گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای سرسبز کوتنا

قرار گرفتن شالی رزارها و دشت در جلوی این روستا، زیبایی چشم نوازی به آن بخشیده است. وجود جنگل و دشت و رودخانه در این روستا، جذابیت و زیبایی خارق العاده ای را خلق کرده است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می نماید.

روستای کوتنا در شش کیلومتری جنوب شرقی شهرستان قائم شهر استان مازندران قرار دارد. این روستا مرکز دهستان کوهساران است که از جنوب با روستای قادیکلای بزرگ و آهنگر کلای بیشه سر و گل افشان، از شمال به روستای تلوک، از غرب با روستای ساروکلا و از شرق با روستا‌های کرچنگ و ریکنده و سیّد ابو‌صالح وسیف کتی و پرچینک همسایه است.

وجه تسمیه این روستا

با توجه به اینکه انارستان  این تپه یا کوه کوچک از رشته کوه های البرز جدا می باشد و تنها سر بر آورده است به دلیل وجود تپه ای که از دیگر تپه های اطراف جدا مانده بود کوتنا یعنی کوه تنها نامیده شد، کلمه ی کوتنا بر گرفته از واژه ی کوتینار است.

قدمت روستا

قدمتش را کسی نمی داند چون کسی تا کنون به کنکاش و تحقیق در مورد آن نپرداخته است. ریش‌سفیدان و بزرگان روستا گویند ظاهراً ۵ برادر از سمرقند به این منطقه آمدند که دو برادر در قسمت شمالی مجاور محل کوتنا سکونت کردند و روستای تلوک، لهرم، لرم  را بنا نهادند و سه برادر در کوتنا سکنی گزیدند و روستای کوتنا را بنا کردند.

این سه برادر به نامهای جواد، میرزا و اصغر بودند که فرزندان جواد طایفة جوادیان (بالاملی) و فرزندان میرزاطایفة (میرزاخلی) را تشکیل دادند و نسل اصغر طایفة (اصغرخلی) را تشکیل دادند که هریک از طوایف خصوصیّات اخلاقی خاصّی دارند سالها بعد فردی از اهالی شهرستان نور به این محل آمد و در این روستا ازدواج نمود.

امروزه اکثر اهالی محل نام و فامیلی آن چهار نفر را بر خود گزارده اند.

جاهای دیدنی روستای کوتنا

شالیرزار‌ها و دشت در مقابل این روستا، باعث شده کوتنا یکی از سرسبزترین، چشم نواز‌ترین و خوش منظره ‌ترین روستای قائم شهر است در قسمت جنوبی به فاصله ۶۰۰ متر از روستا سیاه رود می‌گذرد که دارای منابع آب زیادی است برای آبیاری دشت و مزرعه منطقه بسیار مفید است، به طوری که آبادانی و زیبایی منحصر به فرد کوتنا را بیشتر کرده است.

  • امام زاده عباس رضا

امام زاده عباس رضا  (روی مقبره آن سال ۹۳۱  ه.ق را نشان داده است) از اماکن مذهبی این روستا می باشد. آنچه از بزرگان محل نقل شده است ایشان یکی از بزرگان خاندان عصمت و طهارت (علوی) بوده است. در کنار مرقد مطهر امام زاده عباس رضا مادر بزرگوار ایشان نیز دفن می باشد.

بنای جدید ساختمان امام زاده عباس رضا و بقعه مبارک آن به همت اهالی محترم روستا در سال ۱۳۸۸-۱۳۸۹ بازسازی و به بهره برداری رسیده است.

  • جنگل کوتنا

جنگل کوتنا در جنوب شرقی قائم شهرواقع شده است. برای بازید از جنگل کوتنا می بایست ابتدا به پل معروف سیاهرود و بعد از پل، با استفاده از تابلوهای راهنما، وارد روستای کوتنا شده و در اطرف روستا، جنگل سرسبز را مشاهده خواهید کرد.

جالب است بدانید کوتنا در زبان محلی به معنای کوه تنها می باشد چراکه در این جنگل، تنها یک کوه وجود دارد و در اطراف آن، فقط دشت های زمین و شالیزارهای مختلف مشاهده می شود که این زمین ها نقش مهمی در سرسبزی و جذابیت منطقه دارند.

  • پیر تکیه

کوتنا دارای چند تکیه است که مهمترین آن پیر تکیه است که مربوط به دوران قاجاریه است. سقف پیرتکیه با مهارت خاص و تزیین های چوبی منحصر به فردی کنده کاری شده است.

این روستا نیز علاوه بر موارد فوق دارای جاذبه های دیگری از قبیل موزه اکبری کوتنا، خانه هنر و موزه ریحانه، آببندان و جنگل نسوم کوتنا، پیست سوارکاری و جمعه بازار کوتنا می باشد.

همچنین به دلیل وجود باغات انار در روستا و نقش انار در اقتصاد محلی و زیبایی مناظر روستایی، چندین دوره جشنواره ی تِرش انار به دلیل جابجایی موصوف و صفت در گویش مازنی تِرش اِنار به معنی انار ترش است برگزار شده است.

در این جشنواره به معرفی انار ترش، در کنار محصولات بومی و غذاهای محلی و موسیقی محلی پرداخته می شود. درخانه موزه ریحانه نیز برنامه هایی با مفاهیم فرهنگی و بومی روستایی برگزار می شود، از برگزاری جشنواره هایی مانند عکس سلفی با شکوفه های انار، جشنواره تمشک و … گرفته تا اجرای برنامه موسیقی محلی و تجلیل از نخبگان فرهنگی که با استقبال بینظیر مردم روستای کوتنا و سایر نقاط شهری و روستایی مواجه شده است.

با سایر روستاها آشنا شوید:

روستای سنگده
روستای لاویج مازندران با تلفیق چشمه آب گرم و جنگل
روستاي نوا از استان مازندران

۰%

امتیاز کاربر: ۲.۲۵ ( ۱ نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا