گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

یاقوت سرخ ساوه برداشت شد/میزان برداشت فراتر از پیش بینی ها

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ساوه گفت: با برداشت انار از سطح ۱۰ هزار هکتار از باغات بارده انار، جهان دیگر بار طعم یاقوت سرخ ساوه را خواهد چشید.

حسن شریفی در گفت‌وگو با ایسنا، سطح زیر کشت باغات انار بارور انار در ساوه را افزون بر ۱۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: با گذشت پنج سال از خاطره تلخ سرمازدگی درختان انار در سال ۱۳۹۵ و با احیای باغات پس از کف بر کردن درختان، پیش بینی می‌شد که تولید انار در قطب انار جهان به وضعیت عادی همانند سال ۹۵ و قبل از سرمازدگی برگردد و امسال در هر هکتار ۱۵ تن و در مجموع ۱۵۰ هزار تن انار از باغات این شهرستان تولید شود.

وی بیان کرد: شرایط دمایی که امسال در انارستان‌های ساوه حاکم شد و یاقوت سرخ ساوه روزهای گرم و شب‌های خنک را تجربه کرد موجب شد تا میزان برداشت از آنچه که پیش‌بینی شده بود فراتر رود و حدود ۱۶۰ هزار تن انار برداشت شود گرچه با بزرگتر شدن درختان پیش بینی می‌شود که در سال‌های آینده به شرط آنکه سرمازدگی یا اتفاق دیگری صورت نگیرد میزان برداشت به بیش از ۱۶۰ هزار تن برسد.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه گفت: تولید ۱۶۰ هزار تن انار در سال جاری پس از گذشت پنج سال از وقوع سرمازدگی سال ۱۳۹۵، در حالی صورت می‌گیرد که میزان تولید این محصول یک سال پس از سرمازدگی بالغ بر یک درصد ظرفیت، دو سال پس از آن به ۴۵ درصد ظرفیت و سه سال پس از سرمازدگی به حدود ۸۰ درصد ظرفیت رسیده و  در سال گذشته تولید به ۱۰۰ درصد رسیده بود.

وی در ادامه گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته بارندگی موثری در آبان ماه و فصل برداشت انار نخواهیم داشت بنابراین باغداران عجله‌ای در برداشت انار ندارند و امسال خوشبختانه انار مرغوب و با کیفیت و رسیده برداشت خواهد شد و مانند برخی سال های گذشته انار نارس و با کیفیت کمتر که به دلیل وقوع سرما و بارش شدید زودتر از موعد برداشت می‌شد نخواهم داشت.

او با اشاره به برداشت نزدیک به ۷۰ درصد انار از باغات این شهرستان از ابتدای برداشت تاکنون گفت: مابقی انار تولیدی ساوه ظرف روزهای آینده برداشت و وارد بازار مصرف خواهد شد.

شریفی به آفاتی نظیر آفتاب سوختگی، کرم گلوگاه، ترکیدگی انار در نتیجه تغییر فصل و وقوع جبهه هوای سرد را سه آفت مهم پیش روی این محصول بیان کرد و افزود: برای مقابله با این آفات نیز راهکارهایی وجود دارد که باغداران آموزش‌های لازم را در این خصوص برای پیشگیری فرا گرفته‌اند.

وی افزود: در کنار آفاتی نظیر کرم گلوگاه، آفتاب سوختگی، ترکیدگی انار، سرمازدگی، گرمازدگی و … آفت دیگری با عنوان مگس مدیترانه‌ای نیز انار ساوه را تهدید می‌کند ولی در طول این سال‌ها گزارش اقتصادی مبنی بر جولان آفت مگس مدیترانه‌ای در باغات انار ساوه ثبت نشده است.

او با اشاره به اینکه یکی از راه‌های شیوع این آفت در ساوه، ورود انار سایر نقاط کشور به این شهرستان است، تصریح کرد: با نصب تله‌های مخصوص شکار آفت مگس مدیترانه‌ای، این آفت در محل دپوی اناری که از سایر نقاط کشور به ساوه منتقل شده یا در کارخانه‌های فرآوری این محصول، ردیابی و چندین مورد شکار شده است و طبق گزارشات ثبت شده تاکنون خسارت اقتصادی قابل توجهی به باغات وارد نکرده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ساوه نیز با اشاره به صادرات انار به خارج از کشور گفت: با آغاز برداشت انار فرآیند صادرات برای خریداران داخلی و خارجی نیز آغاز می‌شود گرچه جهادکشاورزی متولی صدور مجوز برای صادرات این محصول نیست و فعلا اطلاع دقیقی از میزان صادرات و محموله‌های صادراتی از ساوه به خارج از کشور در دست نیست.

وی به باغداران توصیه کرد پس از اتمام برداشت نسبت به بیمه کردن باغات و محصول برداشت شده برای سال آینده اقدام کنند تا چنانچه حوادث غیر مترقبه‌ای بوقوع پیوست بتوانند خسارت احتمالی وارده را از طریق حمایت بیمه‌ای جبران کنند. همچنین با عضویت در سامانه هواشناسی از آخرین وضعیت آب و هوایی مطلع شوند تا چنانچه جبهه هوای سردی وارد منطقه شد بتوانند اقدامات لازم را برای جلوگیری از خسارات احتمالی انجام دهند.

گفتنی است، با ورود یک جبهه هوای سرد در آذرماه سال ۱۳۹۵ که منجر به کاهش محسوس دمای هوای کشور شد، بخش اعظمی از باغات و مزارع کشور از جمله شهرستان ساوه که قطب کشاورزی استان مرکزی است، آسیب جدی دیدند.

سرمازدگی آذرماه سال ۱۳۹۵ که تکرار خاطره تلخ سرمازدگی سال ۱۳۸۶ بود منجر به کف‌بر شدن بیش از ۹۰ درصد درختان انار شهرستان ساوه شد و بالغ بر ۵۳۲ میلیارد تومان به انارستان‌های ساوه خسارت زد.

به دلیل آسیب جدی که به باغات انار ساوه در پی سرمازدگی سال ۱۳۹۵ وارد شده بود، درختان نتوانستند عملیات گل‌دهی و باردهی را به صورت مطلوب انجام دهند و طی این سه سال تنها انار درجه دو و سه در باغات تولید شده است.

سرمازدگی سال ۹۵ منجر به بروز خسارت جدی در باغات انار ساوه شد و از مجموع ۱۱ هزار هکتار باغات انار ساوه حدود ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار دچار سرمازدگی شدید شده و کف‌بر شدند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا