گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

اجرای طرح پایلوت تولید انار بر داربست در ساوه

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران کشور با اشاره به ظرفیت شهرستان ساوه در تولید انار مرغوب و با کیفیت اظهار کرد: طرح پایلوت تولید انار بر داربست در قطب تولید انار کشور اجرایی خواهد شد.

کمال یدالهی یکشنبه ۲۸ شهریورماه در جلسه هماهنگی خرید و صادرات محصول انار باغداران شهرستان ساوه، اظهار کرد: در راستای تقویت و توسعه صادرات انار باید قیمت مناسب برای صادرکنندگان تعیین شود و از طریق تعاونی‌ها بدون واسطه این محصول خریداری شود.

وی با تاکید بر اینکه واسطه‌ها به تولیدکنندگان بخش کشاورزی آسیب جدی وارد می‌کنند، افزود: نقش فعال تعاونی‌ها منجر به قطع دست واسطه ها خواهد شد و حمایت اتحادیه باغداران نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

او با تاکید بر نقش آموزش در حوزه کشاورزی و باغداری گفت: آموزش نقش موثری در ارتقای بهره‌وری محصولات کشاورزی خواهد داشت و اتحادیه باغداران ایران با مشارکت تعاونی‌ها آماده برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه مبارزه با آفاتی چون کرم گلوگاه انار و مگس مدیترانه‌ای است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران ایران، با اشاره به اجرای طرح پایلوت تولید انار بر داربست در ساوه تصریح کرد: در اجرای این طرح حدود ۵۰ درصد از اعتبارات از محل کمک‌های بلاعوض و مابقی در قالب تسهیلات تامین خواهد شد. در این راستا اعتبارات مناسبی به بخش کشاورزی اختصاص یافته است و کشاورزان باید نسبت به تولیدات بازار محور اهتمام جدی داشته باشند.

وی بر ایجاد پایانه صادراتی انار در شهرستان ساوه تاکید کرد و افزود: ایجاد پایانه صادراتی انار در شهرستان ساوه ضروری است و برای اجرای آن اعلام آمادگی شده است.

اجرای خرید توافقی انار در سال جاری

هاشمی مدیرعامل تعاون روستایی استان مرکزی نیز از ساوه به عنوان قطب تولیدکننده انار یاد کرد و افزود: در سال جاری با مشارکت بین بخشی و شرکت تعاونی باغداران ساوه خرید توافقی انار را اجرایی خواهیم کرد.

وی بر برنامه‌ریزی با مشارکت صادرکنندگان در کشورهای آسیای میانی تاکید کرد و افزود: در این راستا تفاهم نامه مشترک امضا می‌شود تا سود بیشتر در استفاده از انار حاصل شود و برای تولیدکنندگان نیز بهره‌وری بالا به ویژه درخصوص محصولات درجه ۲ و ۳ در حوزه فرآوری به همراه خواهد داشت.

هاشمی گفت: در اجرای این طرح انار تولیدی به طور مستقیم از باغداران خریداری و وارد صنعت فرآوری می شود و تلاش خواهیم کرد پایانه صادراتی در اختیار شرکت تعاونی باغداران قرار گیرد گرچه به دلیل کمبود نقدینگی هنوز احداث پایانه محقق نشده است. تلاش خواهیم کرد مجددا فرایند واگذاری پیگیری و زمین را مجددا به شرکت تعاونی برگردانیم تا پایانه احداث شود.

پیش بینی تولید ۱۵۰ هزار تن انار در ساوه

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ساوه نیز گفت: این شهرستان با ۱۳۷ هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید افزون بر ۷۰ نوع انواع محصولات، قطب کشاورزی استان مرکزی است.

حسن شریفی افزود: فرهنگ تعاون در کشور ضعیف است و بر این اساس نتوانستیم فعالیت‌ها را در قالب تعاونی به خوبی انجام دهیم.

وی افزود: مگس مدیترانه‌ای در برخی استان‌ها طغیان کرده است و از آنجاکه برخی استان‌ها با نام انار ساوه محصول خود را  در این شهرستان عرضه می‌کنند که احتمال شیوع آفات را افزایش می‌دهد.

شریفی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۵۰ هزار تن انار در باغات ساوه تولید شود که ۶۰ درصد آن جنبه صادراتی دارد. باید تولید انار را اقتصادی کنیم و با فعال کردن تشکل‌ها، تولید انار بدون حضور واسطه‌ها، صادرات محور شود.

وی بیان کرد: در احداث پایانه صادراتی انار آمادگی همکاری داریم و هم اکنون زمین برای احداث اختصاص داده شد اما به دلیل عدم سرمایه‌گذاری عملیات اجرایی احداث آن با وقفه مواجه شده است.

در این نشست برخی کشاورزان و اعضای اتحادیه باغداران مشکلات خود در زمینه تولید و عرضه انار مطرح کردند و تصمیماتی برای برون رفت از آن اتخاذ شد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا