گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کشتار گاو آخرین گزینه دامداران

این روزها نهاده یکی از مشکلات اصلی دامداران در کشور است و همین مشکل باعث شده تا زندگی دامداران صنعتی و سنتی و کارگران آنها و آینده صنعت دامپروری و لبنیات با چالش‌های جدی روبرو شود.

کاهش بارش و در نتیجه خشکسالی باعث شد تا سال ۱۴۰۰ به سالی پر دردسر و پر چالش برای دامداران تبدیل شده و کاهش علوفه و بی‌تدبیری در تامین نهاده از سوی مسؤولان موجب شده تا آنها سلاخی دام‌های مولد را آخرین گزینه خود برای فرار از مشکلات در روز میز قرار دهند، گزینه‌ای که می‌تواند برای سال‌های آینده مشکلات فراوانی را پیش روی صنعت دام و لبنیات کشور قرار دهد.

گلایه دامداران وقتی به اوج خود می‌رسد که آنها توانایی تهیه نهاده از سامانه «بازار گاه» را یا ندارند و یا اگر امکان داشته باشد نهاده ثبت شده تا به دست دامدار برسد روزها و شاید ماه‌ها طول می‌کشد، در حالی دامداران می‌گویند اگر بخواهیم همین نهاده از بازار آزاد و یا به اصطلاح به صورت قاچاق تهیه کنیم به راحتی و با تناژهای بالا وجود دارد.

سامانه بازارگاهی که به منظور توزیع عادلانه نهاده بین مرغداران و دامداران راه‌اندازی شده تا در این سامانه هر فرد بتواند نهاده خود را با قیمت مصوب خریداری کند، اما گلایه از این سامانه فراوان است، سامانه‌ای که نتوانسته انتظارات را آن طور که باید برآورده کند.

مدیر عامل شرکت زنجان فلاحت با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه تامین نیازهای مردم اظهار داشت: اما متاسفانه در ابتدای کار با مشکلات زیادی در زمینه تامین گوساله اصیل و نژاد مناسب برای پرواربندی مواجه شدیم که بالاجبار گوساله مورد نیاز را از استان‌های شمالی تامین کردیم.
علی کردلو با بیان اینکه تامین گوساله از استان‌های شمالی علاوه به اینکه موجب شده تا حیوان با قیمت بالا تهیه شود، گفت: علاوه بر این حمل و نقل گوساله و طی مسیر موجب شده تا گوساله‌ها دچار استرس شده و همین امر موجب ایجاد لطمات و آسیب‌ به گوساله‌ها شده و سلامت آنها را به خطر بیاندازد.
وی با اشاره به پایین بودن سهمیه کنسانتره اختصاص یافته از سوی جهاد کشاورزی اظهار داشت: این مقدار اختصاص یافته به دام‌ها با توجه به جیره توصیه شده از سوی کارشناسان و مشاور تغذیه کافی نیست و همین امر باعث می‌شود تا دوره پرواربندی طولانی شود که این اتفاق خسارات جبران ناپذیری را به تولید کننده، وارد می‌کند.

مدیر عامل شرکت زنجان فلاحت با بیان اینکه مجبوریم علوفه و کاه اضافی را از طریق بازار آزاد تهیه کنیم، تصریح کرد: امسال با توجه به کاهش بارندگی‌ها قیمت علوفه و کاه به شدت افزایش پیدا کرده است که باعث شده تا دامپروری‌ها دچار مشکل شوند.
کردلو قیمت پایین دام را به دلیل دلالی‌ها را از دیگر مشکلات دامپروری‌های گوشتی برشمرد و گفت: وجود دلالان باعث شده تا دام به قیمت پایین خریداری و گوشت با قیمت بسیار بالاتر به سفره مردم و مصرف کننده وارد شود.
وی بهانه‌های دلالان برای خرید دام‌ را نیز از دیگر مشکلات دامداران برشمرد و گفت: دلالان به بهانه‌ها مختلف از خرید دام سنگین خودداری می‌کنند که همین امر مشکلات دامداران را در زمینه پروار بندی دو چندان کرده است.

مدیر عامل شرکت زنجان فلاحت با بیان مشکلات دامداران در سال جاری دو چندان شده است چرا که کشاورزان مجبورند دام‌های خود را به دلیل نبود علوفه و کاه بفروشند، تصریح کرد: همین امر باعث شده تا دلالان از این موضوع سوء استفاده کرده و قیمت‌ها را برای سود بیشتر کاهش دهند در حالی قیمت گوشت در قصابی‌ها چندین برابر است.
کردلو با اشاره به  اینکه قیمت داروهای مورد نیاز دام نیز افزایش چند برابری داشته است و باید در این زمینه از دامداری‌ها حمایت شود، افزود: یک سری از داروها و مکمل‌هایی که برای رشد و سلامت گوساله در دامداری‌های گوشتی به ویژه گوساله پروری نیاز است که دامدار مجبور است آن را با ۳ تا ۴ برابر قیمت از بازار آزاد تهیه کنند که باید در این زمینه از دامداری‌ها حمایت شود.

اما مشکلات دامداران ادامه‌دار است و آنها روزهای سختی را سپری می‌کنند، روزگاری که باعث شده تا آنها هر روز به آینده خود ناامیدوتر شوند، یکی دیگر از دامداران صنعتی زنجان نیز قیمت تمام شده شیر طبق برآورده شده اتحادیه گاودارادن صنعتی کشور حدود ۸ هزار تومان است، افزود: قیمت پایین شیر یکی از مشکلات اساسی دامداران به ویژه گاوداری‌های شیری است که امروز دامپروری‌های کشور را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.

مسعود سراجیان با اشاره به اینکه مردم نیز محصولات دامی را با قیمت بالا تامین و مصرف می‌کنند، خاطر نشان کرد: دلخوشی ما این است که اگر محصولات تولیدی از درب گاوداری‌ها به قیمت پایین خریداری می‌شود با قیمت پایین به دست مصرف کننده و سر سفره مردم برسد، ولی این طور نیست و لبنیات با قیمت بالا به دست مصرف کننده و خانوار می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه برای گاوداری‌ها نهاده به صورت سهمیه بندی اختصاص می‌یابد، ادامه داد: نهاده‌های اختصاص یافته و سهمیه بندی شده جوابگوی نیاز دامداری‌ها نیست البته این مقدار کم نیز به موقع به دست ما نمی‌رسد.

این فعال حوزه دامپروری با اشاره به اینکه امروز شاهد عدم توازن قمیت تولید کننده و مصرف کننده محصولات دامی هستیم، تصریح کرد: نهاده‌های تخصیص یافته جوابگوی نیاز گاو نیست و باید با قیمت دو برابر از بازار آزاد تهیه کنیم که صرفه و توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه را از بین می‌برد.
سراجیان با اشاره به اینکه این روزها فصل خرید و انبار یونجه و کاه و کلش برای دامداری‌ها است، اذعان داشت: امروز با توجه به ایجاد تورم موجود در نهاده‌های دامی و عدم توانایی مالی در تامین آنها مجبوریم  گاوهایی که برای ژنتیک آنها ۱۰ تا ۱۲ سال تلاش شده و گاو مولد است را به کشتارگاه ببریم چراکه نمی‌شود، حیوان زبان بسته را گرسنه نگه داشت.
وی با بیان اینکه در صنعت شیر گوساله‌ مولد حداقل ۳ تا ۴ سال زمان نیاز دارد تا به مرحله تولید و باروری برسد و برای رسیدن به این مرحله هزینه زیادی صرف می‌شود، گفت: چاره آخر را برای دامداریها فرستادن گاو به کشتار است.

سراجیان با بیان اینکه انبارها و سیلوهای ما خالی است و خوراک کافی برای نگه داشتن سرمایه خود نداریم، افزود: از لحاظ مالی نیز ما جوابگوی نیاز دام را نداریم و در صورت عدم تدبیر و  چاره اندیشی برای تامین نهاده‌های دامی گاوها یکی یکی روانه کشتار گاه خواهند شد.

یک دامدار سنتی نیز با تاکید بر اینکه وضعیت نهاده مناسب نیست و به موقع به دست دامدار نمی‌رسد، یاد آور شد: نهاده به هر اندازه که بخواهید در بازار آزاد وجود دارد، ولی نهاده دولتی وجود ندارد و یا به موقع به دست ما نمی‌رسد.

ابراهیم اسدی با اشاره به اینکه جو در بازار آزاد به قیمت ۶ هزار ۳۰۰ تومان در حال عرضه است، افزود: قیمت نهاده‌های دامی که دولت اعلام کرده به صوت مخلوط ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است که یا جواب گوی نیاز گاوداری‌ها نیست و با به موقع و مرتب به دست ما نمی‌رسد.
وی جو را خوراک اصلی گاوداری‌ها برشمرد افزود: وقتی برای تامین نهاده‌های مخلوط سهمیه بندی شده از سوی دولت مراجعه می‌کنیم، مسؤولان اعلام می‌کنند جو نیست، ذرت نیست ولی سبوس و سویا هست و ما باید جو و مابقی نهاده‌های مورد نیاز را از بازار آزاد تهیه کنیم.

گاودار سنتی با بیان اینکه سهمیه‌بندی گاوداری‌های صنعتی و سنتی با هم متفاوت است، افزود: در این تفکیکی که انجام شده نهاده‌ها یک هزار تومان ارزانتر به گاوداریهای صنعتی عرضه می‌شود و نهاده‌ها به صورت برنامه‌ریزی شده و مرتب به دستشان می‌رسد، ولی ما که گاودار سنتی هستیم نهاده را علاوه بر اینکه هزار تومان گرانتر تامین می‌کنیم و باید خوراک را به صورت مخلوط دریافت کنیم.
اسدی با تاکید بر اینکه مخلوط عرضه کردن سهمیه برای دامداری‌های سنتی درست نیست، افزود: زمانی که ما برای تامین نهاده‌ها مراجعه می‌کنیم آنقدر باید برویم و بیاییم تا در صورتی همه نهاده‌ها کامل بود آن را تحویل بگیریم، در حالی که حیوان که نمی‌تواند گرسنه بماند و نیاز روزانه گاو باید تامین شود.
وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات برگه سهمیه نهاده ما برای ابتدای ماه است ولی ما آنرا حتی آخر ماه هم نمی‌توانیم وصول کنیم، اذعان داشت: تامین خوراک دام در بازار آزاد به ضرر دامدار است چراکه مابه تفاوت بازار آزاد و دولتی حدود ۲ هزار تومان است و این پول به جیب دلالان و واسطه‌‌ها می‌رسد.

این دامدار سنتی با بیان اینکه دامداری‌های سنتی در صورت ادامه روند فعلی روبه ورشکستگی و تعطیلی خواهند، رفت تصریح کرد: در دو سال اخیر دامداران نسبت به سالهای گذشته ۶۰ درصد ضرر می‌دهند و همه دامداران از جیب خود برای تامین نهاده‌ها استفاده می‌کنند و عرضه محصولات دامی با تامین هزینه‌های نگهداری دام هیچ گونه توجیهی ندارد.
اسدی با بیان اینکه ۴۰ درصد هزینه نگهداری دام در دوسال اخیر افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: تامین نهاده‌ها سهمیه و یا تامین آنها از بازار آزاد با قیمت بالا، قیمت پایین خرید محصولات دامی از جمله شیر و عرضه باقیمت گزاف در بازار و افزایش ۳ تا ۴ برابری  هزینه‌های نگهداری دام از جمله مشکلات بارز دامداران است که باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

وی افزایش قیمت یونجه و علوفه را نسبت به سال گذشته ۲ تا ۲ و نیم برابر خواند و گفت: یونجه را ما سال گذشته ۲ هزار تا ۲ هزار و ۲۰۰ می‌خریدیم که امسال ۵ هزار تومان شده است و همچنین علوفه نیز با افزایش دو برابری روبرو بوده است در حالی که محصولات ما افزایش قیمتی نداشته است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
itpnews
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا