گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

طرحی برای درآمدزایی خانوارهای روستایی

اجرای طرح هر روستا یک محصول، ضمن غلبه بر بیکاری و درآمدزایی برای روستاییان، موجب رونق کسب و کارهای محلی و روستایی و جلوگیری از رشد مهاجرت به شهرها شده است.

به گزارش ایسنا، یکی از راههای حمایت از توسعه اقتصادی روستاها، حمایت از محصول محوری در روستا و جلب مشارکت اهالی برای گرایش به شغل مشترک به منظور کسب درآمد و ثروت بیشتر و گسترش مزیت های روستایی است.

امروز روستاهای زیادی با محوریت محصول واحد به کار تولید و خدمت رسانی مشغول هستند که بسیاری از این تولیدات، کشاورزی و برخی صنعتی و خدماتی است.

به اعتقاد کارشناسان، یکی از راههای توسعه اقتصادی روستاها حمایت از محصول محوری و رونق کسب و کارها در مناطق روستایی است تا با ایجاد تحول در روستاها و تمرکز بر تولید یک محصول، زمینه گرایش روستاییان به اشتغال مشترک و کسب درآمد بیشتر محقق شود.

در همین راستا صندوق کارآفرینی امید یکی از استراتژی‌ها و سیاستهای حمایتی خود را توسعه و توانمندسازی روستاها قرار داده و طرح‌های اشتغال بسیاری را به این منظور به اجرا درآورده است.

یکی از این طرح‌ها، هر روستا یک محصول است و صندوق کارآفرینی امید با اجرای این طرح تلاش کرده ضمن غلبه بر بیکاری، اشتغالزایی را به روستاها برده و روستاییان را از خدمات صندوق بهره‌مند و برای آنها درآمدزایی کند.

در این راستا پرداخت تسهیلات صندوق، موجب حفظ اشتغال روستانشینان و رونق کسب‌وکارهای محلی و روستایی بوده و با تحول در بخش اشتغال روستایی از رشد مهاجرت روستایی جلوگیری کرده است.

اصغر نوراله زاده ـ مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید ـ معتقد است اجرای طرح هر روستا یک محصول موجب جلوگیری از رشد مهاجرتها و ترغیب و ماندگاری بیشتر روستاییان شده و افراد بسیاری به واسطه اجرای این طرح از شهرها به روستاها بازگشتند.

وی می‌گوید: توانمندسازی و افزایش مهارت روستائیان با اجرای این طرح‌ افزایش می‌یابد و تولید روستایی رونق می‌گیرد لذا چنین طرح‌هایی باید مورد حمایت ویژه قرار بگیرند.

به گفته مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، با شعار “هر روستا یک محصول” و با حمایت و هدایت افراد برای فعالیت در زمینه مزیتهای اقتصادی هر منطقه از جمله تولید گل و گیاه و تولید پوشاک، انگیزه جوانان صاحب ایده و توسعه اشتغال در سطح خانوارها و روستاها افزایش یافته است.

نوراله زاده می‌گوید: اجرای این طرح، نه تنها از مهاجرت افراد جلوگیری شده بلکه مهاجرت معکوس افراد از شهرها به روستاها و توسعه فعالیتها و صادرات کالا و محصولات را به دنبال داشته است.

وی می‌افزاید: صندوق کارآفرینی امید برای توسعه فعالیتهای کارآفرینانه با همراهی دفترتوسعه کارآفرینی، تفاهم نامه‌ای با کانون ملی انجمن‌های صنفی کارفرمایی مراکز مشاوره نیز در دست اقدام دارد.

در حال حاضر روستاهایی که تحت پوشش صندوق به اجرای این طرح پرداخته‌اند، پتانسیل خوبی برای اجرای طرح به شمار می‌روند  چرا که با توجه به خدمات و محصولات منحصر به فرد در حوزه صنایع دستی، گردشگری، پوشاک، محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای، گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی و فراوری محصولات دامی مورد شناسایی و حمایت صندوق قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، بسیاری از روستاها در کشورهای درحال ‌توسعه و توسعه ‌یافته به دلیل کسب‌وکار کشاورزی و در نتیجه وجود درآمد کمتر نسبت به مناطق شهری درصدد ایجاد صنایعی در روستاها برآمدند تا از طریق اشتغال غیرکشاورزی درآمد بالایی کسب کنند به نحوی که هر روستا در تولید یک محصول متمایز به مهارت رسیده و از این طریق موجب کاهش فقر در مناطق روستایی شده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا