاورزی شهری در ایجاد نگرش مثبت به جایگاه کشاورزی

طبق یافته های این تحقیق کشاورزش شهری می تواند نقش مهمی در ایجاد نگرش مثبت به کشاورزی در جامعه ایجاد کند؛ ایجاد نگرش مثبت در شهروندان نسبت به جایگاه و اهمیت کشاورزی در زندگی برای هر جامعه ای یک هدف ارزشمند است. متاسفانه در شرایط فعلی نسل جدید امکان ارتباط تنگاتنگ با روستا و درک ارزش وجودی کار و فعالیت در بخش روستایی کشاورزی را آنجنان که لازم است ندارد، بنابراین پرداختن به کشاورزی شهری از منظر کمک به تقویت جایگاه کشاروزی در بین شهروندان می تواند حائز اهمیت باشد.

نکته پایانی

 طبق نتایج این تحقیق، ترویج کشاورزی شهری بلحاظ متعدد مثل: کمک به تولید مواد غذایی در محل، ایجاد فرصت های اشتغال و امکان توسعه کسب و کارهای جدید برای درآمدزایی و کاهش فقر، بهبود امنیت غذایی و تامین تغذیه کافی و سالم، کمک به ایجاد شهر سبز، بهبود امکانات تفریح و فضای لازم برای گذران اوقات فراغت، بهبود کیفیت وضعیت آب و هوا، کمک به بازیافت آب های شهری اعم از فاضلاب و سیلاب احتمالی و غیره می تواند کارکرد داشته باشد؛ لذا با توجه با تاثیرات متعدد کشاورزی شهری نقش شهرداری ها در ترویج این گونه کشاورزی بسیار حائز اهمیت است و شهرداری ها می توانند با امکان پذیر نمودن شرایط برای پرداختن به کشاورزی شهری تا حد زیادی به بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی و بهداشتی شهر، کمک نمایند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا