گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

سپستان میوه دارویی و خوراکی جنوبی‌ها

سپستان با نام علمی Cordia myxa گیاهی است از تیره خوشه و میوه‌ مناطق گرمسیری سواحل خلیج فارس در جنوب کشور رویش پیدا می‌کند و خواص دارویی و خوراکی زیادی دارد.

به گزارش ایرنا، این گیاه از تیره گل گاوزبان دارای گل‌های سفید خوشه‌ای معطر است که میوه آن به صورت خوشه انگور بیضی شکل و زرد رنگ درشت و کوچک مشابه آلو و گیلاس است که در مناطق گرمسیری و مرطوب جنوب رویش خوبی دارد و در فصل تابستان در اوایل  مرداد شروع به ثمر دادن می‌کند.

این درخت گرمسیری برای رویش نیاز به آب زیاد ندارد و  هوا و رطوبت موجود در این مناطق به رشد آن کمک می‌کند.

گیاه سپستان شامل دو نوع است که یک نوع آن درشت بوده و هنگام رسیدن میوه، گوشت آن به راحتی از دانه جدا می شود و دارای لزج (چسبندگی) و لعاب بیشتر و شیرینی کمی است و یک نوع دیگر آن میوه کوچکی دارد و  شیرین  و لعاب آن کم است.

شرایط محیط رشد درخت سپستان

سپستان  در طول دوره رویش به هوای گرم و آبیاری کمی نیاز دارد و در ارتفاعات مختلف در نواحی گرمسیری و در خاک های رسی عمیق و شنی رشد می‌کند و  همانند دیگر گیاهان تیره گل گاوزبان در فصل پاییز یا بهار می‌توان آن را کشت کرد.

گل های سپستان در فصل بهار شکفته می‌شوند و  میوه‌ آن نیز از اواخر مرداد ماه تا شهریور می‌رسد و برداشت به کمک دست انجام می‌شود.

خواص دارویی سپستان

این میوه خواص دارویی بسیار بالایی دارد که رسیده آن به صورت خام مصرف می‌شود و خشک شده آن برای تهیه داروهای گیاهی در فروشگاه‌ها به فروش می رسد.

بهترین دارو برای امراض کلیوی و  ناراحتی‌های دستگاه تنفس و سرفه بسیار مفید است.

گذاشتن میوه در دهان و مکیدن و  نوشیدن جوشانده آن سینه و گلو را نرم می‌کند و سوزش ادرار را تسکین می‌‏دهد.

یک فروشنده داروی گیاهی در گناوه گفت: میوه سپستان  از کشور مصر و چین به مناطق جنوبی بویژه در سواحل خلیج فارس از جمله این شهرستان گرمسیری سر درآورده است و در نیمه‌های فصل تابستان تا شهریور ثمردهی دارد.

محسن کبگانی افزود: میوه سپستان خواص دارویی زیادی دارد که رسیده آن به صورت خام مصرف شده  و از هسته و برگ خشک شده آن داروی گیاهی تهیه و برای درمان بیماری نظیر گلودرد، سردرد، سرفه و میکروب زدایی در بدن و سوزش و مجاری ادرار استفاده می‌شود.

وی اظهارداشت: میوه گیاه سپستان دارای آهن و آنتی اکسیدان است و بخاطر دارابودن لزجی (چسبندگی) برای دفع انگل در معده بویژه برای کودکان بسیار مفید و  برای کسانی که  مشکل یبوست دارند، روان کننده خوبی است.

کبگانی گفت: از زمان‌های قدیم تاکنون برخی آوازخوان‌ها و مداحان برای بازشدن صدا و سینه خود از این میوه به صورت دم کرده استفاده می‌کردند.

مدیر جهادکشاورزی گناوه گفت: گیاه سپستان در مناطق جنوبی واقع در سواحل خلیج فارس از جمله این شهرستان کاشت و رشد خوبی دارد و در بیشتر باغ‌ها یافت می‌شود.

عباس تخم افشان افزود:  این گیاه علاوه بر خواص دارویی، سرسبزی خوبی دارد و منبع درآمدی برای کشاورزان است.

وی بیان کرد: باتوجه به خشکسالی و کمبود منابع آب در این شهرستان، اگر کشاورزان به ترویج کشت این گیاه که نیاز به آب زیاد ندارد، گرایش پیدا کنند، هم درآمد خیلی بالایی دارد و هم باعث می شود فضای کشت شده آن سرسبزی و طراوت خاصی ایجاد کند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا