گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

زعفران خراسان جنوبی به قیمت تضمینی فروخته نشد

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: به دلیل افزایش قیمت زعفران در سال جاری و انتظار کشاورزان برای افزایش مجدد قیمت تاکنون محصولی از سوی زعفران‌کاران به تعاون روستایی تحویل نشده است.

وحید ضیائیان احمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قیمت زعفران در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲.۵ برابر در استان افزایش یافته است.

وی بیان کرد: به عنوان مثال قیمت تضمینی هر کیلوگرم زعفران دسته ۱۱ میلیون و ۵۰۰ تومان اعلام شده ولی ما ۲۲ میلیون تومان هم خریداری می‌کنیم اما کشاورزان به دلیل انتظار افزایش قیمت محصول خود را نمی‌فروشند.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر در زمینه محصول زعفران فروشنده‌ای نداریم و قیمت هر کیلوگرم زعفران نگین هم ۳۲ میلیون تومان در بازار آزاد است در حالی که قیمت تضمینی آن ۲۲ میلیون تومان تعیین شده است.

وی افزود: کاهش برداشت زعفران در سال زراعی جاری به دلیل خشکسالی و عرضه کمتر آن در افزایش قیمت تاثیرگذار بوده است.

ضیائیان احمدی گفت: در حال حاضر با توجه به هزینه تمام‌شده تولید زعفران، کشاورزان از دسترنج خود سود می‌برند در حالی که سال گذشته این گونه نبود.

وی با اشاره به اینکه طرح خرید حمایتی زعفران از اول آبان اجرا شد گفت: پنج مرکز خرید حمایتی زعفران در استان خراسان جنوبی به‌ منظور مدیریت بازار این محصول راه‌اندازی شده و آماده تحویل گرفتن زعفران کشاورزان است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت‌های بازار از قیمتی که چند ماه قبل تعیین شده بود، بالاتر است ولی طبق قانون باید مراکز خرید حمایتی را باز نگه داریم که اگر قیمت نزول کرد، محصول را تحویل بگیریم.

وی درباره خرید تضمینی زرشک گفت: در حال آماده کردن دستورالعمل‌های لازم هستیم و استعلام لازم درخصوص قیمت تمام‌شده زرشک برای کشاورز و سود آن با همکاری جهاد کشاورزی صورت گرفته و به مرکز ارسال شده است که منتظر هستیم در شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی به تصویب نهایی برسد.

ضیائیان احمدی عنوان کرد: تاکنون هزار و ۷۰ تُن زرشک از کشاورزان خراسان جنوبی به‌صورت توافقی خریداری کردیم و در حال حاضر به دلیل ورود دولت در خرید تضمینی زرشک، برنامه خرید توافقی متوقف شده است.

وی گفت: به دلیل کاهش برداشت زرشک بر اثر خشکسالی و کاهش عرضه تا پایان سال جاری شاهد افزایش قیمت این محصول نیز خواهیم بود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال جاری قیمت زرشک نسبت به سال گذشته افزایش داشته است افزود: قیمت زرشک پفکی با کیفیت از ۵۰ هزار تومان در سال گذشته به ۸۰ هزار تومان در سال جاری افزایش یافته است و اکنون زرشک خرمنی در بازار ۵۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی گفت: در مجموع باز شدن بازار مشهد به عنوان مرکز اصلی فروش محصول زرشک و زعفران استان در افزایش قیمت این محصولات تاثیرگذار بوده است.

بنابر اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی سطح زیرکشت زعفران در سال جاری بیش از ۱۷ هزار و ۶۰۰ هکتار است و پیش‌بینی می‌شود امسال ۵۶ تن زعفران از مزارع این استان برداشت شود.

سال گذشته ۷۰ تن زعفران از اراضی خراسان جنوبی برداشت شد و امسال پیش‌بینی این است که تولید زعفران در مقایسه با سال قبل ۲۰ درصد کاهش داشته باشد.

سطح زیر کشت زرشک نیز در خراسان جنوبی ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار است و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری از این سطح ۲۲ هزار و ۳۰ تن زرشک خشک معادل ۱۱۰ هزار تن زرشک تازه برداشت شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا