گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

استفاده بیش از حد از کود و سم باروری زمین را کاهش می‌دهد

کارشناس و فعال حوزه کشاورزی با اشاره به اینکه استفاده بیش از حد از کود و سم باروری زمین را کاهش می‌دهد، گفت: باید تحقیقات کاربردی برای الگوی مکانیزه محصولات کشاورزی انجام شود.

پرویز مهدوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دستیابی به الگوی مکانیزه محصولات کشاورزی نیازمند پژوهش و تحقیقات موردی برای نوع خاک، نوع محصول، روش کشت و مواردی ازاین‌دست است.

وی با بیان اینکه توسعه مکانیزاسیون کشاورزی نیازمند اتخاذ تصمیمات علمی و عملی است، تصریح کرد: در حوزه کشاورزی نمی‌توان نسخه واحدی برای کشاورزی یک شهر یا استان یا کشور پیچیدچرا که نوع خاک، نوع آب، نوع بذر، کودهای مورداستفاده و موارد دیگر هرکدام متفاوت از مواد مشابه هستند بنابراین برای توسعه کشاورزی و افزایش راندمان باید مطالعه موردی انجام شود.

این کارشناس و فعال حوزه کشاورزی افزود: کشاورزی در کشور و استان هنوز به‌نوعی به روش سنتی انجام می‌شود و از طرف دیگر کشاورزان و فعالان این حوزه خیلی کمتر از حد نرمال به علم روز مسلط هستند بنابراین باید به کشاورزان دوره‌های آموزش کوتاه‌مدت و کاربردی برگزار کرد.

مهدوی با بیان اینکه نباید روش سنتی بر کشاورزی حاکم باشد، اظهار کرد: در روش سنتی راندمان پایین است و از طرف دیگر درصد کمی از کشاورزان افراد تحصیل‌کرده یا دارای مطالعه در این زمینه هستند به همین دلیل معمولاً با تقلید از نسل‌های قبلی محصولاتی باارزش افزوده پایین تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه هنوز تعداد کثیری از کشاورزان فکر می‌کنند که تنها راه افزایش محصولات تولیدی استفاده از کود است، بیان کرد: استفاده بیش از حد از کود و مواد شیمیایی باروری زمین را کاهش می‌دهد و این تهدیدی برای کشاورزان است بنابراین آموزش آنها ضرورتی انکارناپذیر است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا