گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

قطب پسته جهان آماده برداشت محصول می‌شود

رفسنجان بزرگ ترین تولیدکننده پسته ایران و جهان این روزها درحالی آماده برداشت این محصول می شود که به گفته مسئولان محلی، مقدمات لازم برای این رویداد اقتصادی از جمله مدیریت حضور کارگران فصلی در این شهرستان فراهم شده است.

به گزارش ایرنا شهریورماه هرسال زمان آغاز برداشت پسته باکیفیت و منحصربه فرد شهرستان رفسنجان است که قطب بزرگ این محصول در جهان به شمار می رود و با ۸۰ هزار هکتار باغ مشجر پسته سهم عمده ای صادرات کشورمان در این محصول را به خود اختصاص می دهد.

اگرچه براساس اعلام مسئولان رفسنجان، برآورد تولید و برداشت محصول پسته امسال در مقایسه با سال گذشته کاهش ۵۰ درصدی محصول را نشان می دهد اما هرسال در شهریورماه همه متولیان در استان کرمان و شهرستان رفسنجان بسیج می شوند تا بتوانند زمینه های مناسب برای آغاز فصل برداشت در این شهرستان را فراهم کنند.

ایجاد زمینه برداشت محصول از نظر فنی، فعالیت کارگران فصلی و جلوگیری از فعالیت های سودجویانه از جمله سرقت محصولات پسته از جمله عواملی است که از سال گذشته که کرونا همه گیر شده، شرایط برداشت محصولات کشاورزی از جمله پسته را دستخوش مولفه های خاصی کرده است.

اما فرماندار رفسنجان می گوید که همه تمهیدات لازم در این زمینه تدارک دیده شده و مقدمات آماده آغاز برداشت پسته است.

مجید فصیحی هرندی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برداشت ۶۰ هزار تنی محصول پسته در سال گذشته و نیز آغاز برداشت این محصول در نیمه دوّم شهریور گفت: امسال برآورده می شود حدود ۲۵ هزار تن پسته از باغات رفسنجان برداشت شود.

وی کاهش تولید این محصول را به دلایل مختلف از جمله نوسانات دما و سرما و گرمازدگی محصولات در فروردین و اردیبهشت امسال و نیز دلایل ریشه دارتر دیگری مانند خشکسالی برشمرد.

گزارش ایرنا درباره دلایل کاهش این محصول و جزییات آن را اینجا می توانید ملاحظه کنید.

برداشت محصول در کرونا

فرماندار رفسنجان با اشاره به شرایط همه گیری کرونا گفت: عوامل متعددی در جمع آوری این محصول نقش دارند که باید تمهیدات لازم اندیشیده شود تا در بحران کنونی کرونا کسی به این بیماری گرفتار نشود.

فصیحی هرندی با اشاره به این‌که سال گذشته و در فصل برداشت پسته تعدادی از همشهریان با وجود بحران کرونا به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند ، از دلایل افزایش فوتی ها و بستری ها را رعایت نکردن فاصله اجتماعی در تجمع‌های خانوادگی بیان و توصیه کرد: اگر کسی درگیر این بیماری باشد باید قرنطینه شود و از ماندن در کنار دیگران پرهیز کند تا هیچ‌کسی گرفتار نشود.

کارگران مراقب باشند، تولید محصول نصف شده است

وی افزود: یکی از عوامل مهم حضور کارگران فصلی در این شهرستان است که هر ساله از شهرهای دیگر به رفسنجان مهاجرت می کنند تا در این ۲ ماه بتوانند درآمدی کسب و روانه شهر و خانه خود شوند.

فصیحی هرندی ادامه داد: امسال با توجه به کم بودن پسته نسبت‌ به سال گذشته تعداد کارگران فصلی هم باید  کمتر باشد و کسانی که قصد مهاجرت به رفسنجان را دارند این‌موضوع را مدنظر داشته باشند تا در این‌جا سردرگم نباشند که بعد از تحمل رنج راه و هزینه، مجبور باشند دست خالی به محل زندگی خود برگردند.

ساماندهی محل کارگران

وی به ساماندهی زمینه حضور کارگران در زمان برداشت پسته در این شهرستان اشاره و تصریح کرد:  سال گذشته با وجود کرونا هم در شهر رفسنجان و هم در بخش‌های تابعه مکان‌های روباز فراهم شد و امسال نیز جایگاه موقت اسکان در حاشیه میدان  امام حسین (ع) توسط شهرداری مهیا شده‌است.

فرماندار رفسنجان خاطرنشان کرد: عوامل شهرداری داربست‌های فلزی و سایه بان‌ها را نصب کرده اند، این محل مجهز به سرویس‌های بهداشتی، آب سرد و آب گرم است و حداقل امکاناتی که کارگران نیاز دارند فراهم است.

زیرساخت امنیت فراهم است

وی یکی از مباحث مهم در زمان برداشت پسته در این فصل را امنیت دانست و گفت: سال گذشته در این زمینه در برخی روستاها و همچنین در شهر تمهیداتی توسط نیروی انتظامی و دادستانی اندیشیده شد؛ برای پایش شهری دوربین‌ها نصب هستند و ترددها پایش می‌شوند و دادستان عمومی و انقلاب رفسنجان هم هفته گذشته از مناطق کشکوئیه و نوق که بیشترین باغات پسته در این مناطق است باهدف ارزیابی امنیت این مناطق بازدید به عمل آورد  و جلساتی را با مالکان، کشاورزان و مسئولان آن‌جا داشت که توصیه‌های لازم برای پیشگیری از متضرر شدن کشاورزان ارائه شد.

فرماندار رفسنجان اظهارامیدواری کرد که امسال هم مانند پارسال که موارد سرقت خُرد و کلان پسته در حد پایین و صفر بود سرقت پسته انجام نشود.

وی گفت: با توجه به این‌که شعبه ویژه رسیدگی به سرقت پسته هم در دادگستری رفسنجان راه‌اندازی شده‌است توصیه می شود که در فرآوری و نگهداری پسته حداقل‌های مسائل امنیتی به کار برده شود، انبارهای پسته مجهز به دوربین و قفل مخصوص باشند.

فصیحی هرندی بیان کرد: کارفرمایان نیز نگهبانانی را به کار بگیرند که آنان را کاملاً بشناسند و به مراجع مربوطه معرفی کنند تا از صلاحیت آنان اطمینان حاصل شود؛  مهم است که کار را به چه کسی می‌سپاریم و تلاش شود ابتدا از کارگران و نگهانان بومی قابل‌اعتماد استفاده شود.

نانواهای متخلف در فصل برداشت پسته معرفی شوند

وی همچنین نان را یکی از مایحتاج ضروری مردم و کارگران در این فصل دانست و از مردم خواست چنانچه نانوایی در ساعات و روزهایی که قرار است فعالیت کند تعطیل باشد یا مشتری ها از کیفیت و وزن نان آن ناراضی نباشند به شماره تماس ۰۹۱۳۱۹۳۰۶۴۱ پیامک ارسال کنند تا سریع رسیدگی و طبق قانون برخورد شود.

فصیحی هرندی ادامه داد: نان یکی از مواردی است که حجم زیادی از آن در فصل برداشت پسته در رفسنجان توسط مردم و کارگران مصرف می‌شود که به همکاران در اداره صنعت، معدن و تجارت و نیز اتحادیه نانوایان توصیه می شود در این بازه زمانی ناظران نظارت های خود را تشدید کنند تا نان با کیفیت و مطلوب به دست مشتریان برسد.

رفسنجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال مرکز استان کرمان قرار دارد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا