گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کشاورزان گلستانی نیازمند حمایت

علاوه بر موضوع خشکسالی، افزایش قیمت نهاده‌ها طی یک سال گذشته، فشار اقتصادی به کشاورزان گلستانی را بیشتر کرده و معیشت آنها را با چالش روبه‌رو کرده به‌طوری‌که اغلب آنها تهیه نهاده‌هایی که موجب افزایش تولید می‌شود را به علت عدم توانایی در تأمین هزینه‌ها، کنار گذاشته و این مسئله موجب کاهش تولیدشده است.

در سال زراعی گذشته، یک‌سوم محصولات کشاورزی استان گلستان به دلیل خشکسالی و کمبودهای بارندگی از بین رفت. از طرف دیگر کشاورزان زیادی به خاطر افزایش چند برابری قیمت نهاده‌های کشاورزی نسبت به تهیه آنها اقدام نکردند و این مسئله نیز به سهم خود در کاهش تولید اثرگذار بود به‌طوری‌که تنها در محصول استراتژیک گندم، میزان خرید تضمینی از بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال زراعی ۹۸-۹۹ به حدود ۵۰۰ هزار تن در سال زراعی گذشته رسید.

در سال‌های گذشته مازاد گندم تولیدشده در گلستان برای تأمین نان به بیش از ۱۰ استان کشور حمل می‌شد اما امسال کارخانجات آرد در این استان هم با مشکل مواجه شدند و به تهیه گندم وارداتی روی آوردند.

در حال حاضر در فصل جدید کشت قرار داریم و کشاورزان علاوه بر اینکه چشم به آسمان برای نزول رحمت الهی دوخته‌اند، نگاهی به جیب خود نیز دارند که آیا می‌توانند از هزینه‌های کشت محصول بربیایند یا نه.

روش‌های متعددی برای حمایت از بخش بسیار استراتژیک کشاورزی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به کشت‌های قراردادی اشاره کرد که با این کار خیال کشاورزان از بابت کشت محصول و تأمین نهاده و فروش آن راحت می‌شود.

پیگیری کشت قراردادی گندم

علی‌قلی ایمانی_ دبیر خانه کشاورز استان گلستان با اشاره به کاهش تولید گندم در سال گذشته، گفت: در کشور با وجود داشتن ۲ میلیون هکتار اراضی آبی و ۴ میلیون هکتار اراضی دیم اما میزان خرید گندم به ۵ میلیون تن نیز نرسید.

وی با اشاره به افزایش ۵ تا ۶ برابری قیمت نهاده‌ها در ابتدای فصل زراعی گذشته، تصریح کرد: کشاورزان پس‌انداز آن‌چنانی ندارند که یکباره این اختلاف هزینه را جبران کنند لذا از کودهای پایه و علف‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها استفاده نکردند و طبیعی بود که این کار، تولید ما کاهش یابد؛ البته خشکسالی هم مزید بر علت در کاهش تولید شد.

ایمانی با بیان اینکه کشت قراردادی محصول یکی از اقدامات بسیار مناسب در کشاورزی است، گفت: طی دو سال گذشته کارخانجات ماکارونی با برخی کشاورزان استان برای گندم دوروم قرارداد امضا کردند و شاهد بودیم که حتی تا ۱۰ درصد بیشتر از قیمت خرید تضمینی، گندم را از کشاورزان خریداری می‌کردند.

دبیر خانه کشاورز گلستان با بیان اینکه امسال استارت کار کشت قراردادی برای گندم نان هم در استان زده‌شده است، افزود: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با انجمن کارخانجات آرد کشور، شرکت بازرگانی دولتی، بنیاد ملی گندم کاران کشور، مدیرعامل بانک کشاورزی، شرکت خدمات حمایتی، صندوق بیمه کشاورزی و معاون وزیر در امور زراعت منعقد شد. در حال حاضر ضوابط و شرایط این کار توسط وزیر کشاورزی به استان‌ها ابلاغ شده است.

ایمانی تأکید کرد: اگر به کشاورزی توجه و کشاورزی صنعتی و اقتصادی ایجاد کنیم، قطعاً کشاورزان منتفع شده و از این وضعیت خارج خواهند شد.

اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها

محمدمهدی سلمان زاده_ مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) گلستان نیز با اشاره به طرح «جهش تولید در دیم‌زارها» به ایسنا، گفت: در راستای افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی در اراضی دیم کشور، تفاهم‌نامه‌ای بین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و وزارت جهاد کشاورزی به امضا رسید.

وی افزود: در طرح جهش تولید در دیم‌زارها، ستاد اجرایی فرمان امام خدماتی از جمله حمایت‌های بیمه‌ای از کشاورزان و تقبل ۷۰ درصد بیمه، به‌کارگیری کارشناسان جهت رصد میدانی مزارع، برگزاری کارگاه‌های آموزشی به‌صورت میدانی، توزیع رایگان کودهای NPK و کود کامل و پرداخت بخشی از هزینه‌های ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی را ارائه می‌کند.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) گلستان با اشاره به اینکه این طرح به مدت پنج‌ساله ادامه می‌یابد، گفت: سال گذشته این طرح تنها در محصول کلزا انجام گرفت اما امسال با توجه به ظرفیت موجود در استان علاوه بر کلزا، در گندم، جو و علوفه نیز این پشتیبانی را خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در قالب طرح جهش تولید در دیم‌زارها، در ۸ شهرستان استان مبلغی حدود ۳ میلیارد تومان بابت تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به کشاورزان پرداخت شد.

سلمان زاده با اشاره به اینکه کشاورزان رضایت‌مندی خوبی از این طرح داشتند، گفت: سال گذشته سطح تحت پوشش این طرح در استان ۲۱ هزار هکتار بوده اما امسال آن را به ۷۰ هزار هکتار رساندیم.

پرداخت وام سرمایه در گردش برای کشت

محمدرضا عباسی_ معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان نیز به ایسنا گفت: برای آماده‌سازی زراعت پاییزه به ازای هر هکتار بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون ریال تسهیلات سرمایه در گردش در نظر گرفته شده که بازپرداخت آن یکساله است.

وی بیان کرد: در سال زراعی جاری تولید یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار تن محصول گندم، کلزا، جو و چغندرقند در استان هدف‌گذاری شده است.

عباسی گفت: بذور گندم و کلزا و کودهای شیمیایی به‌اندازه کافی تدارک دیده‌شده و کشاورزان می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز خدمات کشاورزی نسبت به تهیه نهاده اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: استفاده از کودهای پایه از جمله فسفر و پتاس در زمان کشت محصول بسیار با اهمیت است. از کشاورزان درخواست داریم از کودهای پایه استفاده کنند.

وی به اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها هم اشاره کرد و گفت: اگر اراضی دیم را تقویت و پوشش گیاهی خوبی در این مناطق خصوصاً در شمال استان ایجاد کنیم، این اقدام علاوه بر افزایش درآمد کشاورزان، در بیابان‌زایی نیز مؤثر خواهد بود.

عباسی تصریح کرد: از کشاورزان درخواست داریم از کشت انتظاری غافل نشوند و در هر مزرعه‌ای که شرایط کشت فراهم است، نسبت به کشت محصول اقدام کنند. کشاورزان با عملیات بی خاک‌ورزی و یا کم خاک‌ورزی نسبت به کشت محصول اقدام کنند و منتظر بارش باران باشند.

گلستان با دارا بودن بیش از ۲۲۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی، در تولید ۱۵ محصول رتبه تک‌رقمی کشور را داراست.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا